تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۱۰
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۵۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لکوموتیو صنعت و معدن نباید متوقف بماند

می متالز - بخش معدن با توجه به در اختیار داشتن ظرفیت‌های بسیار برای توسعه، نیازمند حمایت‌های هرچه بیشتر دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند با سرعتی بیش از گذشته توسعه را در حوزه‌های مختلف محقق سازد.
لکوموتیو صنعت و معدن نباید متوقف بماند

محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید؛ در سند برنامه ششم توسعه، ۱۵ بند مرتبط با حوزه صنعت و معدن وجود دارد که بخشی از آن نیاز به حمایت‌های معنوی دارد که برنامه‌ای برای آن دارم. این موضوع می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب در معدن و صنایع معدنی باشد.

 


برنامه آینده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای معادن

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفت: نمی‌توانیم در کار متوقف بمانیم و همچون لکوموتیوی هستیم که باید آن را در حال حرکت تعمیر کرد. محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در نشست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصول و ارزش‌های حاکم بر برنامه پیشنهادی بنده در چارچوب اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت، برنامه دولت دوازدهم و سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اولویت ما اجرای برنامه نگاه به اسناد بالادستی خواهد بود. وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، دولت برنامه کلی داد اما مجلس موضوعات مهمی را در جریان بررسی برنامه به تصویب رساند و منابع خوبی را پیش‌بینی کرد، افزود: این اتفاق زمینه خوبی شد تا در بودجه سال ۹۷ سه مجموعه صنعت و معدن در حوزه‌های مختلف باز باشد. شریعتمداری تصریح کرد: اجرای برنامه بدون توجه به منابع درآمدی اصولی نیست و اگر مجلس و دولت بتوانند به تفاهم برسند می‌توانیم به نتایج خوبی دست یابیم. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بی‌برنامه کار کردن به حتم اشتباه است از این رو وزارتخانه متولی برنامه‌ای است که باید در این ۴ سال پیاده شود. وی درباره طرح تفکیک این وزارتخانه گفت: این لایحه در دولت است و اگر به تصویب برسد با نظر دولت مخالفتی نداریم اما نظر کارشناسی بنده این است که ایجاد وزارتخانه جدید به معنای هزینه‌های جدید و معطل ماندن کشور خواهد بود از این رو قانون را باید اصلاح کرد. وی تاکید کرد: برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید در فناوری تولید تغییراتی انجام شود تا نرخ تمام شده محصولات کاهش یابد. شریعتمداری افزود: باید زمینه‌های قانونی فراهم شود تا از تولیدات و صنایع داخلی حمایت‌های لازم شود. شریعتمداری با تاکید بر اینکه ما باید زمینه سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کشور فراهم کنیم، افزود: با این سرمایه‌گذاری تولید رونق می‌گیرد و کالای ایرانی تولید می‌شود در نتیجه مردم می‌توانند با استفاده از کالاهای با کیفیت ایرانی از تولید داخلی حمایت کنند. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت کابینه دوازدهم گفت: در دنیا کارت‌های اعتباری وجود دارد که تقاضای تضمین شده در بازار را به وجود می‌آورد و این چیزی است که در بازار کنونی به آن احتیاج داریم و یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بازار خارجی مشوق‌های صادراتی است. وی با تاکید بر اینکه در بخش تجارت و بازرگانی باید به صادرات توجه ویژه‌ای شود، افزود: توسعه صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید بتوانیم بازارهای این کشورها را به‌دست بگیریم. شریعتمداری با اشاره به اینکه احیای معادن از برنامه‌های آینده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر از ۵ هزار و ۸۰۰ معدن در کشور، معادن بزرگ کمتر از تعداد انگشتان دو دست است و بقیه معادن ما کوچک هستند که باید برای احیای آنها برنامه‌ریزی کرد. گفتنی است؛ در این نشست تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بیان دغدغه‌های خود در حوزه حمایت از تولید داخلی و احیای صنایع و توجه به صادرات پرداختند.

 


واگذاری پهنه‌های گسترده‌تری از معادن به سرمایه‌گذاران

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های خود در این حوزه گفت: توسعه حوزه معدنی با شتاب و دقت بیشتر در اکتشافات مطمئن و واگذاری پهنه‌های گسترده‌تری به سرمایه‌گذاران قابل تحقق است. محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه کشور در حوزه صنعت و معدن کشور وجود دارد، گفت: در سند برنامه ششم توسعه، ۱۵ بند مرتبط با حوزه صنعت و معدن وجود دارد که بخشی از آن نیاز به حمایت‌های معنوی دارد که برنامه‌ای برای آن دارم. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه توسعه صنایع معدنی می‌تواند اشتغالزایی کند، عنوان کرد: مذاکرات با کمیسیون‌های مختلف درباره توسعه حوزه معدنی بود و قصد داریم در این حوزه با شتاب و دقت به اکتشاف ذخایر مطمئن‌تر و واگذاری پهنه‌های گسترده‌تر به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بپردازیم. وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه حمایت از تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی نوپا در کشور و حمایت از توسعه صنایع و فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و اشتغال‌آفرینی کند برنامه داریم و با نمایندگان مذاکره کردیم. شریعتمداری همچنین تصریح کرد: در حوزه پشتیبانی نرخ سود اعطایی به صنعت و معدن و نرخ ارز حاصل از صادرات و یارانه و تسهیلات صنعتی برای مناطق کمتر توسعه یافته و حمایت از ایدرو و ایمیدرو را نیز برنامه‌هایی در دستور کار داریم. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان اینکه ماراتن زیبایی برای برگزاری جلسات رای اعتماد در مجلس به راه افتاده، خاطرنشان کرد: در جلسات این روزها نمایندگان فرصت می‌کنند مطالب خود را برای تعیین مسئولیت‌های مختلف دولت در ۱۸ حوزه ارزیابی صحیح کرده و رای واقعی‌تری به وزیران پیشنهادی بدهند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده