تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۴۷۵
کد خبر: ۵۴۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پیشنهاد فعالان صنایع معدنی به وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم

افزایش همگرایی بین‌بخشی

می متالز - دولت تدبیر و امید در دومین دولت خود «محمد شریعتمداری» را به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای گرفتن رای اعتماد به مجلس‌نشینان پیشنهاد داده است.
افزایش همگرایی بین‌بخشی

شریعتمداری پیش از این معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای‌عالی ایرانیان، شورای‌عالی فضایی و شورای استاندارد و مرکز تحقیقات صنعتی بوده است. همچنین شریعتمداری علاوه بر داشتن سمت‌های اجرایی دولتی بسیار، وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات نیز بوده است؛ موضوعی که سبب شده بخش تجارت و بازرگانی از ورود وی خشنود باشند. البته فعالان صنعتی و معدنی معتقدند اگر او بتواند در حوزه‌های صنعت و معدن معاونان کارآمدی را به کار بگیرد، می‌تواند در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت همگرایی بالایی ایجاد کند. در این زمینه صمت به بررسی نقاط قوت و ضعف وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی فعالان صنایع معدنی پرداخته است.


پشتکار بالایی دارد

یکی از گزینه‌های مورد توجه شریعتمداری در برنامه اعلامی‌اش توجه به تولید صادرات‌محور است. در این‌باره محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار کرد: به نظر من انتخاب آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، انتخاب بسیار مناسبی است. مدرس خیابانی در ادامه تاکید کرد: امیدوارم در حوزه صنعت با حضور ایشان فرصت مناسبی ایجاد شود تا بتوانیم در توسعه صادرات بهره لازم را داشته باشیم. وی با تاکید بر اولویت‌های صنایع معدنی عنوان کرد: مهم‌ترین اولویت باید تولیدات صادرات‌محور باشدکه این موضوع نیز مورد تاکید آقای شریعتمداری است. از این‌رو امیدواریم شاهد رشد صادرات فلزی باشیم که به طور حتم با همت ایشان این امر محقق خواهد شد چون ایشان شخص فوق‌العاده پرکاری هستند.


می‌تواند حوزه‌ها را هماهنگ کند

با توجه به حوزه‌های متفاوت در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باید مدیریتی صحیح بتواند این سه حوزه را با یکدیگر تلفیق کرده و تعادل بخشد. در این‌باره حسن شاهرخی، مدیر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان عنوان کرد: آقای شریعتمداری، حسن سابقه خوبی در وزارت بازرگانی دارند که در آن مقطع نیز به‌عنوان فردی موفق در وزارتخانه مطرح بوده‌اند. به‌طور یقین در وزارت صنعت، معدن و تجارت از این تجربه‌ها استفاده کرده و قوی‌تر عمل خواهند کرد، چون در این زمینه هم تجربه و هم دانش لازم را دارا هستند. شاهرخی در ادامه تاکید کرد: البته در حوزه‌هایی چون صنعت و معدن آقای شریعتمداری می‌تواند از معاونانی کمک بگیرد که در این حوزه خبره هستند و با توجه به جنبه مدیریتی خود این دو حوزه را به بهترین شکل ممکن پوشش بدهد. وی ادامه داد: هر کدام از این حوزه‌ها چه در بخش صنعت و چه معدن، با بازرگانی ارتباط دارند. بحث بازرگانی یک بحث کلان است و من فکر می‌کنم در دورانی که تحریم‌ها کاهش پیدا کند، بحث صادرات حوزه‌های صنعت و معدن نیز تقویت خواهد شد. شاهرخی افزود: این حوزه‌ها می‌توانند با هماهنگی با وزارت‌خارجه تا حدی روان‌تر به پیش بروند. به گفته شاهرخی، به‌طور یقین اگر تجارت به‌ویژه در امر صادرات قوی شود، برای حوزه‌های صنعت و معدن نیز می‌تواند موثر واقع شود.



