تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۵۳۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زارع:

خام‌فروشی مشکل کشور در حوزه تجارت خارجی/سهم ۴۰صدم‌درصدی ایران از بازار جهانی

می متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،با بیان اینکه شاهد این مسئله خواهیم بود که نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای خیلی عقب هستیم، گفت: در برخی از برنامه‌های توسعه‌ای با تلاش فراوان ۱۵درصد پیشرفت کرده‌ایم.
خام‌فروشی مشکل کشور در حوزه تجارت خارجی/سهم ۴۰صدم‌درصدی ایران از بازار جهانی

رحیم زارع، در خصوص آسیب‌های خام‌فروشی در صادرات، اظهار داشت: با مطالعه و مشاهده همه کشورهای دنیا این مسئله را می‌بینیم که صادرات دارند اما در کشور ما با توجه به اینکه ارزش افزوده بیشتر از نفت به عنوان یک ماده خام حاصل می‌شود.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه دولت از سه منبع صادرات، مالیات و نفت تامین می‌شود، گفت: ما برای تامین بودجه مجبور به فروش نفت خام هستیم که در سال جاری 36درصد از بودجه از محل نفت است که این میزان در سال گذشته 25درصد بود.

 

تکیه بودجه به نفت کاهش یافته است

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تکیه بودجه به نفت خام کم‌تر شده است که این مسئله یک حسن برای کار برنامه‌ریزی دولت یازدهم محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با  تاکید بر اینکه ما صادرات را به دسته صادرات نفتی و غیرنفتی تقسیم کرده‌ایم، بیان کرد: صادرات غیر نفتی شامل ارزش افزوده توسط تولیدات داخلی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و گردشگری و موارد دیگری که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد مثل معادن، محصولات کشاورزی و محصولاتی به‌صورت خام هستند صادرات را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: اگر این محصولات را در داخل کشور فرآوری کنیم می‌تواند مبلغ صادرات را دوبرابر و یا بیش از دو برابر نیز کرد.

 

خام فروشی مشکل کشور در حوزه تجارت خارجی

زارع با اشاره به اینکه اشکالی که در حوزه تجارت خارجی کشور وجود دارد همین صادرات مواد خام است، افزود: در حوزه انتخابیه‌ام معادنی که وجود دارند محصولات خود را به‌صورت مواد خام صادر و چینی‌ها بر روی کشتی و یا در کشورهای حاشیه خلیج فارس فراوری و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه این محصول فرآوری شده را به کشور ما و یا دیگر کشورهای جهان صادر می‌کنند، گفت: علی‌رغم تاکیدات دو دهه اخیر مقام معظم رهبری در تولید صادرات محور که در حوزه تجارت خارجی ارزش افزوده ایجاد می‌کند اشکالی وجود دارد.

 

لزوم برنامه‌ریزی بر فرآوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده صادرات در فرآوری محصولات است، ادامه داد: ماده خام قیمت تمام شده پایینی دارد، خیلی از تولیدکنندگان مواد خام را صادر می‌کنند و ادعای بسیار بالایی دارند، ما باید بر روی تولید صادرات محور و ارزش افزوده‌ای که به وسیله آن ایجاد می‌شود باید برنامه ریزی کنیم در غیر این صورت قطعا حجم تجارت ما در صادرات و واردات تحت تاثیر قرار میگیرد.

 

سهم کشور از تجارت جهانی کاهش یافته است

زارع با اشاره به اینکه بعد از سال 91 برنامه ریزی شده بود تا یک درصد از تجارت جهان را داشته باشیم، اضافه کرد: در حال حاضر میزان تجارت جهانی در سال 36هزار میلیارد دلار است که میزان صادرات جهانی ما از67صدم درصد به چیزی نزدیک به 4دهم درصد رسیده که این مسئله حاصل این است که در عصر رقابت‌پذیری و ابر رقابت هنوز نتوانسته‌ایم خود را درمباحث آموزش، بازاریابی، کیفیت و بهره‌وری تطبیق دهیم.

 

از برنامه‌های توسعه‌ای عقب هستیم

وی با بیان اینکه اگر بررسی کنیم شاهد این مسئله خواهیم بود که نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای خیلی عقب هستیم، گفت: در برخی از برنامه‌های توسعه‌ای با تلاش فراوان 15درصد پیشرفت کرده‌ایم در بخش‌های دیگر که تلاش بیشتری صورت گرفته است این میزان به 40درصد رسیده است. بخش خصوصی، تعاون و حتی شرکت‌های که دربخش‌های دولتی فعالیت دارند توانمند نشده‌ که علت آن عملکرد نا مناسب در خصوصی‌سازی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور روسیه یک بازار خوب و بالقوه وجود دارد وجود دارد که تولید کنندگان ایرانی در این بازار به‌جای مکمل یکدیگر شدن با هم رقابت می‌کنند، اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توان داخلی با رویکرد برون‌گرایی و صادرات محوری.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان صادرات مواد خام، در پایان خاطر نشان کرد: صادرات نفتی، کشاورزی و معدنی کشور کاملا خام است.

عناوین برگزیده