تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۵۸۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد قیمت آلومینا، هزینه تولید آلومینیوم نورسک هیدرو را افزایش داد

می متالز - هزینه تولید هر تن آلومینیوم شرکت نورسک هیدرو، در 2 فصل ابتدایی سال جاری نسبت به فصل‌های پیش از آن، به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. علت اصلی این افزایش، رشد قیمت آلومینا در بازارهای جهانی عنوان شده است.
رشد قیمت آلومینا، هزینه تولید آلومینیوم نورسک هیدرو را افزایش داد

به گزارش می متالز، شرکت نورسک هیدرو (Norsk Hydro)، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در منطقه اروپای غربی، مهم‌ترین منطقه تجاری آلومینیوم و محصولات آن، به‌شمار می‌رود. این شرکت علاوه بر تولید آلومینیوم و محصولات بالادستی آن، از جمله بوکسیت و آلومینا، شمش‌های ثانویه آلومینیوم (تولید شده از قراضه) و برخی محصولات پایین‌دست صنعت آلومینیوم خصوصا محصولات نورد را نیز تولید می‌کند. حوزه فعالیت این شرکت، تنها در صنعت آلومینیوم محدود نمی‌شود؛ این شرکت با عرضه انرژی الکتریکی، دومین شرکت بزرگ تأمین‌کننده انرژی الکتریکی در کشور نروژ بوده و همچنین از تأمین‌کنندگان مهم تکنولوژی برتر ذوب و الکترولیز آلومینیوم در سطح جهان به‌شمار می‌رود.

گفتنی است که این شرکت با وجود اینکه از نیروگاه‌های برق‌آبی اختصاصی برای تولید آلومینیوم استفاده می‌کند (که بازدهی بسیار بالاتر و هزینه‌های کمتری را نسبت به سایر نیروگاه‌ها داراست)، ولی به‌دلیل شرایط آب و هوایی نسبتا سرد نروژ و نیروی کارگری گران، هزینه‌های تولید هر تن آلومینیوم در این شرکت نسبت به برخی از شرکت‌های رقیب همچون روسال، در سطح بالاتری قرار دارد. نمودار 1، مقدار آلومینیوم تولیدی این شرکت در هر فصل از سال، از سال 2015 تا فصل دوم سال جاری به همراه هزینه تولید هر تن آلومینیوم در این دوره را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار آلومینیوم تولید شده توسط شرکت هیدرو در هر فصل، به‌طور متوسط از ابتدای سال 2015 تا آخر فصل دوم سال جاری، حدود 0.6 درصد رشد داشته است. با توجه به این نمودار، هر ساله در فصل ابتدایی هر سال میلادی، از تناژ تولیدی آلومینیوم شرکت هیدرو کاسته شده؛ اما به‌سرعت پس از آن افزایش یافته است. مهم‌ترین دلیل برای کاهش میزان تولید در فصل ابتدایی سال را می‌توان به شرایط آب و هوایی کشور نروژ نسبت داد. در این دوره، افزایش سرما سبب بالا رفتن هزینه‌های تأمین انرژی شده و در چنین برهه‌ای که هزینه‌های تولید به اوج خود در هر سال می‌رسد، تعمیرات دوره‌ای انجام می‌شود. بدین ترتیب، این شرکت در این دوره، با کاهش تولید مواجه می‌شود.

همچنین با توجه به نمودار ارایه شده، هزینه‌های تولید هر تن آلومینیوم در شرکت هیدرو در سال 2016 به کمترین مقدار خود در 2 سال اخیر رسید، ولی با آغاز سال 2017 هزینه‌های تولید شرکت هیدرو به‌یکباره جهش یافت و رشد 8 درصدی را در فصل اول 2017 نسبت به فصل پیش از آن تجربه کرد. بنا به گزارش عملکرد شرکت هیدرو در این دوره، دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید در 2 فصل ابتدایی سال جاری، افزایش قیمت خرید آلومینا عنوان شده است.

قیمت آلومینا در بازارهای جهانی به‌طور متوسط از ابتدای سال جاری با رشد چشم‌گیری مواجه شد. بر طبق اندیس آلومینای پلاتس (Platts Alumina Index) قیمت هر تن آلومینا در فصل ابتدای سال جاری با حدود 40 درصد رشد، به حدود 350 دلار رسید. گرچه در فصل دوم به مقداری جزئی، حدود 4.5 درصد افت پیدا کرد، ولی همچنان در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن در سطح بالایی قرار داشت.

عناوین برگزیده