تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۵۷۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گروه بین‌المللی مطالعات مس گزارش داد:

افزایش 15هزار تنی مس تصفیه‌شده در پنج‌ماه نخست 2017

می متالز - گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد: «بازار جهانی مس تصفیه‌شده در پنج‌ماه نخست سال 2017، 15هزار تن افزایش موجودی ثبت کرد که دلیل اصلی آن سقوط تقاضای ظاهری چین بود.»
افزایش 15هزار تنی مس تصفیه‌شده در پنج‌ماه نخست 2017

به گزارش می متالز به نقل از ICSG، در کشور چین مصرف ظاهری برای مس تصفیه‌شده حدود 5/5 درصد کاهش یافت درحالی‌که تولید مس تصفیه‌شده این کشور رشد 5/ 6 درصدی را تجربه کرد. خالص واردات مس چین در این دوره، شاهد افت 30درصدی بود. بر این اساس، مصرف ظاهری این کشور، حدود  سه‌درصد افت داشت. بنا بر گزارش این موسسه، برآورد می‌شود که میزان مصرف ظاهری مس تصفیه‌شده جهانی در پنج‌ماهه نخست سال 2017 در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، به میزان سه‌درصد کاهش یافت.
گروه بین‌المللی مطالعات مس در بررسی مصرف ظاهری مناطق مختلف، می‌نویسد که «پیش‌بینی موجود حاکی از کاهش مصرف در تمامی مناطق است. در آفریقا به مقدار سه‌درصد، در آسیا (بدون چین) 5/ 4 درصد، در آسیا (با احتساب چین) سه‌درصد، در آمریکا 5/0 درصد و در قاره اروپا پنج‌درصد کاهش مصرف مس تصفیه‌شده برآورد شد.»
با کاهش دو درصدی تولید اولیه مس تصفیه‌شده از یک‌سو و افزایش تولید ثانویه مس (از قراضه) به مقدار 12درصد از سوی دیگر، برآورد شد که در پنج‌ماهه اول سال جاری تولید جهانی مس تصفیه‌شده بدون تغییر باقی ماند. افزایش دسترسی به قراضه سبب افزایش تولید ثانویه مس تصفیه‌شده (خصوصاً در چین) شد. بزرگ‌ترین عوامل رشد تولید مس تصفیه‌شده کشورهای چین و مکزیک با رشد تولید به ترتیب 5/ 6 و 11 درصدی بودند. میزان افزایش تولید مس تصفیه‌شده در آسیا به میزان 5/ 4 درصد و در اروپا و روسیه به میزان 5/ 2 درصد بوده است. همچنین در آمریکا و اقیانوسیه تولید به ترتیب 5/ 10 درصد و 8 درصد کاهش را تجربه کرده است. میزان تولید مس تصفیه‌شده در آفریقا بدون تغییر گزارش‌شده است.


کاهش سه‌درصدی تولید مس معدنی

گروه بین‌المللی مطالعات مس در ادامه گزارش خود درباره میزان تولید مس معدنی در پنج‌ماه نخست سال 2017 می‌نویسد: «به علت کاهش 5/ 2 درصدی تولید کنسانتره به همراه افت 5/ 4 درصدی تولید کاتد الکترووینینگ، تولید جهانی مس معدنی در پنج‌ماهه نخست سال 2017 به میزان سه‌درصد کاهش یافت.» این موسسه بر این باور است که این کاهش تولید جهانی به‌دلیل کاهش تولید 10درصدی تولید مس شیلی بود. شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس معدنی در جهان است. علت اصلی کاهش تولید مس شیلی نیز، توقفات تولید در معدن بزرگ اسکوندیدا در فصل اول سال جاری و افت تولید مس شرکت کودلکو بود. در همین بازه زمانی، تولید کنسانتره در مغولستان و کانادا به‌دلیل کاهش عیار به ترتیب 21درصد و 12درصد کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، تولید کنسانتره اندونزی در ماه می سال 2017، شاهد کاهش 14درصدی بود. علت این کاهش، ممنوعیت موقتی صادرات کنسانتره از این کشور بود که در ژانویه سال جاری آغاز شد و در اواخر ماه آوریل پایان گرفت. علت کاهش تولید 11درصدی ایالات‌متحده امریکا، کاهش عیار معادن به‌علاوه افت نرخ بهره‌برداری معادن به علت آب‌وهوای نامناسب در آغاز سال بود. کاهش تولید این کشور در کاهش تولید جهانی نیز بی‌تأثیر نبود. با این‌حال کاهش تولید جهانی تا حدی با افزایش تولیدات کشورهای مکزیک و پرو جبران شد. تولید مس معدنی مکزیک به میزان 11درصد و تولید کنسانتره مس پرو به مقدار شش‌درصد افزایش داشت. علت این افزایش، احداث ظرفیت‌های جدید تولید و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای در هر دو کشور گزارش شد.
تولید مس تصفیه‌شده در آسیا یک درصد، در اروپا و روسیه پنج درصد و در قاره اقیانوسیه نیز پنج درصد افزایش داشت. این در حالی بود که قاره آمریکا و آفریقا به ترتیب شش و هشت درصد کاهش تولید را تجربه کردند.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده