تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۵۷۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت مس در اوج یک‌ساله

می متالز - «اُزِدمینرالز» استرالیایی به همراه شرکت‌های بزرگ معدنی جهان، این روزها در تلاش برای افزایش تولید مس خود هستند. بازار مس روزهای پررونقی را تجربه می‌کند و ارزش سهام شرکت‌های معدنی مرتبط با این کامودیتی در هفته گذشته و در بورس فلزات لندن به بالاترین نرخ خود در یک سال گذشته رسیده است.
قیمت مس در اوج یک‌ساله

به گزارش می متالز به نقل از رویترز شرکت استرالیایی «اُزِدمینرالز» (OZ Minerals) به دنبال ساخت یک معدن مس در این کشور است. نام این معدن «کاراپاتینا» است و بزرگترین منبع ذخیره مسی به شمار می‌آید که تا الان دست‌نخورده باقی مانده است. هزینه ساخت این معدن ۷۲۴ میلیون دلار برآورد شده است. کاراپاتینا در استرالیای جنوبی و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری اقیانوس هند قرار دارد و تا ۲ سال دیگر در سال ۲۰۱۹ میلادی شروع به تولید می‌کند. برآورد می‌شود این معدن سالانه به طور متوسط ۶۵ هزار تن مس و ۶۷ هزار اونس طلا تولید کند و عمر آن بیش از ۲۰ سال برآورد می‌شود. این رسانه در ادامه گزارش و پس از اعلام این خبر می‌نویسد علاوه‌بر «اوزِد» بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان ازجمله بی‌اچ‌پی‌بیلتون و ریوتینتو نیز به شدت به دنبال افزایش تولید مس خود هستند. مس، امروز کامودیتی به شمار می‌آید که در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارد؛ از لوله‌کشی و ساخت‌وساز گرفته تا لوازم خانگی و الکترونیکی.
رویترز در همین زمینه در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرده بود، خبر داد که افزایش نرخ مس باعث شده شرکت شیلیایی آنتوفاگاستا سود سهام خود را بالا ببرد و مدیرعامل این شرکت نیز از امید خود به شکوفایی بازار فلز سرخ خبر داده است. در همان زمان سود سهام این شرکت به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) رسید. آنتوفاگاستا سال گذشته نیز در پی افزایش قیمتی که فلز مس داشت، سود سهام خود را افزایش داده بود، اما افزایش اخیر در ۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، در نتیجه این افزایش نرخ مس در بازارهای جهانی، آنتوفاگاستا افزایش ۸۸ درصدی درآمد خود را تجربه کرد.
فلز مس در ادامه روند صعودی نرخ خود روز دوشنبه هفته گذشته در بورس فلزات لندن به بالاترین نرخ خود رسید و با بیش از ۶۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد. این در حالی است که از ابتدای امسال میلادی تاکنون فلز مس نزدیک به ۲۰درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.
گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) در گزارشی که در این باره منتشر کرده، افزایش بهای مس را برآمده از احتمال کمبود مس در ادامه امسال و سال آینده میلادی می‌داند. این گروه پیش‌بینی می‌کند تولید جهانی مس تصفیه‌شده در امسال میلادی حدود ۲ درصد و در سال آینده میلادی، حدود ۱/۵درصد باشد. این گروه با اشاره به رشد ۶ درصدی تولید مس معدنی در سال گذشته میلادی و بررسی تاثیر وقفه‌های تولیدی در بازار مس معدنی، پیش‌بینی می‌کند تولیدات معدنی این کامودیتی در ادامه امسال حدود ۱درصد کاهش یابد و در سال آینده بدون تغییر بماند. این گروه در ادامه پیش‌بینی خود اظهار می‌کند مصرف مس تصفیه‌شده در ادامه امسال و سال آینده میلادی، حدود ۲ درصد افزایش یابد و چین در این مدت بیشترین سهم از مصرف مس تصفیه‌شده را در دست داشته باشد.


در همین زمینه حسین ثقفی مدیر طرح‌های توسعه منطقه آذربایجان شرکت ملی صنایع مس ایران درباره این افزایش جهانی نرخ مس و تاثیر آن بر بازار داخلی توضیح می‌دهد: بارقه‌های این افزایش قیمت، ۶ ماهی می‌شود که در بازار جهانی شروع شده و اکنون به اوج خود رسیده است و من بیشترین دلیل این اتفاق را برآمده از تحرکات بازار چین و امریکا می‌دانم. در امریکا به ویژه پس از روی کار آمدن ترامپ این افزایش پیش‌بینی می‌شد. او به دنبال وعده‌هایی که با هدف رونق اقتصادی کشور داده و به ویژه طرحی که برای نوسازی زیرساخت‌ها مانند پل‌ها و بیمارستان‌ها وعده کرده بود، دورنمایی از رشد مصرف مس را به بازار جهانی عرضه کرد.
وی ادامه داد: در اصطلاح می‌توان گفت چنین رویدادهایی به بازار جهانی روحیه می‌بخشد، نیاز به کالایی مانند مس همواره در صنایع مختلف جهان وجود دارد، اما آنچه باعث می‌شود این نیازها گاه خود را پنهان کنند، جو حاکم بر بازار است که این جو در طول ۶ ماه گذشته تغییر کرده و باعث شده گروه‌های سرمایه‌گذار بیشتر به بازار ورود پیدا کنند که به دنبال آن تقاضای مس در بازار افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها بالا می‌رود. البته تنها یک یا دو آیتم نمی‌تواند تغییردهنده اوضاع بازار باشد و مجموعه عواملی هستند که تمایلات بازار را تغییر می‌دهند که در مجال یک مصاحبه چنددقیقه‌ای نمی‌گنجد و نیاز به کار پژوهشی دارد.
این کارشناس در زمینه اثر افزایش نرخ بر بازار داخل ایران توضیح داد: با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت‌های داخلی هم که تابعی از آنها هستند، تغییر می‌کنند، مشروط بر اینکه این افزایش نرخ و افزایش سود، منجر به افزایش هزینه‌های تولید نشود. بسیاری از مواقع ما می‌بینیم که افزایش فروش منجر به افزایش هزینه‌ها نیز می‌شود که در نهایت سود حاصل را خنثی می‌کند. ما باید بتوانیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده