تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۵۴۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین برای توقف واردات سنگ آهن قبل از تصویب قطعنامه شورای امنیت وارد عمل شد

می متالز - در پی انجام آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ (پایتخت کره شمالی)، شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت تجارت سنگ آهن، فولاد، کنسانتره و فلز سرب، زغال‌سنگ و غذاهای دریایی، یک‌سوم از درآمد صادراتی سالانه کره شمالی را کاهش داد.
چین برای توقف واردات سنگ آهن قبل از تصویب قطعنامه شورای امنیت وارد عمل شد

در پی این قطعنامه چین قبل از اجرای آن شورای امنیت سازمان ملل متحد که با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا تصویب شده بود، با ممنوع کردن واردات کالاهای مذکور عملا آن را به مرحله اجرا گذاشت.
چین بازرگانان خود را برای جلوگیری خرید کالا از کره‌ شمالی قبل از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت ممنوعیت تجارت جهت مجازات برای آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ زیر فشار قرار داد. شورای امنیت ملی ایالات متحده با تصویب قطعنامه‌ای در 6 آگوست مبنی بر ممنوعیت تجارت زغال‌سنگ، آهن، سنگ آهن، سرب، کنسانتره سرب و غذاهای دریایی از کره ‌شمالی منجر به کاهش یک‌سوم درآمد صادراتی این کشور، تقریبا معادل سالانه 3 میلیارد دلار خواهد شد. قطعنامه جدید که از سوی ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از صادرات عمده کالا‌ها به‌عنوان مجازات آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای در ماه جولای به شورای امنیت سازمان ملل تسیلم شد تا در اوایل ماه سپتامبر اجرایی ‌شود.
یک بازرگان قدیمی در بندر ریژائو که به تجارت زغال‌سنگ می‌پردازد و یک بازرگان سنگ آهن در پکن که به تجارت با شرکتی در کره شمالی مشغول است، بیان کردند که دولت چین از چند هفته پیش صدور مجوز واردات سنگ آهن از کره شمالی را متوقف کرده است. منبع اول خبری گفت که این مجوز حدود 2 هفته پیش متوقف شده ‌است در حالی که دومین بازرگان اذعان داشت دستور توقف حدود 20 روز پیش به مرحله اجرا درآمده ‌است.
هر چند دلیل این حرکت تا کنون به‌طور رسمی اعلام نشده ‌است اما این عمل حاکی از موضع سخت پکن در رابطه با تجارت با همسایه شمالی خود، حتی قبل از اعطای قطعنامه سازمان ملل متحد است. با این حال، بعید به‌نظر می‌رسد که توقف صادرات سنگ آهن کره شمالی، به میزان عرضه این محصول در بازارهای جهانی آسیب جدی بزند زیرا کارخانه‌های تولید فولاد در جهان احتمالا تمهیدات دیگری را در رابطه با این موضوع خواهند سنجید. اما توقف صادرات کالاهای اصلی کره شمالی، احتمالا دسترسی پیونگ‌یانگ به ارز نقدی را با مشکل مواجه می‎‌کند. روز دوشنبه پکن رسما ممنوعیت واردات را از روز سه‌شنبه صادر کرد و تحریم‌ها را علیه پیونگ‌یانگ به اجرا گذاشت.
کره شمالی در سال گذشته در بین تأمین‌کنندگان خارجی سنگ آهن چین در رتبه هجدهم قرار داشت. از ماه ژانویه تا ژوئن واردات سنگ آهن با 60.3 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، به 1.34 میلیون تن رسید که ارزش آن معادل 68 میلیون دلار تخمین زده‌شد. محموله‌های صادراتی سنگ آهن ازکره شمالی معمولا 100 یوان برای تن کمتر از عرضه‌کنندگان رده بالای چین مانند استرالیا و برزیل بوده و معمولا به‌صورت کنسانتره با درصد آهن بالای 63-60 درصد هستند. طبق نمودار 1 که میانگین ماهانه واردات سنگ آهن چین از سوی کره شمالی را در سال‌های مختلف نشان می‌دهد، میزان واردات سنگ آهن چین طی 3 سال اخیر از سوی کره شمالی روند صعودی داشته است به‌طوری که میانگین ماهانه واردات در 6 ماهه اخیر به بالاترین میزان خود یعنی حدود 200 هزار تن رسید.

عناوین برگزیده