تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۵۸۱۵

سمینار معرفی دستاوردهای نانو فناوری ایران در جاکارتا

می متالز - رایزن بازرگانی ایران در اندونزی از برگزاری سمینار معرفی دستاوردهای نانو فناوری ایران و همچنین نمایشگاه محصولات و دستاوردهای نانو در حاشیه سمینار خبر داد.
سمینار معرفی دستاوردهای نانو فناوری ایران در جاکارتا

 به گزارش می متالز، از سازمان توسعه تجارت ایران، انور کمری با اشاره به تأکیدات رؤسای جمهور دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در بخش نانو فناوری، گفت: سمینار معرفی دستاوردهای نانو فناوری ایران برگزار شد که در حاشیه آن، ملاقات رو در رو تجار ایرانی و اندونزیایی فعال در حوزه نانو و نیز نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای نانو برگزار گردید.
وی افزود: این رویداد با حضور تنی چند از مسئولان و 12 شرکت ایرانی تولید کننده محصولات نانو، مدیران و کارشناسان وزارت صنایع و سایر وزارتخانه‌های ذیربط اندونزیایی و بیش از 60 شرکت اندونزیایی علاقمند به فعالیت در حوزه نانو برگزار شد.
 کمری اظهار داشت: در این رویداد، مشاور وزیر صنایع اندونزی با اشاره به توانمندی‌های ایران در زمینه نانو، همکاری مشترک دو کشور برای انتقال تجربیات کشورمان به اندونزی را خواستار شد و با اشاره به پتانسیل‌های اندونزی از جمله جمعیت، تنوع و فراوانی منابع طبیعی و مواد خام نانو محور، بازار بزرگ مصرفی و مزیت‌های رقابتی، این رویداد را فرصت خوبی برای همکاری در زمینه تحقیق، سیاست‌گذاری و توسعه صنعتی عنوان کرد.
رایزن ایران در اندونزی با اشاره به تأکید طرف اندونزیایی به اهمیت همکاری با ایران گفت: نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اندونزی شرکت‌های کوچک و متوسط را مهمترین حوزه برای توسعه همکاری‌های نانو عنوان کرد و با ذکر اولویت‌های اندونزی برای تحقیق و توسعه در بخش‌های مواد غذایی، کشاورزی،  انرژی و دارو، خصوصا، در زمینه مواد غذایی و پزشکی، اندونزی را در ابتدای راه توسعه فناوری نانو و نیازمند همکاری مستمر ایران قلمداد کرد.
 
رئیس مرکز نوآوری وزارت صنایع گفت اندونزی برای توسعه صنعت نانو برنامه ای در 3 فاز 5 ساله را طراحی نموده که در فاز اول محصولاتی مانند مواد غذایی شیمیایی و نساجی، در فاز دوم پلیمر و خودرو و در فاز سوم ساختمان و الکترونیک تحت پوشش قرار می گیرند. وی گفت منابع انسانی و منابع مالی دو نیاز اساسی اندونزی در زمینه توسعه نانو هستند و اظهار امیدواری نمود در این حوزه ها دو کشور بتوانند همکاریهای خوبی داشته باشند. وی برای شروع همکاری خواهان مبادله اطلاعات بعنوان مهمترین عنصر توسعه نانو بین دو کشور شدند.
 
سعید سرکار رئیس ستاد ویژه نانو اظهار داشت ایران و اندونزی در حال گذر از اقتصاد منبع محور به فناوری محور هستند. وی از نانو بعنوان انقلای فناوری نام برد و افزود: این  همکاری ایران و اندونزی در بخش نانو می تواند به یک الگوی همکاری خوب در بین کشورهای مسلمان تبدیل گردد.
گفتنی است،  ایران همزمان با کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، و آمریکا  فعالیت در زمینه نانو را آغاز کرده  و اکنون در رده چهارم جهان از لحاظ تولید علم قرار دارد و در حال حاضر نیز در ایران در بیش از 10 بخش مختلف از جمله کشاورزی، پتروشیمی، نساجی، خودرو، بهداشت و دارو، ساختمان، و سایر صنایع از فناوری نانو استفاده شده و بیش از 350 محصول نانویی در کشور تولید و به بیش از 20 کشور صادر می‌شود.

عناوین برگزیده