تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۵۴۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روایتی تازه از منشأ کشف ذوب مس

می متالز - یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان، برای پایان دادن به ادعایی 50ساله درباره منشأ ذوب مس شواهدی را پیدا کردند. این محققان می‌گویند برعکس تصور عمومی، ذوب مس در یک نقطه اتفاق نیفتاده است بلکه هم‌زمان در چندین نقطه از جهان کشف شده.
روایتی تازه از منشأ کشف ذوب مس

محققان برای دهه‌ها درباره اولین مکانی که مس در آن ذوب شد و سپس این شیوه از کار با فلز به بقیه دنیا گسترش پیدا کرد، بحث کرده‌اند. به اعتقاد محققان باستان‌شناسی، تکنولوژی ذوب فلزات با برخی دیگر از مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی در ارتباط است که باید آن‌ها را در اولین تمدن‌های جهان در خاور نزدیک جست‌وجو کرد. اگرچه گروهی از محققان نیز هستند که معتقدند متالورژی چنین مهارت استثنایی نبوده است که تنها در یک نقطه از جهان پیدا شود و بعد در بقیه نقاط دنیا نیز مورد استفاده قرار گیرد، بلکه هم‌زمان در چنین تمدن در دنیا اختراع شده است. حالا گروهی از باستان‌شناسان شواهدی پیدا کرده‌اند که این ادعا را ثابت می‌کند که ذوب مس اتفاقی تصادفی بوده است و در چندین نقطه جهان هم‌زمان کشف شده است.

مجله Journal of Archaeological Science به‌تازگی نتیجه تحقیقات این باستان‌شناسان را منتشر کرده است. براساس گزارش این مجله، باستان‌شناسان با انجام آزمایش‌هایی بر سرباره‌هایی که از یک کوره 8500ساله در منطقه چتل‌هویک در آناتولی ترکیه پیدا کرده‌اند، به نتایج قانع‌کننده‌ای رسیده‌اند. چتل‌هویک از قدیمی‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی دنیاست. دکتر «میلانا رادیوویوچ» (Miljana Radivojevic)، نویسنده و پژوهشگر موسسه تحقیقات باستان‌شناسی مک‌دونالد (McDonald Institute for Archaeological Research) در دانشگاه کمبریج و از محققان این پروژه می‌گوید: «آزمایش‌های ما روی سرباره مس یافت‌شده در کوره‌های باستانی چتل‌هویک نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها به‌صورت کامل ذوب نشده‌اند و همین نشان می‌دهد که کشف ذوب فلزات یک اتفاق تصادفی است.» این سرباره‌ها در نقاط دیگری از جهان نیز کشف شده‌اند. پروفسور Thilo Rehren از موسسه باستان‌شناسی UCL و از دیگر محققان این پروژه نیز در این زمینه توضیح می‌دهد: «اختراع متالورژی در مکان‌های مختلف در سراسر جهان اتفاق افتاده است و به نظر می‌رسد در تمام‌های فرهنگ‌های مدرن فعلی وجود داشته است.»

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده