تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۵۶۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳۵ سال همکاری ایران و پیشتازان فناوری معدنی در جهان

می متالز - جمهوری فنلاند در منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا در زمینه فناوری‌های معدنی از سرآمدان جهان به شمار می‌آید و پیشینه فعالیت این کشور در توسعه این فناوری‌ها به ۱۵۰ سال می‌رسد.
۳۵ سال همکاری ایران و پیشتازان فناوری معدنی در جهان

این کشور همواره در سطح جهان در جست‌وجوی بازار برای بکارگیری طیف گسترده فناوری‌های معدنی خود بوده و در این بین از گوناگونی ذخایر معدن ایران نیز غافل نمانده است. سفری که رئیس سازمان زمین‌شناسی و معاون وزیر کار و اقتصاد فنلاند به همراه نمایندگانی از شرکت‌های فناوری معدنی این کشور در بهمن گذشته به ایمیدرو داشت به خوبی گویای تلاش آنها برای حضور بیشتر در ایران است. سفر آنها به ایجاد نشست ۴ساعته‌ای انجامید که مهدی کرباسیان مدیر هیات عامل ایمیدرو، پِتری پِلتونِن معاون وزیر کار و اقتصاد فنلاند و میکا نیکانِن رئیس سازمان زمین‌شناسی این کشور سخنرانان ویژه آن بودند. در میان انواع شرکت‌های معدنی فنلاند بیش از همه شرکت «اتوتک» موفق بوده تا در طول ۳۵ سال گذشته از فرصت‌های همکاری دو طرف بهره ببرد و مجموعه‌ای از فناوری‌های خود را در اختیار گروهی از شرکت‌های ایرانی قرار دهد.


نگاهی به اتوتک

«اوتوکومپوفناوری» به اختصار «اوتوتک» یک شرکت فنلاندی ارائه‌دهنده خدمات مهندسی است که در زمینه خدمات و فناوری استخراج و پردازش فلزات و مواد معدنی فعالیت دارد. از سال ۱۳۱۹ خورشیدی (۱۹۴۰ میلادی )فعالیت خود را به عنوان شرکت تابعه کمپانی فنلاندی «اوتوکومپو» شروع کرد و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی (۲۰۰۵ میلادی) پس از آنکه مدیران اوتوکومپو اقدام به جداسازی بخش‌های مختلف کردند تا بر تولید فولاد ضدزنگ متمرکز باشند، شرکت اتوتک مستقل شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اسپو در فنلاند قرار دارد و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار هلسینکی دادوستد می‌شود. شرکت اتوتک فنلاندی با پیشینه فعالیت ۱۵۰ ساله ۴۳۰۰ نفر پرسنل دارد، به ۸۰ کشور دنیا خدمات می‌دهد و در ۳۰ نقطه دنیا دفتر دارد.


اتوتک در ایران

قدیمی‌ترین مشتری اتوتک در ایران شرکت ملی صنایع مس است، اما این شرکت فنلاندی با شرکت‌های معدنی دیگر در ایران نیز همکاری داشته که از جمله آنها شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و هلدینگ توسعه معادن روی ایران است. شرکت ملی صنایع مس و اتوتک از ۳۵ سال پیش تاکنون همچنان همکاری خود را با یکدیگر حفظ کرده‌اند و آخرین نشست مشترک این دو شرکت به هفته گذشته در دفتر مرکزی اتوتک در اسپوی فنلاند برمی‌گردد؛ نشستی که بین مدیران دو شرکت از جمله «مارکو تراسواسارا» برقرار بود. ماین‌نیوز در خبری دراین باره اظهار کرد گفت‌وگوی طرفین در نشست یادشده درباره آخرین وضعیت پروژه‌های حال و آینده در حوزه‌های تغلیظ، ذوب، پالایشگاه، اسید سولفوریک، لیچینک و آب بود که طرفین اقداماتی را در این زمینه در دستور کار قرار دادند. «هومان خواجه‌نصیری» مدت ۱۶ سال است که نمایندگی اتوتک را در ایران در اختیار دارد و در این مدت عهده‌دار ارتباط‌دهی ویژه بخش معدن ایران و فنلاند به شرکت اتوتک بوده است. وی اوایل ماه جاری با ارتقای ساختار اتوتک، از نمایندگی به شعبه در ایران به سمت مدیر شعبه اتوتک در کشور منصوب شد. خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با رسانه‌ها همواره بر این نکته تاکید دارد که اتوتک در طول سال‌های تحریم رابطه خود را با ایران حفظ کرده است، وی در گفت‌وگو با صمت نیز به این موضوع اشاره کرد و در توضیح بیشتر درباره روابط اتوتک با شرکت‌های ایرانی به ویژه شرکت صنایع ملی مس ایران افزود: شرکت اتوتک طیف گسترده‌ای از فناوری‌های مربوط به فرآوری مواد معدنی و فلزات را ارائه می‌کند که دسته‌ای از آن به صنعت مس برمی‌گردد و شامل فناوری پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی است. در همین راستا طبیعی است که شرکتی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران که واحدهای مختلفی دارد می‌تواند در تامین بسیاری از مطالبات خود با شرکت اتوتک همکاری کند، البته هر شرکت اروپایی که مایل به همکاری با ایران است، باید مجوزهایی از اتحادیه اروپا بگیرد که دریافت این مجوزها با توجه به تحریم‌های وارد بر ایران نیاز به بروکراسی سنگینی داشت، هزینه‌بر بود و تبعات خود را می‌طلبید، ولی در هر صورت هیچ یک از اینها مانع همکاری طرفین در درازمدت نشد. وی درباره پروژه‌های مشترک اتوتک و شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: این دو شرکت در پروژه‌های گوناگونی با یکدیگر همکاری داشتند؛ تغلیظ شماره ۲ سرچشمه در زمینه کنسانتره‌سازی، پروژه‌های توسعه ذوب خاتون‌آباد، تغییر فناوری ذوب سرچشمه از ریورب به فلش(REVERB TO FLASH) و پروژه پالایشگاه خاتون‌آباد و اسیدسولفوریک سرچشمه موارد همکاری اتوتک و شرکت ملی صنایع مس بوده است. مدیر شعبه اتوتک در ایران ادامه داد: شرکت‌های فولادی نیز بیشتر در احداث واحدهای کنسانتره‌سازی یا گندله‌سازی سنگ‌آهن یا در زمینه بهینه‌سازی واحدهای موجود از اتوتک فناوری دریافت می‌کنند، در تمام این قراردادها اتوتک تامین‌کننده پکیج فناوری بوده است. این پکیج شامل مهندسی پایه، تجهیزات کلیدی، آموزش‌ها و نظارت‌هاست. اتوتک در هر یک از این پروژه‌ها با یک پیمانکار یا کنسرسیومی از پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه همکاری داشته و در طول ۳۵ سال گذشته همکاری اتوتک با شرکت‌های ایرانی با وجود تغییرات مدیریتی همچنان تداوم داشته است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده