تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۵۸۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معامله‌گران سنگ آهن با تولیدکنندگان در رینگ صادراتی به توافق نرسیدند

می متالز - بازار صادرات سنگ آهن در حالی طی ماه‌های اخیر جذاب شده است که برخلاف سال‌های گذشته آمار معاملات سنگ آهن صادراتی از طریق بورس کالا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر کاهش میزان عرضه و معاملات، مشاهده می‌شود که با وجود عرضه و تقاضای فراوان سنگ آهن صادراتی در بورس کالا، متأسفانه معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و این ماده معدنی بدون معامله از رینگ صادراتی بورس کالا خارج می‌شود.
معامله‌گران سنگ آهن با تولیدکنندگان در رینگ صادراتی به توافق نرسیدند

به گزارش می متالز، بازار صادرات سنگ آهن همواره از جذابیت برخوردار است و اشتهای سیری‌ناپذیر چین در مورد سنگ آهن و به‌کارگیری آن در تولید فولاد، باعث رغبت تجار سنگ آهن و افزایش صادرات آن می‌شود. به‌طوری که حتی با وجود افزایش تولید سنگ آهن و فولاد در سطح جهان و به‌ویژه چین، رکوردهای تولید و واردات سنگ آهن به چین یکی پس از دیگری در سال 2017 شکسته می‌شود و اشتهای این کشور از واردات سنگ آهن پایانی ندارد. حتی دولت چین برای کنترل بازار واردات سنگ آهن این کشور و نیز قیمت روزانه، محدودیت تعیین کرده است؛ اما باز هم تجار و معامله‌گران به‌دنبال افزایش صادرات سنگ آهن به چین هستند.

ایران نیز یکی از تأمین‌کنندگان اصلی بازار واردات سنگ آهن چین محسوب می‌شود و با توجه به مازاد تولید سنگ آهن، بخشی از این ماده معدنی به چین صادر می‌شود. در عین حال همواره بخشی از صادرات توسط عرضه شرکت‌های سنگ آهنی در بورس کالا انجام می‌گیرد که در طی آن، معمولا سنگ آهن دانه‌بندی شده توسط شرکت‌های تولیدکننده در بورس کالا و بازار صادراتی عرضه شده و پس از حصول توافق، معامله انجام می‌شود.

طی سال‌های گذشته بازار صادرات سنگ آهن از طریق بورس کالا رونق فراوانی داشت و شرکت‌ها و تجار برای انجام معامله سنگ آهن صادراتی از مدت‌ها قبل در رینگ صادراتی صف می‌کشیدند. و هر سال شاهد صادرات چندین میلیون تن سنگ آهن از طریق بورس کالا بودیم. اما در سال جاری معاملات سنگ آهن صادراتی به‌گونه‌ای باورنکردنی کاهش پیدا کرده است و حتی با وجود متقاضی فراوان در بورس، معامله‎‌ای صورت نمی‌گیرد.

در این رابطه نمودار 1 نیز نشان می‌دهد در مرداد ماه سال 1396، با وجود عرضه 495 هزار تنی سنگ آهن دانه‌بندی و موجود بودن تقاضای یک میلیون و 320 هزار تنی در رینگ صادراتی بورس کالا، تنها 275 هزار تن سنگ آهن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. تقاضای بیش از یک میلیون تنی سنگ آهن در حالی وجود داشت که اغلب معامله‌گران با تولیدکنندگان بر سر قیمت به توافق نرسیدند و قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان در تمامی موارد بیش از قیمت معامله‌گران بود. بنابراین از 6 نوبت عرضه سنگ آهن در رینگ صادراتی، نیمی از آن یعنی 3 نوبت با ناکامی همراه بود. گفتنی است که مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران تنها عرضه‌کننده سنگ آهن در بازار صادراتی بود.

عناوین برگزیده