تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۵۶۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکل جدید چین: گسترش بیش از حد وام دهی و انفجار بدهی

می متالز - دولت چین در صدد مقابله با سطوح بالای وام دهی برآمده است اما هنوز آمار بدهی در این کشور بیشتر و بیشتر می شود
مشکل جدید چین: گسترش بیش از حد وام دهی و انفجار بدهی

 مقامات چینی سعی در کاهش سطح بالای بدهی های شرکتها دارند اما از طرف دیگر، مقدار بدهی های کوتاه مدت شروع به افزایش پیدا کرده است. سعی پکن در ایجاد تعادل بین ثبات و قدرت در اقتصاد نیز از دلایل دیگر گسترش وام دهی هاست. بدهی خانوارها در چین به سرعت رو به افزایش گذاشته و طی سه تا چهار ماه گذشته رشد آن سرعت بالایی داشته است. طبق اظهار دویچه بانک چین، اگر صرفا اعتبارات مصرفی را در نظر بگیریم متوجه می شویم چین در حال حرکت به سوی یک آشفتگی در وام دهی است. طبق اطلاعات این بانک، اعتبارهای شرکتی از 65 درصد ده سال اخیر به 45 درصد افت کرده است. در عوض، مقدار وام خانوارها و دولت ها با هدف رسیدن به رشد اقتصادی پیش بینی شده 6.5 درصد امسال بیشتر شده است. در حال حاضر، اعتبارات کوتاه مدت مصرف کننده 35 درصد رشد سالانه داشته و با ادامه روند فعلی احتمال رسیدن آن به 40 درصد نیز تا ماه دسامبر وجود دارد. این بانک می گوید معلوم نیست گسترش این اعتبارات کوتاه مدت دقیقا از کجا شروع شد هرچند 70 تا 80 درصد اینگونه اعتبارات مربوط به کارتهای اعتباری است. بنا به گفته کارشناسان، درکل رشد اعتبارات خانوارها در چین سالانه حدود 24 درصد می باشد.

در پایان نیمه اول امسال، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی از رکورد 169 درصد شش ماهه سال پیش به 165 درصد کاهش پیدا کرد که بیشتر می توان آن را ثبات نامید تا کاهش و به گفته دویچه بانک این یعنی صدای رسای رشد. در عین حال بدهی خانوارها و دولت نیز 8 تا 9 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داشته است. بنابراین مجوعا در یک نگاه کلی می توان متوجه سرعت بالای رشد بدهی در چین شد و در همین راستا بود که صندوق بین المللی پول نیز در مورد مسیر رشد بدهی چین اخطار داده و آن را خطرناک اعلام کرد. صندوق بین المللی پول در بازبینی سالانه اقتصاد چین گفت: هزینه اصلی رشد قوی افزایش بیشتر بدهی های دولتی و خصوصی است. از سوی دیگر چین اعلام کرده تلاش های کاهش بدهی نتیجه بخش بوده است، اما میزان بدهی ها همچنان بالاست. طبق گزارش رویتر، وامهای جدید در ماه جولای نسبت به ماه نوامبر در پایین ترین حد بود. ماه گذشته در کنفرانس ملی کار، چین متعهد شد تا اظهارات خود در مورد ریسک های مالی را مورد بازبینی مجدد قرار بدهد. چین قصد دارد اجلاس کنگره حزب کمونیست خود که هر پنج سال یک بار برگزار می شود را در پاییز امسال برگزار نماید که احتمال ایجاد تغییرات سازمانی در آن وجود دارد. تحلیلگران می گویند تمرکز اصلی در این کنگره روی ثبات خواهد بود. گزارش های منابع مختلف حاکی از آن است که هدف اصلی برگزاری این اجلاس کاستن بدهی های خطرناک چین است.

بانکداری سایه نیز از جمله دلایل بروز اشکال در سیستم مالی چین است، دسته وسیعی از خدمات بانکی مثل خدمات غیر رسمی که خارج از سیستم و قوانین معمول بانکی است. قانون گذاران همچنین خواستار جلوگیری از وامهای پر خطر شرکتی، از جمله اعتبارات کوتاه مدت شدند. این درحالی است که دویچه بانک می گوید هنوز تاثیر اعتبارات مصرف کننده در اقتصاد چین کاملا قابل مشاهده نیست. چین تابحال به طور جدی چرخه اعتبارات مصرف کننده را تجربه نکرده است و بنابراین چگونگی مدیریت موثر در ریسک این اعتبارات توسط بانکها احتمالا در چند سال آینده مشخص خواهد شد.  

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده