تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۵۶۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

ایمیدرو در رتبه 25 جهان از منظر میزان تولید فولاد قرار گرفت

می متالز - هر ساله انجمن جهانی فولاد، شرکت‌های برتر با بیشترین حجم تولید فولاد را در سطح جهان معرفی می‌کند. اغلب شرکت‌های یاد شده دارای واحدهایی با ظرفیت بسیار عظیمی هستند یا در مواردی از شرکت‌های چند ملیتی بسیار بزرگی تشکیل شده‌اند که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند. همین موضوع نیز زمینه‌ساز پیشرفت آن‌ها در کسب جایگاه برتر شده است.
ایمیدرو در رتبه 25 جهان از منظر میزان تولید فولاد قرار گرفت

انجمن جهانی فولاد هر ساله، شرکت‌های برتر با بیشترین حجم تولید فولاد را در سطح جهان معرفی می‌کند. نمودار 1 حجم تولید فولاد خام را در این شرکت‌ها را طی سال 2016 نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، در سال گذشته میلادی، آرسلورمیتال بیشترین حجم تولید فولاد خام را به‌خود اختصاص داد. این واحد با تولید 95.45 میلیون تن فولاد خام در رتبه نخست جهان قرار گرفت. در خصوص این شرکت باید گفت که یک شرکت چند ملیتی تولیدکننده فولاد به‌شمار می‌رود. آرسلورمیتال با ادغام 2 شرکت قدیمی فعال در زمینه صنعت فولاد یعنی آرسلور و میتال استیل در سال 2006 تشکیل شد. در حال حاضر نیز در دارای 56 واحد تولیدی در چهار قاره است و در 19 کشور دنیا، فعالیت می‌کند.

گروه چینی بائو (Baowu) نیز با تولید 63.81 میلیون تن فولاد خام در رده دوم جهان قرار گرفت. این شرکت از ادغام 3 شرکت بائواستیل (Baosteel) و گروه فولادی ووهان (Wuhan) در دسامبر 2016 تشکیل شد. گروه هبی آیرون اند استیل (HBIS) نیز در رده سوم قرار داشت و میزان تولید آن در سال گذشته حدود 46.18 میلیون تن برآورد شد. این شرکت در گذشته با نام هی استیل (Hesteel) فعالیت می‌کرد. بخش قابل توجهی از فروش این شرکت، شامل فروش میلگرد در بازار صربستان می‌شود.

گروه نیپون استیل و سومیتومو متال (NSSMC) با تولید 46.16 میلیون تن فولاد خام در رتبه چهارم جهان قرار گرفت. لازم به‌ذکر است که در تناژ تولید اعلام شده برای این شرکت، میزان تولید شرکت فولادی نیشین (Nisshin) که قبلا عضوی از این گروه بود در نظر گرفته نشده است. شرکت پوسکو (POSCO)، گروه شاگانگ (Shagang)، گروه آن‌استیل (Ansteel)، فولاد جی.اف.ای (JFE)، گروه شوگانگ (Shougang) و گروه فولادی تاتا (Tata) در رده‌های بعدی تولید فولاد قرار دارند. نمودار 1 میزان تولید سایر واحدهای یاد شده را نیز نشان می‌دهد.

باید خاطرنشان ساخت که حداقل نیمی از شرکت‌های یاد شده که در رده 10 شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد دنیا قرار دارند، به کشور چین تعلق دارند. چین بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا به‌شمار می‌رود. نکته قابل توجه اینجاست که میزان تولید فولاد در این کشور به‌دلیل حجم بسیار بالا، با سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد قابل قیاس نیست.

انجمن جهانی فولاد، علاوه بر 10 شرکت یاد شده، در مجموع نام 50 شرکت برتر تولیدکننده فولاد را به همراه میزان تولید آن‌ها طبقه‌بندی می‌کند، تا جایی که شرکت فولاد کوبه (Kobe) که طی سال گذشته با تولید بیش از 7 میلیون تن فولاد، در رده پنجاهم جهان قرار گرفت. در این طبقه‌بندی، ایمیدرو در رتبه 25 جهان قرار دارد و تولید 14.2 میلیون تن را برای خود ثبت کرده است. اغلب شرکت‌های یاد شده دارای واحدهایی با ظرفیت بسیار عظیمی هستند یا در مواردی از شرکت‌های چند ملیتی بسیار بزرگی تشکیل شده‌اند که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند. گفتنی است که حجم بالای تولید، یکی از دلایل موفقیت واحدهای یاد شده محسوب می‌شود؛ چرا که در چنین شرایطی، درآمد حاصل از فروش افزایش یافته و در نتیجه زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه بیشتر خواهد بود.

عناوین برگزیده