تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۵۴۶
کد خبر: ۵۴۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استفاده از آلومینیوم برای ساخت خودروهای الکتریکی سبک در چین

می متالز - صنعت خودروسازی چین به‌عنوان یکی از مهمترین صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم در حال تحول و سوق به‌سمت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی است تا از اثرات مضر زیست‌محیطی ناشی از فعالیت خودروهای احتراقی بکاهد. از آن‌جا که آلومینیوم یکی از ارکان اصلی در خودروهای الکتریکی و هیبریدی به‌شمار می‌آید، انتظار می‌رود که با رشد تقاضا روبه‌رو شود. در همین راستا، سرمایه‌گذاری‌های متعددی برای احداث واحدهای تولیدی نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی مورد استفاده در این خودروها در چین در حال اجراست.
استفاده از آلومینیوم برای ساخت خودروهای الکتریکی سبک در چین

چین بزگترین مصرف‌کننده فلزات اساسی از جمله آلومینیوم به‌شمار می‌رود. این کشور در سال گذشته بیش از ۳۱ میلیون تن آلومینیوم تولید کرد. با احتساب واردات و صادرات شمش‌های آلومینیوم از چین در سال گذشته، می‌توان اذعان داشت که این کشور در سال گذشته، بیش از ۵۴ درصد کل آلومینیوم تولیدی جهان را مصرف کرد. در بین صنایع مختلف مصرف‌کننده آلومینیوم در چین، صنعت خودروسازی با رشد قابل توجهی در مصرف آلومینیوم همراه بوده است. توسعه این صنعت در سال‌های گذشته، سبب شده تا این صنعت از بین صنایع مختلف مصرف‌کننده آلومینیوم در چین ، جایگاه نخست را از منظر رشد مصرف آلومینیوم به‌خود اختصاص دهد. نمودار، روند مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی چین را در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد.

                                       

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی چین با رشد قابل توجه ۱۳ درصدی در هر سال همراه بوده به‌طوری که در سال گذشته به حدود ۸.۳ میلیون تن رسید. چنین بازار مصرف گسترده‌ای از آلومینیوم در چین، سبب شده تا بسیاری از غول‌های فعال در حوزه تولید محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی، خصوصا آن دسته از محصولاتی که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، برای ورود به این بازار و تخصیص سهم عمده‌ای از آن تلاش کنند. این در حالی است که صنعت خودروسازی چین، در حال ورود به تولید خودروهای الکتریکی است؛ که در آن استفاده از مواد سبک از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا، چین برنامه افزایش ۷ درصدی فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی را تا سال ۲۰۲۰ دنبال می‌کند. بنا به همین برنامه، مقدار فروش این خودروها تا سال ۲۰۲۵، باید تا ۱۹ درصد رشد داشته باشد.

در همین حین، شرکت نوولیس (Novelis) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات نورد آلومینیوم، طرحی را برای احداث واحد نوردی با قابلیت تولید ورق‌های آلیاژی آلومینیوم مورد استفاده در خودروسازی، با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن را برنامه‌ریزی کرده است. هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای آغاز به کار احداث این طرح، ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. این شرکت همچنین طی قراردادی با یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی چین، NIO، تأمین آلومینیوم مورد نیاز یکی از خودروهای این شرکت، SUV ES۸، را به‌طور کامل در اختیار خود قرار داد. گفتنی است که تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز شده و به بازار روانه خواهد شد. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شرکت نوولیس، بازار خودروهای الکتریکی و هیبریدی در کل دنیا با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود؛ این در حالی است که انتظار می‌رود این بازار در کشور چین، بسیار بیشتر و شدیدتر از سایر کشورها رشد کند. عمده دلیل رشد بیشتر مصرف این خودروها در چین، وضع قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی چین است. براساس استانداردهای جدید چین، از تولید خودروهای احتراقی که گازهای گلخانه‌ای قابل توجهی تولید می‌کنند، کاسته شده و این خودروها با خودروهای الکتریکی یا هیبریدی جایگزین خواهند شد.

 

عناوین برگزیده