نقطه قوت؛ نگاه صادرات‌محور پایدار

با حضور شریعتمداری در صنایع معدنی می‌توانیم شاهد شرایط بهتری در حوزه صادرات باشیم. محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان با بیان این مطلب عنوان کرد: به‌طور قطع آقای شریعتمداری برای انتخاب به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دارای ویژگی‌های خوبی هستند. بنی‌اسدی در ادامه توضیح داد: یکی از گلوگاه‌های اصلی در فولاد بحث صادرات است چون زنجیره فولاد با ظرفیت ۶۰درصد مشغول به کار است. درحال‌حاضر ظرفیت تولید فولاد خام کشور به ۳۰ میلیون تن رسیده، درحالی‌که میزان تولید واقعی فولاد ۵/۱۸ میلیون تن است که این میزان تولید، نشان‌دهنده تولید با ۶۰درصد ظرفیت است. البته در مرحله تولید آهن اسفنجی، گندله، کنسانتره و... بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به‌کار هستند. به‌طور یقین ۴۰درصد باقیمانده که راکد بماند به ضرر ما خواهد بود. هر یک میلیون تن فولادی که تولید داشته باشیم، یعنی ۲۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: به علاوه اینکه در صنعت فولاد چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی برای افق ۱۴۰۴ را پیش‌رو داریم و درحال‌حاضر با توجه به نگاهی که آقای شریعتمداری دارند بهترین فرصت است تا صادرات و دیپلماسی صادرات بیش از پیش تقویت شود. بنی‌اسدی توضیح داد: دیپلماسی صادرات امر بسیار مهمی است، اگر ما بتوانیم صادرات را به صادرات پایدار برسانیم، به‌طور یقین کارخانه‌هایی که ایجاد شده‌اند با تمام ظرفیت می‌توانند مشغول به کار شوند. مدیرعامل گروه صنایع فولاد صبح پارسیان در ادامه تاکید کرد: نقطه قوت آقای شریعتمداری می‌تواند در امر صادرات متبلور شود. اگر ساماندهی خوب انجام شود و دیپلماسی صادرات نیز به کمک بیاید، قادر خواهد بود شالوده صادرات پایدار را پی‌ریزی کند تا در سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون تن صادرات فولاد برسیم که رقم سنگینی است. به‌طور یقین برای رسیدن به چنین میزان صادراتی باید وزیر صنعت، معدن و تجارت زیرساخت‌های لازم برای این امر را مهیا کند و به دنبال مشتری‌های پایدار در منطقه باشد. از این‌رو باید انتخاب آقای شریعتمداری را به فال نیک بگیریم. بنی‌اسدی ادامه داد: مشکل ما این است که چگونه می‌توانیم ظرفیت تولید فولاد را از ۶۰درصد به ۸۰درصد برسانیم. گلوگاه‌های آن را مشخص کنیم. آقای شریعتمداری باتوجه به ارتباطاتی که دارند، می‌توانند این موضوع را با کمک حوزه امور خارجه و سایر وزارتخانه‌ها سامان‌دهی کنند.
 

استقبال بخش خصوصی

بخش خصوصی از حضور شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت استقبال می‌کنند. در این‌باره سیدرضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد ایران عنوان کرد: به نظر من آقای شریعتمداری گزینه بسیار بسیار مناسبی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌آیند. ایشان هم پشتکار قوی دارند و هم شخص سالمی هستند. امیدواریم با توجه به این ویژگی‌ها شاهد شکوفایی صنعت و رونق آن باشیم. شهرستانی در ادامه با درخواست خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم عنوان کرد: تنها درخواست ما از آقای شریعتمداری این است که به خود صنعتگران بیشتر بها بدهند و به طور حتم با خود انجمن‌ها و سندیکاها و به‌ویژه اتاق ایران ارتباط برقرار کنند، چراکه در یک ارتباط تنگاتنگ است که می‌توان از نظرات و تجربه‌های آنها استفاده کرد و هیچ‌کس بهتر از خود صنعتگران نمی‌توانند بیانگر دردشان باشند. وی در ادامه گفت: نکته‌ای که در تفکیک بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود و باید مورد توجه گیرد این است که نباید این شبهه ایجاد شود که ما این طرف میز هستیم، آنها آن طرف میز، بلکه همگی ما در یک قایق هستیم و همه باید سعی کنیم ایران آبادی برای آینده داشته باشیم.
 

پیگیری پیوستن به سازمان تجارت جهانی

آقای شریعتمداری می‌توانند در موضوع صادرات در سطح بین‌المللی موفق عمل کنند. محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل فولاد سپیددشت با بیان این مطلب اظهار کرد: من فکر می‌کنم با توجه به تجربه‌هایی که آقای شریعتمداری دارد، می‌تواند در بخش بازرگانی و صادرات موفق عمل کند. از این‌رو می‌تواند در امر صادرات صنایع معدنی به این حوزه نیز کمک کنند. به‌طور یقین ایشان الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) را بهتر می‌توانند پیگیری کنند. ارباب‌زاده در ادامه عنوان کرد: البته امیدوارم با معاونانی که انتخاب می‌کند بخش معدن و صنایع معدنی را نیز مورد حمایت همه‌جانبه قرار دهد. وی در پاسخ به این پرسش که درخواست شما در صنایع معدنی از وزیر آینده دولت دوازدهم چیست، عنوان کرد: کامل کردن زنجیره تولید از معادن تا محصولات معدنی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های صنایع معدنی است، از این‌رو مهم‌ترین بحث در این زمینه می‌تواند ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند راه‌آهن و پیش‌بینی وضعیت آب و گاز و... باشد. وی در ادامه یادآور شد: حمایت از صنایع در اولویت قرار گیرد، بنابراین منابع مالی لازم باید در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را محقق کنند. ارباب‌زاده در پایان تاکید کرد: باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا فناوری روز مورد استفاده واحدهای تولیدی قرار بگیرد و بتوانند قدرت رقابت‌پذیری خود را در این زمینه افزایش دهند.


