تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۱۹
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۵۷۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران عنوان شد:

مانع بزرگ ارزش‌گذاری برندهای فولاد، عدم ثبت جهانی آن‌هاست

می متالز - نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با محوریت نقش برندینگ در توسعه معادن و شرکت‌های معدنی برگزار شد.
مانع بزرگ ارزش‌گذاری برندهای فولاد، عدم ثبت جهانی آن‌هاست

به گزارش می متالز، نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با محوریت نقش برندینگ در توسعه معادن و صنایع معدنی برگزار شد.

در این نشست عظیم فضلی‌پور، کارشناس برندینگ در تشریح نقش برندسازی در توسعه فعالیت‌های صنایع معدنی و افزایش ارزش شرکت‌های معدنی گفت: بسیاری از برندهای فولاد کشور نه‌تنها مدل استراتژیک برند، بلکه سایت هم ندارند و این یعنی پایه‌های اولیه طراحی هویت برندهای فولاد گذاشته نشده است.

فضلی پور بابیان اینکه برندسازی در عرصه فولاد در کشور ما هنوز راه زیادی در پیش دارد گفت: این درخواست بزرگی است که بخواهیم با این شرایط در فضای بین‌الملل جایگاهی داشته باشیم.

او همچنین بابیان اینکه یکی از شاخص‌های ارزش‌گذاری برند، ثبت جهانی برند است، گفت: هیچ‌کدام از برندهای فولاد کشور علی‌رغم ارزشمندی و قدمت بالا، ثبت جهانی نشده‌اند و این موضوع مانعی در فرایند ارزش‌گذاری آن‌ها است.

فضلی پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت گفت: طبق پیش‌بینی‌ها این امکان وجود دارد که قیمت نفت تا هفت دلار هم پایین آید و به این دلیل باید به فکر برندسازی در حوزه‌های دارای ارزش افزوده مانند معدن باشیم. همچنین سهم ایران از تجارت جهانی هم کاهش‌یافته است به‌طوری‌که در سال 55 سهم ایران از تجارت جهانی 1.5 درصد بود الآن این سهم به 0.04 درصد کاهش‌یافته است.

این کارشناس برندینگ با تأکید بر ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: این سازمان درسال 2005 فهرستی از 34 قلم کالای دارای ارزش سرمایه‌گذاری و توسعه را اعلام کرد که صنایع معدنی و فولاد نیز جزو آن‌ها بود؛ در آن سال به ایران توصیه شد که بر روی فولاد و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کند.

این کارشناس برندینگ همچنین از خام فروشی مواد معدنی به صادرات سفید تعبیر کرد و گفت: با این روند ما فقط محصول را صادر می‌کنیم و نه برند را درحالی‌که برندسازی و تقویت برند در این حوزه اهمیت زیادی دارد؛ همچنین تحقیقات روانشناسی برند نشان می‌دهند بیشتر افراد در طول روز تعدادی برند را در ذهن خود دارند و بر اساس آن خرید می‌کنند و این یعنی برندها در دنیای امروزه اهمیت زیادی دارند.

به گفته او در حال حاضر با نسل سوم برندها پس از نسل محصول‌محوری و مشتری‌محوری مواجه‌ایم که نسل برندهای ارزش محور هستند؛ این برندها فراتر از شخص بوده و بر جامعه و محیط تمرکز می‌کنند. این برندها بر موضوعاتی مانند حقوق کودکان، حقوق زنان و محیط‌زیست تمرکز دارند و خود را با موضوعات اجتماعی پیوند می‌زنند.

فضلی پور همچنین افزود: سه کارکرد اصلی برند خلق مزیت تصویر ذهنی، افزایش بهره‌وری اطلاعات و کاهش ریسک عنوان کرد و گفت: در مورد برندهای ایرانی آنچه ما به‌شدت به آن نیاز داریم بهره‌وری اطلاعات است.

به گفته او ایجاد تصویر از برند خیلی مهم است، تصویری که با برند انطباق داشته باشد و این حس را در مشتری تقویت کند که جایگزین دیگری برای برند وجود ندارد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم با تأکید بر نقش برندینگ در توسعه شرکت‌های معدنی گفت: موضوع برندینگ در کشور مغفول مانده است. درحالی‌که حتی معادن کوچک و متوسط هم می‌توانند روی برند و خلق ارزش افزوده این برند فعالیت کنند.

حسینی، کارشناس بورس، هم در بخشی از این نشست مواردی را در مورد حضور شرکت‌های معدنی در بورس عنوان کرد.

به گفته او مدل قیمت‌گذاری در بازار بورس با بازار متفاوت است و بورس هم برای شرکت‌های کوچک و متوسط و هم شرکت‌های بزرگ جذابیت زیادی دارد.

حسینی گفت: حداقل سرمایه‌ موردنیاز برای حضور یک شرکت در بازار سهام 10 میلیارد تومان است و این میزان هم فقط نباید نقد باشد و شرکت‌ها می‌توانند آورده‌های دیگری هم برای این بازار داشته باشند؛ همچنین بعد از پذیرفته شدن در بورس هم مأموریت سازمان بورس تمام نشده و این بازار از فرصت‌ها و نوسانات بعدی برای خلق سود شرکت استفاده می‌کند.

به گفته او از مزیت‌های بازار سرمایه علاوه بر تأمین مالی این است که در زمان تخصیص وام به دلیل حضور شرکت در بورس ارزش این شرکت بیشتر تخمین زده می‌شود و درنتیجه وام بیشتری به شرکت تعلق می‌گیرد.

این کارشناس بورس همچنین با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اگر ابزار بازار سهام برای شرکت‌ها جذاب نیست، ابزارهای دیگری مانند صندوق‌های جسورانه وجود دارند که می‌توانند به شرکت‌های کوچک و بزرگ کمک کنند.

وی در این زمینه از تشکیل صندوق معدن در سازمان ایمیدرو خبر داد و گفت: تا کنون سه بانک برای تخصیص سرمایه موردنیاز این صندوق اعلام آمادگی کرده‌اند.

عناوین برگزیده