تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۵۶۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه محدود، مانع از انجام معاملات بیشتر آلومینیوم شد

می متالز - مرداد ماه سال 1396 در حالی به پایان رسید که بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند با رونق ایجاد شده در بازار آلومینیوم، عرضه و معاملات این فلز در بورس کالا بیش از گذشته رونق یابد؛ اما محدودیت در تولید و عرضه باعث شد تا معاملات ماهانه آلومینیوم در بورس کالا همچنان کمتر از 10 هزار تن باقی بماند و مصرف‌کنندگان همچنان چشم‌انتظار عرضه بیشتر و روزهای بهتر باشند.
عرضه محدود، مانع از انجام معاملات بیشتر آلومینیوم شد

در 2 ماه ابتدای تابستان، همواره شرکت‌های تولیدی که به میزان زیادی وابسته به انرژی برق هستند، خطوط تولید خود را به حالت نیمه‌فعال قرار می‌دهند و آن را به‌طور اساسی تعمیر می‌کنند. در این زمان میزان تولید بسیاری از شرکت‌ها کاهش می‌یابد و برخی نیز خطوط تولید خود را تغییر داده و یا آن را به‌طور اساسی تعمیر می‌کنند. علت اصلی این موضوع این است که در 2 ماه ابتدای تابستان اوج مصرف برق است و بهای برق مصرفی کارخانه‌ها نیز در این زمان افزایش می‌یابد. علاوه بر این ممکن است در زمان‌هایی به‌دلیل بار بسیار زیاد موجود در شبکه به‌علت مصرف زیاد برق، قطعی در شبکه رخ دهد و در این صورت کارخانه با خسارت مواجه می‌شود.

یکی از صنایع انرژی‌بر که بیشترین مصرف برق را در میان تمام صنایع به‌خود اختصاص می‌دهد، آلومینیوم است، بنابراین برخی از واحدهای تولید این فلز در تابستان به‌طور موقت تعطیل می‌شوند تا علاوه بر ایجاد تعادل در شبکه برق، خطوط کهنه نیز تعمیر و یا حتی تعویض شوند. در تابستان سال 1396 نیز چنین اتفاقی برای تولیدکنندگان آلومینیوم رخ داد؛ چرا که شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) برخی از خطوط تولید را به حالت نیمه‌فعال درآورد و حتی یک خط را تعطیل کرد و یک خط جدید را جایگزین آن کرد. در نتیجه این اقدامات، عرضه آلومینیوم در مرداد ماه به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. اما در مقابل میزان تقاضای آلومینیوم در کشور به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی مرداد ماه سال 1396، حدود 8 هزار و 400 تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 15 هزار تن تقاضا وجود داشت! این در حالی است که 7 هزار و 800 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. حدود 5 هزار و 300 تن از این محصولات به شمش اولیه تعلق داشتند که تقاضای آن بیش از 11 هزار تن بود، اما در نهایت حدود 4 هزار و 800 تن از این محصول معامله شد. بیلت آلومینیوم نیز به میزان 3 هزار تن عرضه شد که تقاضای این محصول در حدود 3 هزار و 800 تن بود و تمامی بیلت عرضه شده معامله شد. 60 تن نیز شمش آلیاژی در بورس کالا عرضه شد که تقاضای آن در حدود 20 تن بود و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. در حدود 20 تن نیز عرضه شمش خالص انجام شد که این محصول نیز تماما به فروش رفت.

نمودار 2 نشان می‌دهد که شرکت ایرالکو بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات آلومینیوم در مرداد ماه بود. این شرکت بیش از 6 هزار و 800 تن انواع محصولات آلومینیومی شامل شمش اولیه، بیلت، شمش آلیاژی و شمش خالص را در بورس کالا عرضه کرد که توانست تمامی این محصولات را به فروش برساند. شرکت المهدی ـ هرمزال نیز به میزان یک هزار و 500 تن شمش اولیه خود را روانه بازار کرد که توانست یک هزار تن از آن را به فروش برساند. صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان نیز 40 تن شمش آلیاژی را در بورس کالا عرضه کرد که نتوانست هیچ معامله‌ای را صورت دهد.

عناوین برگزیده