تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۵۴۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

درخشش فلزات در بازارهای جهانی

می متالز - روی، مس و آلومینیوم به سقف‌های چندساله و اونس طلا به ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد.
درخشش فلزات در بازارهای جهانی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

سیگنال‌های مثبت قیمت‌های جهانی

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود سیگنال‌های مثبت با رشد قیمت جهانی کالاها، شرایط احتیاطی میان معامله‌گران افت ۲۲ درصدی ارزش معاملات را نسبت به ۳ هفته ابتدایی مرداد رقم زد و میانگین نوسانات شاخص را به ۱/ ۰ درصد رساند. افت موجودی روی بورس فلزات لندن (LME) به کمترین سطح از دسامبر ۲۰۰۸ و کاهش تولیدات روی چین در جولای به کمترین سطح در ۳سال اخیر، روی را به سقف۱۰‌ساله( ۳۱۴۷ دلار) رساند. همچنین کاهش موجودی مس به سقف ۳‌ساله (۶۵۸۰ دلار) و قیمت آلومینیوم نیز به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۴ رسید. افت شاخص دلار نیز عامل حمایت از کالاها شد. اما شناسایی سود میان معامله‌گران تا حدی اصلاح قیمت‌ها را در روز جمعه رقم زد. همچنان پایداری رشد قیمت‌ها، کاهش ریسک‌های سیاسی و ورود نقدینگی جدید به بورس می‌تواند از شاخص حمایت کند.

 

 

بازار ارز

حرکت آرام دلار در مسیر صعودی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی به نرخ ۳۸۱۶ تومان معامله شد. پس از رشد ۱۰ تومانی دلار در ۴ روز متوالی، تقویت احتیاط نزدیک سطح ۳۸۲۰ تومانی روز پنج‌شنبه افت ۳ تومانی دلار را رقم زد. همچنین با بازگشت طلا به مسیر صعودی، کاهش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه نیز بر دلار فشار آورد. پس از رسیدن دلار به ۳۸۳۲ تومان در ۱۲ مرداد، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار فشار فروش معامله‌گران نوسان دلار به زیر سطح ۳۸۱۰ تومانی را رقم زد. اما در هفته اخیر شناسایی کف و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی دلار را مجددا بالاتر از سطح مزبور قرار داد. بنابراین رشد دلار در روزهای اخیر، با وجود کاهش تقاضا به صورت سنتی در پایان ماه در کنار حمایت عوامل بنیادین، افت قابل توجه نرخ دلار را دور از انتظار کرده است.

 

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

هر سکه طرح جدید پس از ۳ هفته رشد متوالی، با افت ۷/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود رشد نرخ دلار تا سطح ۳۸۱۹ تومانی (روز چهارشنبه) ناامیدی معامله‌گران از اونس طلای جهانی در کنار شناسایی سود پس از رشد قیمت سکه تا سقف یک میلیون و ۲۲۷هزار تومان فشار بر سکه را تشدید کرد. روز پنج‌شنبه اما با وجود افت ۳تومانی نرخ دلار، بازگشت طلای جهانی به مسیر صعودی، رشد ۳ هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. در بازار طلای جهانی با تشدید فشار بر شاخص دلار و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک با فضای داخلی واشنگتن و حمله تروریستی بارسلونا روز جمعه اونس طلا تا نزدیک سقف ۱۳۰۰ دلاری رشد داشت. امری که می‌تواند از قیمت سکه روز شنبه حمایت کند. اما فضای احتیاط در بازار ارز، می‌تواند کم‌واکنشی سکه به رشد طلا را رقم بزند.

 

بازار طلای جهانی

طلا در مرز ۱۳۰۰ دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۹۵ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی با حملات تروریستی بارسلونا در کنار تنش‌های داخلی واشنگتن طلا را به کانال ۱۳۰۰ دلاری نزدیک کرد. در روزهای اخیر انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو با تقویت تردیدها نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر شاخص دلار شد. در این نشست اکثریت نمایندگان به زمانبر بودن نزدیک شدن نرخ تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو اشاره کرده بودند، بنابراین احتمال یک‌بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری به ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنان تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن و تقویت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های مالی ترامپ و تنش‌های ژئوپلیتیک روز گذشته شاخص S&P۵۰۰ را با بیشترین افت روزانه در سال گذشته مواجه کرد. همچنان مقاومت سقف ۱۳۰۰ دلاری در برابر طلا محتمل است.

 

بازار اوراق مسکن

توقف روند صعودی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) پس از دو هفته صعود، با افت ۰۴/ ۰ درصدی مواجه شدند. پس از رشد ۶/ ۳ درصدی قیمت اوراق مسکن از نیمه دوم مرداد، در هفته اخیر شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح ۸۰ هزار تومانی بودیم. با اینکه در برخی روزها قیمت «تسه»های جدیدتر بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت، همچنان سطح مزبور در مقابل رشد قیمت «تسه»ها مقاومت می‌کند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲۲ درصد قرار گرفته است. کند شدن شتاب رشد تقاضای مسکن نسبت به تابستان سال گذشته، روند کم‌نوسان «تسه»ها را بر خلاف رشد ۱۲ درصدی «تسه»ها در ماه‌های تیر و مرداد سال گذشته، به همراه داشته است. تنوع در انواع وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن برای «خانه‌اولی»ها از موانع رشد قابل‌توجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن محسوب می‌شود.

 

بازار نفت

سیگنال‌های چرخش دیدگاه‌ها در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۷ دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) از کاهش موجودی نفت تجاری به میزان ۹۵/ ۸ میلیون بشکه با ثبت هفتمین هفته افت متوالی، موجودی را به سطح کمتر از سال ۲۰۱۶ رساند. با وجود این افزایش تولیدات به میزان ۷۹ هزار بشکه در روز و رسیدن به سقف ۲ سال و نیم، ۵/ ۹ میلیون بشکه در روز، فشار را بر نفت حفظ کرد. با وجود این کاهش صادرات عربستان، به کمترین سطح در ۳۳ ماه گذشته و تداوم افت موجودی نفت خوش‌بینی‌ها به اثرگذاری توافق اوپک به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است. همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا نیز از قیمت نفت حمایت می‌کند. خوش‌بینی صندوق‌های پوشش ریسک به بازگشت نفت به تعادل، افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز رشد قیمت نفت را به دنبال داشته است.

عناوین برگزیده