تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۵۸۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سه عاملی که بر سر راه صادرات است

می متالز - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سه عامل بر سر راه صادرات است که از دولت یازدهم انتظار رفعشان را داشتیم و امروز همین خواسته ها را از دولت دوازدهم داریم.
سه عاملی که بر سر راه صادرات است

به گزارش می متالز، سید رضی حاجی‌آقا‌میری در این باره اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که بر سر راه صادرات است، انتظار تغییر چشم گیری در صادرات و رسیدن به موفقیت نداریم.

وی دو مانع نخست مربوط به نرخ ارز است، افزود: نرخ ارز پایین نگاه داشته می شود و به این ترتیب ایران هیچ وقت در شرایط مساوی با رقبای جهانی قرار نمی گیرد،‌ به  همین دلیل نیز قیمت تمام شده آن ها با ما همواره متفاوت است. دلیل این که نرخ ارز را پایین نگاه می دارند این است که پول ملی ارزشش را از دست ندهد. این در حالی است که وقتی قیمت ارز را به طور غیر واقعی پایین نگاه می داریم نمی توانیم انتظار صادارت داشته باشیم.

حاجی آقا میری ادامه داد: از سوی دیگر ارز در کشور ما تک نرخی نیست از این رو نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاری خارجی انجام شود.البته عدم سرمایه گذاری خارجی در ایران با موانع جدی دیگری از جمله عدم ثبات در سیاست گذاری های داخلی و ... مواجه است و این در حالی است که ما می دانیم صادرات غیر نفتی ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد. با این حال یکی از اصلی ترین موانع بر سر راه سرمایه گذاری های خارجی، دو نرخی بودن ارز است. 

وی گفت: سومین مانع بر سر راه صادرات ارتباط با بانک های جهانی است. بانک های جهانی ارتباط مناسبی با ایران ندارند از این رو پول به راحتی به ایران نمی آید. علت این امر هم این است که سرمایه گذاران اصلی بانک های چند ملیتی معمولا آمریکایی هستند و اگر هم نباشند از آمریکا هراس دارند و می ترسند که خسارت های سنگینی را متحمل شوند. از این رو از ارتباط با ایران می هراسند. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: این سه عامل بزرگترین موانع صادرات کالاهای غیر نفتی هستند و ما همچنان از دولت می خواهیم که در این راستا گام های موثری بر دارد زیرا افزایش صادرات به اقتصاد کشور، بخش خصوصی و دولت کمک می کند.

عناوین برگزیده