تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۴۲۹
کد خبر: ۵۴۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش تقاضای جهانی سرب، موجب افزایش واحدهای تولید سرب ثانویه در چین شد

می متالز - میزان تولید سرب از طریق بازیافت، بیش از تولید آن از سنگ معدن در دنیا است و این میزان در کشورهای پیشرفته گسترش بیشتری یافته است. در همین راستا، در سال‌های گذشته حجم بازیافت سرب در دنیا رشد بالایی داشته و این صنعت هر روزه به سمت آلایندگی کمتر حرکت می‌کند.
افزایش تقاضای جهانی سرب، موجب افزایش واحدهای تولید سرب ثانویه در چین شد

در نمودار 1 میزان تولید معدنی سرب در دنیا و تولید این فلز آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود میزان تولید معدنی سرب کمتر از 50 درصد تولید این فلز را تشکیل داده که علت اصلی این امر سهم بالای بازیافت در این صنعت است. از این رو می‌توان به اهمین بازیافت در صنعت تولید سرب پی برد.

شرکت چینی جیوان وانیان (Jiyuan Wanyan) در زمینه تولید، فروش و بازاریابی فلزات سرب، روی، نقره و سایر محصولات مرتبط به این محصولات فعالیت دارد. لی ژیائو یانگ (Li Xiaoyong) مدیر داخلی این شرکت چینی، اظهارات جالبی درباره آینده سرب دارد. وی بیان کرده است که افزایش تقاضای جهانی برای سرب موجب افزایش اهمیت بازیافت سرب در دنیا خواهد شد. در سال 2017 حدود 10 واحد تولید سرب اولیه، اقدام به تاسیس واحدهای سرب ثانویه کردند که هر یک دارای ظرفیت تولید سالانه‌ای بین 80 تا 100 هزار تن سرب هستند. در صورتی که تمامی این پروژه‌ها اجرایی شوند، در مجموع این واحدها امکان بازیافت سالانه حدود یک میلیون تن اسید باتری و بیش از 600 هزار تن سرب را ایجاد خواهند کرد. با این حال، اجرایی شدن تمام این پروژه‌ها تا پایان سال 2017 در چین، کمی دور از ذهن می‌نماید.

از مشکلات موجود بر سر راه اجرایی شدن این پروژه‌ها، می‌توان به مشکلات زیست محیطی زیاد بازیافت باتری‌های سربی، استانداردهای بالای صنعتی و محدودیت در تامین این میزان قراضه اسید باتری برای تمام این واحدها اشاره کرد که تولید ثانویه را محدود خواهند کرد.

معاون مدیرکل شرکت سرب و طلای هنان جینلی (Henan Jinli) نیز درباره آینده صنعت سرب دنیا این گونه اظهار داشته است: به دلیل مشکلات زیست محیطی که قراضه‌های سربی به خصوص باتری‌های اسید سربی ایجاد می‌کنند، میزان استفاده از این باتری‌ها در حال کاهش است، با این حال بازیافت سرب از سایر محصولات با جدیت دنبال می‌شود.

صنعت تولید سرب ثانویه در چین برای سال‌های متمادی با سرعت بسیار پایینی رشد داشت. در همین حین، واحدهای کوچک بازیافت سرب در چین عمدتا رشد که چون این واحدها از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کردند، آلودگی‌های قابل توجهی را وارد محیط زیست اطراف می‌کردند. با ایجاد قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی اخیر در چین، بسیاری از این واحدهای کوچک تعطیل شدند و کار تولید سرب ثانویه بر عهده واحدهای بزرگی قرار گرفت که از تکنولوژی روز برخوردار بودند.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های بزرگی که در زمینه بازیافت سرب در چین فعالیت دارد، سالانه حدود 300 هزار تن سرب ثانویه تولید می‌کند. این شرکت در حال احداث واحد جدید دیگری با ظرفیت 200 هزار تن است که پس از اتمام در مجموع ظرفیت تولید سرب ثانویه این شرکت به حدود 500 هزار تن در سال خواهد رسید.

عناوین برگزیده