تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۵۶۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن روز دوشنبه 21 آگوست، رکورد قیمت‌ها را شکست

می متالز - قیمت سنگ آهن برای نخستین بار بعد از 6 آوریل به بالاترین قیمت خود رسید، این افزایش که به‌شدت تحت تاثیر میزان ماده معدنی موجود در سنگ آهن بود عامل تغییر پرشی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن بود. به گفته تحلیل‌گران معادن، بالا رفتن قیمت‌های اخیر سنگ آهن منجر به افزایش قیمت فولاد نیز می‌شود اما این امر خیلی ادامه‌دار نخواهد بود.
سنگ آهن روز دوشنبه 21 آگوست، رکورد قیمت‌ها را شکست

بازار نقدی سنگ آهن در سومین جلسه روز دوشنبه 21 آگوست رکورد قیمت‌ها را زد و برای نخستین بار از 6 آوریل به 80 دلار برای هر تن رسید. طبق نمودار 1 براساس گزارش‌های متال بولتن قیمت سنگ آهن با افزایش 2.55 درصدی به 79.93 دلار برای هر تن رسید و این میزان رشد به‌طور میانگین در 3 روز گذشته نیز به‌مقدار حدود 9.5 درصد ادامه یافت. 50 درصد به قیمت متوسط سنگ آهن در13 ژوئن ( 53.36 دلار به‌ازای هر تن) اضافه شده‌است.

بر اساس بازتاب بدست آمده از عملکرد قیمت‌ها برای هر 2 عیار بالا و پایین سنگ معدن، در روز دوشنبه سنگ آهن، با 58 درصد ماده معدنی 0.5 درصد افزایش داشت و به 52.04 دلار برای هر تن رسید. این رشد قیمت، به‌شدت تحت‌ تاثیر افزایش میزان ماده معدنی قرار گرفت؛ به‌طوری که سنگ آهن با عیار ماده معدنی 65 درصد، با پرشی 4.2 درصدی به 101.6 دلار برای هر تن رسید.
هم‌زمان با بالا رفتن قیمت سنگ آهن و میلگرد چین که حاکی از افزایش حاشیه سود و تقویت میزان تقاضا بود، که جهت بهینه‌سازی روند رشد برگزار کردند اتفاق افتاد که با افزایش حاشیه تولید و تقویت میزان تقاضاکارخانجات فولاد به بالا بردن میزان تولید در دوره پیش رو ترغیب می‌شوند. از همین رو، جلسه‌ای با حضور معدنداران سنگ آهن و تولیدکنندگان میلگرد فولادی جهت بهینه‌سازی این روند برگزار شد. متال بولتن گفت: قیمت معاملات میلگرد چین در روز دوشنبه 31 جولای دچار افزایش شد و در مقابل منجر به تحریک فعالیت‌های بازرگانی در بازار آینده شد؛ به‌این صورت که خریدار‌ها با توجه روند رو به رشد قیمت‌ها، تشویق به پیش‌خرید شدند. ارزش معاملات میلگرد در بورس آتی شانگهای با افزایش 3.64 درصدی به 3هزار و 962 یوان برای هر تن رسید.

به دلیل قدرت بالای بازتاب بازار فولاد در بازار سنگ آهن، این محصول با صعود 6.62 درصدی به 596 یوان برای هر تن سنگ آهن رسید که از 20 مارس 2017 بالاترین سطح قیمتی آن بود. ارزش قرارداد‌های تحویل کالا برای ژانویه 2018 در بازار سنگ آهن همچون بسیاری از بازار‌های نقدی دیگر، از اواسط هفته گذشته بیش از 15 درصد افزایش داشت و سود حاصل از آن نیز از اواسط ماه ژوئن نزدیک به 50 درصد برآورد شد.

Vivek Dhar تحلیلگر معادن و انرژی گفت: قیمت سنگ آهن در حال افزایش است و انتظار می‌رود قیمت فولاد نیز افزایش یابد. انتظار می‌رود تقاضای فولاد چین در چند ماه آینده به‌خوبی حمایت شود. در پی قیمت‌های بالای فولاد، تیم استراتژی Westpac می‌گوید که پیش‌بینی‌های بدبینانه در مورد وضعیت سنگ آهن در اوایل سال جاری، روی اتفاقات اخیر با کاهش عرضه دریایی توسط تولیدکنندگان عمده تاثیر گذاشت. در حالی که اصول و قواعد محکمی برای باقی ماندن در همین وضعیت وجود دارد اما Westpac بر این باور است که بالا رفتن قیمت فعلی خیلی ادامه نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌کند در کوتاه‌مدت احتمال کاهش قیمت وجود دارد. مطمئنا در شرایط فعلی با محدود شدن رشد سنگ آهن، سودآوری بیشتری در صنعت فولاد حاصل خواهد شد.

عناوین برگزیده