تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۰۶
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۵۷۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت کردستان خبر داد:

تعریف 4 پهنه معدنی در کردستان

می متالز - رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت کردستان گفت: برای شناخت ظرفیت‌های معدنی استان 4 پهنه به مساحت کلی 12 هزار و 500 کیلو متر مربع شامل پهنه های سقز، بیجار ، دیواندره و قروه تعریف شده است که عملیات اکتشافی در پهنه های سقز بیجار و قروه در حال انجام است و پهنه دیواندره نیز در حال واگذاری است .
تعریف 4 پهنه معدنی در کردستان

به گزارش می متالز، دره وزمی تصریح کرد:   18 گونه ماده معدنی مختلف منجمله  مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزئینی ، پلیمتال ،سنگ آهن و  فلز گرانبهای طلا در استان وجود دارد.
وی با اشاره به  وجودظرفیت‌های کانسار طلا در کردستان ، تصریح نمود : استان کردستان یکی از قطب‌های طلای کشور است وکارخانه طلای ساری گونی با ظرفیت تولید 2 تن در سال 94 به بهره‌برداری رسیده است  و این معدن توان تولید 4 تن طلا در سال را دارد و عملیات اجرایی طرح توسعه آن در سال 96 برای رسیدن به ظرفیت تولیدی مذکور آغاز شده است.

دره وزمی یکی دیگر از ظرفیت‌های طلای استان را  معادن طلای سقز عنوان کرد  که عملیات اجرایی باطله برداری معدن و احداث کارخانه استحصال طلا ی آن در دست اجرا است و افزود :  مجری طرح شرکت توسعه طلای کردستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی است.

وی افزود : بخش پلی متال از ظرفیت‌های خوب استان است و در زمینه سنگ آهن در مجموع  نسبت به کل کشور ظرفیت بالاتری در کردستان وجود دارد اما در طول بیش از دو دهه گذشته سنگ آهن استخراج شده بصورت خام فروشی بوده که سود چندانی برای استان و معدن نداشته است .
دره وزمی افزود: با توجه به بازار داخلی و خارجی از سال 93 پروژه زنجیره فولاد کردستان تعریف شد و  مقرر شد ،سنگ آهن در مراحل مختلف به محصول نهایی تبدیل شود  .
 وی با اشاره به طرح جامع فولاد یاد آور شد : توان تولید  2 میلیون تن از 55 میلیون تن فولاد کشور در کردستان وجود داردکه  با این میزان  هم در تولید ملی نقش آفرینی  می کنیم و هم در توسعه استان نقش آفرین خواهیم بود.
دره وزمی با بیان  زنجیره تولید فولاد  شامل تولید کنسانتره سنگ آهن،  گندله ،آهن اسفنجی ،فولاد و نبرد گفت : سازمان و وزارت صنعت معدن و تجارت در طول این مدت برای تحقق این هدف انجام شده تلاش وافری کرده وبا  سرمایه گذاری بالغ بر3 هزار و  600 میلیارد تومانی  بزودی عملیات اجرایی آن در کردستان شروع خواهد شد.

عناوین برگزیده