تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۵۳۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم امید مردم کوبا به راه اندازی معادن این کشور است

می متالز - افزایش قیمت‌های جهانی روی در سال گذشته میلادی و سال جاری، موجب شده است که تولید در بسیاری از معادن روی در دنیا رونق بگیرند و واحدهای معدنی با درآمدهای بالایی نسبت به دوره‌های قبل همراه شوند. از جمله این موارد، می‌توان به معدنی در کوبا اشاره کرد که با به بهره‌برداری رسیدن سالانه 100 هزار تن کنسانتره روی تولید می‌کند.
چشم امید مردم کوبا به راه اندازی معادن این کشور است

کشور کوبا با وجود داشتن ذخایر معدنی قابل توجه، در سال‌های گذشته در زمینه تولیدات معدنی چندان فعالیتی نداشت. از ذخایر عظیم معدنی این کشور می‌توان به روی اشاره کرد.، این در حالی است که در سال‌های گذشته،، کوبا تولید روی معدنی نداشته و حتی واردکننده شمش روی نیز بوده است. میزان واردات شمش روی تصفیه شده این کشور برای چند سال گذشته در نمودار 1 آورده شده است.

معدن سرب و روی Castellanos در شمال غربی کوبا در حال راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود از اکتبر 2017 تولید خود را شروع کند. راه‌اندازی این معدن قسمتی از پروژه معادن جزیره‌های کارائیب به‌شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، کوبا دارای پتانسیل بالایی در زمینه بسیاری از ذخایر معدنی است. در حال حاضر صادرات نیکل معدنی یکی از اصلی‌ترین درآمدهای کشور کوبا محسوب می‌شود.

سرمایه اختصاص داده شده برای معدن Castellanos حدود 278 میلیون دلار گزارش شده است. ظرفیت تولید کنسانتره این معدن سالانه 100 هزار تن کنسانتره روی و50 هزار تن کنسانتره سرب در نظر گرفته شده است. بهره‌برداری از این معدن بر عهده شرکت Emincar است. ترکیب سهام‌داران اصلی این شرکت متشکل از شرکت سوییسی ترافیگورا (Trafigura) و شرکت دولتی Geominera کوبایی است. این شرکت همچنین قرار است بر روی معادن کوچک و متروک کوبا نیز فعالیت کند تا در صورت تشخیص اقتصادی بودن به بهره‌برداری برساند.

کوبا جزیره‌ای است که در میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است. این کشور سال‌ها مستعمره اسپانیا بود و طی جنگ اسپانیا و آمریکا در سال 1898، این جزیره را به آمریکا واگذار شد و در نهایت در سال 1902 این کشور به‌طور رسمی از آمریکا نیز مستقل شد. اما با این وجود، همواره در سال‌های گذشته این کشور با مشکلات سیاسی متعدد داخلی و خارجی روبه‌رو بوده که همین امر مانع رشد اقتصادی این کشور در سال‌های گذشته می‌شد. کوبا به دلیل کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی در سال‌های اخیر دچار مشکلات فراوان اقتصادی بوده است و در حال حاضر امیدوار است که با جذب سرمایه‌گذار برای بخش معدن خود بتواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف سازد.

با راه‌اندازی معدن سرب و روی Castellanos نزدیک به 500 موقعیت شغلی ایجاد خواهد شد. از آن‌جا که این معدن در منطقه‌ای در کوبا واقع شده که با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، باعث ایجاد امید زیادی در مردم این منطقه برای خروج از معضل بیکاری شده است. شرکت بهره‌بردار این معدن دستمزد برای کار در این معدن را روزانه 50 دلار اعلام کرده که در صورت نتیاج مناسب اقتصادی می‌تواند تا 80 دلار نیز افزایش یابد، این رقم در شرایطی است که میزان دستمزد در کشور کوبا به‌طور متوسط روزانه 30 دلار است.

عناوین برگزیده