تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۵۶۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مثبت شدن آربیتراژ زمینه‌ساز افزایش قیمت روی درهفته آتی خواهد بود

می متالز - قیمت فلز روی در 16 آگوست از مرز 3هزار دلار عبور کرد، مجموعه‌ای از عوامل نظیر کاهش موجودی انبارها، کاهش نرخ بهره دلار و مثبت شدن آربیتراژ بین بازارهای بورسی فلزات لندن و شانگهای زمینه‌ساز افزایش قیمت این فلز شده‌اند؛ در این بین سیاست‌هایی نظیر محدودیت معامله و اعمال تعرفه نیز نتوانست جلوی این افزایش قیمت را بگیرد.
مثبت شدن آربیتراژ زمینه‌ساز افزایش قیمت روی درهفته آتی خواهد بود

قیمت نقدی و میزان موجودی روی انبارهای بورس فلزات لندن در یک ماه گذشته از 25 جولای تا 25 آگوست در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت فلز روی طی ماه گذشته روند صعودی را طی کرد و در 16 آگوست از مرز 3 هزار دلار نیز عبور کرد که این قیمت در 10 سال گذشته بی‌سابقه بود. موجودی انبارهای بازارهای بورسی بزرگ دنیا، نظیر بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای، نیز همچنان در حال خالی شدن از روی هستند و همین امر به ادامه روند افزایشی قیمت روی کمک کرد و در هفته گذشته در 21 آگوست قیمت فلز روی تصفیه شده در بازار بورس فلزات لندن به 3هزار و 143 هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. در ادامه گزارش به بررسی عوامل موثر بر تغییر قیمت این فلز اعم از تغییر نرخ بهره دلار، آربیتراژ بین بازارهای بورسی پرداخته می‌شود.

شاخص ارزش دلار آمریکا پس از 15 آگوست روند نزولی را طی کرد و تا 21 آگوست به 93.095 واحد رسید؛ همین روند کاهشی ارزش دلار نیز بر افزایش قیمت کامودیتی‌ها در هفته گذشته نیز موثر واقع شد و در کنار کاهش موجودی، عامل رشد قیمت شد. در 22 آگوست نرخ بهره دلار آمریکا تا 93.545 واحد افزایش یافت؛ اما این افزایش ادامه‌دار نبود و مجددا در روز 23 آگوست با کاهش مواجه شد و به 93.147 واحد رسید. در 24 آگوست نرخ بهره نسبت به روز قبل خود با افزایش کمی همراه بود، در نهایت در 25 آگوست همزمان با سخنرانی خانم یلن در کنفرانس JacksonHole روند نزولی به خود گرفت و به کمترین میزان در 3 هفته گذشته سقوط کرد. وی در صحبت‌های خود بر لزوم حفظ قوانین محدود‌کننده بهره بانکی تأکید کرد که همین امر موجب کاهش نرخ بهره دلار شد و آن را به 92.8 واحد کاهش داد. مطابق با تغییر قیمت بهره دلار، قیمت روی نیز در بازارهای بورسی تغییر کرد. قیمت روی از 16 تا 21 آگوست روند رو به رشدی را طی کرد. گرچه در روزهای بعدی قیمت این فلز با کاهش مواجه شد ولی در 25 آگوست به روند افزایشی قبل خود بازگشت.

یکی دیگر از علت‌های رشد قیمت فلزات اساسی در هفته گذشته، تصمیم بانک خلق چین و تزریق 7.49 میلیارد دلار نقدینگی به بازار بود که موجب رونق بازاهای بورسی شد. آربیتراژ روی بین 2 بازار لندن و شانگهای در روز 21 آگوست همچنان مثبت و زمینه‌ساز افزایش قیمت این فلز بود. دولت چین به‌منظور کنترل قیمت روی سیاست‌های کنترل قیمت را پیش گرفت، بورس دالیان اعلام کرد که از روز دوشنبه 23 آگوست با اعمال سقف معامله 2 هزار تنی برای غیراعضا و رشد تعرفه معامله فلز روی، اقدام به کنترل این بازار خواهد کرد؛ اما این سیاست چندان اثری بر بازارهای روی نگذاشت و همچنان آربیتراژ روی بین بازارهای بورسی لندن و شانگهای مثبت بود. آربیتراژ روی در 25 آگوست به 106.84 دلار رسید که همین امر محرک واردات چین بوده و می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت روی در هفته آتی نیز باشد.

عناوین برگزیده