تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۵۸۲
کد خبر: ۵۶۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولیدکنندگان طلا از عرضه عقب‌نشینی کردند

می متالز - در مرداد ماه که قیمت طلا به‌تدریج بهبود یافت، تولیدکنندگان طلا در ایران از حضور در بورس کالای ایران سر باز زدند و نیمه دوم مرداد ماه خالی از عرضه و معاملات طلا بود. به‌ویژه آنکه معدن طلای زرشوران در این ماه هیچ عرضه‌ای از شمش طلا در بورس کالا نداشت و 2 تولیدکننده دیگر یعنی موته و زر معدن اختران توانستند تنها 13 کیلوگرم شمش طلا را معامله کنند.
تولیدکنندگان طلا از عرضه عقب‌نشینی کردند

طی یک ماه اخیر پس از ایجاد تنش میان کره شمالی و آمریکا و تهدید 2 کشور به جنگ فراگیر، روند افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شتاب گرفت و از یک هزار و 250 دلار در هر اونس به یک هزار و 290 دلار در هر اونس در پایان مرداد ماه رسید که این قیمت، بالاترین نرخ طلا از ابتدای سال 2017 بود. روند سریع افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی معامله‌گران را بر آن داشت تا در بازارهای فیزیکی حضور بیشتری یابند. به‌طوری که بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که طلا همچنان جذاب‌ترین فلز و کالا برای انجام معاملات آتی و مطمئن است و سرمایه‌گذاری در آن هیچ گاه با مشکل و زیان مواجه نمی‌شود. علاوه بر این بیش از 70 درصد از فعالان بازار طلا به آینده این فلز گران‌بها امیدوارند و حتی در زمان‌های کاهش شدید قیمت طلا، آینده مثبتی را برای آن متصور هستند.

در این شرایط بورس کالای ایران که یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای انجام معاملات طلا است، برخلاف بازارهای دنیا، متأسفانه به‌تدریج از عرضه‌کنندگان و معامله‌گران خالی شد و با عقب‌نشینی معامله‌گران طلا از بورس کالا، نیمه دوم مرداد ماه هیچ معامله‌ای از طلا در بورس کالای ایران رخ نداد. در حقیقت با افزایش قیمت طلا در دنیا، بازارهای موازی بورس کالای ایران فعال‌تر و جایگزین بورس کالا شدند. عقب‌نشینی تولیدکنندگان از بازار طلا در حالی رخ داده است که در مرداد ماه سال 1395 شرایط کاملا متفاوت بود؛ این یعنی در مرداد سال گذشته 115 کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و یکی از ماه‌های طلایی معاملات طلا در بورس کالا رقم خورد. اما آن دوران طلایی بازار طلا در بورس کالا گذشته است.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال 1396 حدود 34 کیلوگرم شمش طلا در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 16 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 13 کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان شمش طلا تنها با 2 عیار 995 و 999 عرضه شد که شمش طلای 995 در بورس کالا به میزان 24 کیلوگرم عرضه شد که تقاضایی در حدود 11 کیلوگرم داشت. اما تنها 8 کیلوگرم شمش طلای 995 فروخته شد. 10 کیلوگرم نیز شمش طلای 999 در بورس کالا عرضه شد که تقاضای آن در حدود 5 کیلوگرم بود و به‌همین میزان نیز معامله صورت گرفت. 2 تولیدکننده یعنی زر معدن اختران و معدن طلای موته به عرضه و معامله این فلز گران‌بها پرداختند. زر معدن اختران تنها شمش طلا با عیار 995 را عرضه و معامله کرد. معدن طلای موته نیز تنها شمش طلا با عیار 999 را مورد معامله قرار داد.

عناوین برگزیده