جسارت کافی برای وزارت دارد

شریعتمداری جسارت سپردن کار به معاونان خود را دارد. علی‌حسین زاویه، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز با اشاره به این مطلب اظهار کرد: به نظر من آقای شریعتمداری گزینه بسیار مناسبی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود. اگرچه ممکن است ایشان با حوزه‌هایی چون صنعت و معدن آشنایی چندانی نداشته باشند، اما جسارت آن را دارند که کارها را به کسانی که در این حوزه آشنایی دارند بسپارند. زاویه با اشاره به این موضوع که آقای شریعتمداری در حوزه تجاری سابقه خوبی دارد، گفت: تجارت‌پیشه‌ها از آمدن ایشان خوشحال هستند، اما واقعیت این است که بخش‌های صنعت و معدن که با فشارهای زیادی روبه‌رو هستند از کمک ایشان بهره‌مند شوند. وی در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آقای روحانی برای پست صنعت، معدن و تجارت با انتخاب معاونان درست در حوزه‌های صنعت و معدن می‌تواند این حوزه‌ها را نیز به‌درستی پوشش دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز در پاسخ به این پرسش که اولویت وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در بخش معدن چه می‌تواند باشد، گفت: در حوزه معادن نخست باید قوانین مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. در کوتاه‌ترین مدت ما باید بتوانیم بخش معدن را توسعه بدهیم؛ به‌ویژه در مناطقی که کم‌برخوردار هستند. این نخستین کاری است که در حوزه معدن باید انجام شود و در این راستا باید به تشکل‌های معدنی قدرت منطقی داده شود. زاویه ادامه داد: راه گسترش معادن این است که از ورود مواد معدنی که در داخل موجود است پیشگیری شود. اگر این موضوع کنترل شود به‌طور یقین بخش معدن راه‌اندازی می‌شود. وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های صنایع معدنی عنوان کرد: در بخش صنایع معدنی نیز از ایجاد ظرفیت‌هایی که به اشباع رسیده‌اند، باید پیشگیری کرد. زاویه تاکید کرد: برخلاف معدن که هر چه ایجاد ظرفیت شود با مشکلی روبه‌رو نمی‌شویم، اما در بخش صنعت، از ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنایعی مثل کاشی و سرامیک، صنعت نسوز، صنعت سیمان و... که ظرفیت ایجاد شده اضافی دارند باید به شدت پیشگیری به‌عمل آوریم. چراکه با رونق ظرفیت‌های موجود است که فضای کسب‌وکار رونق می‌گیرد و از این طریق اشتغال هم ایجاد خواهد شد. زاویه ادامه داد: باید موضوع ایجاد ظرفیت‌های جدید به شدت کنترل شود. چون بضاعت فنی در هر صنعتی تا حدی جوابگو خواهد بود. هرچند فشار سیاسی برای احداث واحدهای جدید به دنبال موضوع اشتغالزایی در استان‌ها وجود دارد، اما از سوی دیگر بضاعت فنی جوابگوی این موضوع نخواهد بود. وزیر جدید باید با این موضوع با قاطعیت برخورد کند.


بکارگیری معاونان کاربلد

آقای شریعتمداری می‌تواند با انتخاب معاونان مناسب در حوزه‌های صنعت و معدن هر سه حوزه صنعت، معدن و تجارت را پوشش دهد. عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به این موضوع اظهار کرد: آقای شریعتمداری پیشینه بسیار خوبی در حوزه بازرگانی و تجارت دارند. قنواتی در ادامه خاطرنشان کرد: البته بخش صنعت بخش مهمی در کشور به‌شمار می‌رود که پس از نفت باید مورد توجه قرار گیرد اما صنعت نیازمند افراد متخصص در این زمینه است، از این‌رو معتقدم ایشان مهم‌ترین کاری که می‌تواند انجام بدهد این است که معاونانی مرتبط با حوزه صنعت و معدن برای این حوزه انتخاب کند تا از این طریق بتواند منشأ تحولات مهمی در این زمینه باشد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده