تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۵۴۰۷
سرویس خبر : انرژی

وزیر پیشنهادی نیرو آشنایی کاملی به بحران آبی کشور دارد/ اعتماد بدنه کارشناسی وزارت نیرو به بیطرف

می متالز - یک کارشناس مسایل آب کشور گفت: در شرایط فعلی حبیب الله بیطرف بهترین گزینه برای تصدی وزارت نیروی دولت دوازدهم است؛ وزیر پیشنهادی نیرو آشنایی کاملی با بحران آبی کشور دارد.
وزیر پیشنهادی نیرو آشنایی کاملی به بحران آبی کشور دارد/ اعتماد بدنه کارشناسی وزارت نیرو به بیطرف

غلامرضا منوچهری روز دوشنبه، افزود: بیطرف هم به لحاظ دو دوره تجربه موفق حضور در وزارت نیرو و هم به دلیل سابقه مثبت و شناخت بالایی که بر روی مسایل آبی کشور دارد در شرایط فعلی انتخاب بسیار مثبتی برای حضور در صدر صنعت آب و برق کشور است.
وی ادامه داد: بزرگترین چالش کنونی وزارت نیرو بحران های آبی کشور و مسایل مرتبط به منابع آب های زیرزمینی است که حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی کشور را نیز درگیر خود کرده اند.
این متخصص مسائل آبی کشور اعتماد بدنه کارشناسی وزارت نیرو به بیطرف را نقطه قوت حضور وی در این وزارتخانه برشمرد و افزود: طرح های انتقال آب، تعادل بخشی منابع آب سفره های زیرزمینی، مسایل زیست محیطی بالا و پایین دست سدها و تقویت اقتصاد آب و برق از مسایل مهمی است که باید در دستور کار وزیر جدید نیرو قرار بگیرد.
منوچهری بر لزوم ایجاد نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در صنعت آب و برق کشور تاکید کرد و گفت: در زمینه بومی سازی صنعت آب و برق گام های مثبتی برداشته است و باید چنین روندی همچنان ادامه دار باشد.
وی همچنین خواستار افزایش سهم هزینه های آب و برق در سبد خانواده ها شد و افزود: یکی از دغدغه های مهم این بخش بهبود نرخ آب و برق است تا این صنعت بتواند هر چه بیشتر بر روی پای خود بایستد و به شکوفایی هر چه بهتری در این زمینه دست پیدا کند.

 

چیت چیان و بیطرف دو روی یک سکه هستند

در این ارتباط، استاد دانشگاه تهران حضور حبیب الله بیطرف را در دولت دوازهم اتفاق خوش یمنی برای صنعت آب و برق کشور دانست و افزود: اولویت اصلی وزیر نیروی دولت پیش رو باید تمرکز بر روی حل چالش های آبی کشور باشد.
سیداحمد نوربخش حضور بیطرف را در دولت دوازهم اتفاق خوش یمنی برای صنعت آب و برق کشور دانست و افزود: چیت چیان و بیطرف به مثابه کشتی گیران المپیکی بوده که هر دو دارنده مدال طلا هستند ولی در یک وزن قرار گرفته اند.
وی عملکرد هر دوی این وزیران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: چیت چیان و بیطرف دو روی یک سکه هستند و با توجه به سابقه همکاری که با هر دوی این افراد داشته ام مدیران بسیار مناسبی برای صنعت آب و برق کشور به شما می روند.
این استاد دانشگاه تهران اولویت اصلی وزیر نیروی دولت دوازدهم را تمرکز بر حل چالش های حوزه آبی کشور دانست و افزود: مهار خروج آب از کشور، لزوم افزایش قیمت این مایه حیاتی و توجه بیشتر به آب مجازی در کشور از جمله مواردی است که باید از سوی وزیر جدید نیرو مورد اهتمام بیشتری قرار بگیرد.
نوربخش با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد مصرف آب کشور به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و ساخت وساز در بستر رودخانه و مدیریت برداشت غیرقانونی چاه های مجاز نیز از دیگر مواردی است که وضعیت فعلی منابع آبی کشور را دچار مخاطره کرده و نیازمند تدابیر جدی برای برون رفت از چنین شرایطی هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اشاعه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و اقتصادی کردن این حوزه از دیگر مواردی مهمی است که باید در برنامه های پیش روی وزیر جدید نیرو گنجانده شود.
بیطرف متولد سال 1335 در شهر یزد و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است.
وی فعالیت اجرایی خود را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهادسازندگی آغاز کرد و در سال های دفاع مقدس، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
بعد از پایان جنگ، در سال های 1365 تا 1368 استاندار یزد شد و از سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال مسوولیت معاونت آموزشی وزارت نیرو را در دوران بیژن زنگنه به عهده گرفت.
بیطرف در دولت های هفتم و هشتم به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد اما در دولت های نهم و دهم مسوولیت اجرایی نداشت.
با پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری، بیطرف معاونتِ زنگنه را این بار در وزارت نفت بر عهده گرفت و به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد.
حبیب الله بیطرف علاوه بر این مسوولیت ها، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگاه نیرو، اجرای طرح‌های کارون 3 و 4 و همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را در کارنامه خود دارد و اکنون در کنار معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران را نیز بر عهده دارد.
حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران به موضوع معرفی وزیر پیشنهادی نیرو اشاره کرد و در این ارتباط گفت: صنعت آب و برق در آستانه تغییر در مدیریت قرار دارد و به یقین این تغییر، «تبدیل به احسن» خواهد بود.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده