تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۸
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۵۴۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار وارداتی قراضه آهن و فولاد در ترکیه آرام است

می متالز - قراضه وارداتی ترکیه با محدودیت‌هایی مواجه است. در حالی که صنعت فولاد این کشور بر پایه استفاده از قراضه بنا شده و نیاز به این محصول احساس می‌شود. بنابراین قیمت ضایعات داخلی در ترکیه روند صعودی را طی می‌کند.
بازار وارداتی قراضه آهن و فولاد در ترکیه آرام است

بازار وارداتی قراضه آهن در ترکیه آرام است و خبری از قراردادهای جدید در میان نیست. در حالی که تقاضای قابل توجهی برای قراضه فولادی در ترکیه وجود دارد؛ اما پیشنهادات فروش محدود هستند. در اواسط ماه آگوست، شرکت‌های فولادی ترکیه به دنبال تأمین تقاضای قراضه‌های فولادی خود هستند؛ اما در حال حاضر انتخاب چندان گسترده‌ای را در اختیار ندارند زیرا عرضه‌های در این بازار محدود شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که تنها 2 صادرکننده ضایعات آهن و فولاد، با تولیدکنندگان ترکیه مذاکره کرده‌اند. محموله‌ای از قراضه‌های فولادی از سوی عرضه‌کنندگان منطقه بالتیک با قیمت CFR 365 دلاری برای فروش هر تن قراضه نوع HMS 1، در بازار ترکیه پیشنهاد شده است. پیشنهاد محموله دیگری نیز از سوی اروپا صورت گرفته که در آن قیمت متوسط CFR برای هر تن ضایعات ترکیبی حدود 362 دلار بوده است.

گفتنی است که قیمت عرضه داخلی ضایعات آهن و فولاد در بازار ترکیه نیز روند صعودی را طی می‌کند. در واقع در پی افزایش تقاضا برای قراضه آهنی در بازار ترکیه، قیمت این محصول افزایش یافته است. در این میان برخی از شرکت‌های محلی تصمیم گرفته‌اند تا مجدداً قیمت فروش مواد را افزایش دهند؛ در هفته‌های اخیر قیمت این محصولات ناشی از افزایش قیمت جهانی فولاد با رشد مواجه بود. افزایش مجدد قیمت این محصولات در بازار تریکه، بین 10 تا 37 دلار به‌ازای هر تن در نظر گرفته شده است. این افزایش قیمت در حالی در بازار ترکیه روی داده که فولادسازان به‌دلیل رونق در محصولات تولیدی خود همچون محصولات تخت و طویل، در صدد افزایش تناژ تولید و فروش خود هستند و از همین رو، تقاضا برای قراضه‌های فولادی بیش از پیش شده است. در همین حین، به گفته برخی فعالان در بازار فولاد ترکیه، قراضه کافی برای تامین نیاز فولادسازان این کشور وجود ندارد.

نمودار زیر قیمت خرید قراضه را برای واحدهای فولادی ترکیه (بدون احتساب 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده) نشان می‌دهد. این قیمت‌ها در تاریخ 11 تا 14 آگوست سال 2017 اعلام شده‌اند. همان‌طور که در نمودار پیداست، متالورژی چولاکوغلو (Colakoglu) قراضه را با قیمت 324 دلار به‌ازای هر تن خریداری کرده ؛ به این معنی که 21 دلار به‌ازای هر تن به قیمت آن نسبت به هفته پیش از آن افزوده شده است. شرکت دیلر (Diler) نیز قراضه را با قیمت 323 دلار بر هر تن خریداری کرد؛ که در واقع قیمت خرید هر تن آن افزایش 10 دلاری داشت. متالورژی باستوغ (Bastug) و کاردمیر (Kardemir) نیز هر کدام هر تن قراضه مورد نیاز خود را به‌ترتیب 272 و 347 دلار خریداری کردند که نسبت به دوره پیش از آن بدون تغییر بود. واحد فولادسازی اردمیر (Erdemir) هر تن قراضه مورد نیاز خود را با قیمت 348 دلار تأمین کرد که رشد 20 دلاری داشت. در نهایت ازدمیر (Ozdemir) نیز همان‌طور که در نمودار پیداست، هر تن قراضه مورد نیاز خود را با قیمت 310 دلار تهیه کرد که نسبت به دوره پیش از آن بدون تغییر بود.

عناوین برگزیده