تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۵۹۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن طی 5 ماه اول 450 هزار تن محصول فروخت

می متالز - طی سال‌های اخیر صنعت فولاد کشور به‌دلیل رکود و کمبود تقاضا در بازار با مشکلاتی مواجه شده بود؛ اما در سال جاری و با افزایش میزان تقاضا در بازار، شرکت‌های تولیدکننده فولاد توانستند از این موقعیت استفاده کنند و میزان فروش خود را افزایش دهند. ذوب آهن از جمله شرکت‌هایی است که توانست بیش از 80 هزار تن فروش خود را در سال جاری افزایش دهد و از بحران نجات یابد.
ذوب آهن طی 5 ماه اول 450 هزار تن محصول فروخت

به گزارش می متالز، ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ایران است و این شرکت عمدتا به تولید محصولات طویل می‌پردازد. طی دو سه سال اخیر و به‌ویژه در سال 1394 که رکود شدید بر بازار فولاد ایران و حتی دنیا حاکم شد، عدم فروش فولاد در کشور باعث شد تا حجم زیادی از فولاد در انبار شرکت‌های فولادی دپو شود و این شرکت‌ها متحمل زیان‌های فراوانی شوند. ذوب آهن نیز از جمله فولادسازانی بود که به‌دلیل دپوی محصول در انبار، با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ چرا که بیشترین رکود در بخش ساخت‌وساز رخ داد و از آنجا که ذوب آهن به تولید محصولات طویلی می پردازد که در ساخت‌وساز کاربرد دارد، بیش از سایر شرکت‌های فولادی زیان را احساس کرد. همین موضوع باعث شد تا این شرکت در 2 سال پیاپی یعنی سال‌های 1394 و 1395 با زیان‌های هنگفتی مواجه شود.

اما در سال 1396 ورق تا حد زیادی برگشت. از یک سو افزایش قیمت فولاد در دنیا و ایران رخ داد و از سوی دیگر، متقاضیان به بورس کالا برای خرید محصولات فولادی و از جمله محصولات طویل هجوم آوردند. به‌طوری که در برخی از موارد صف‌های طولانی برای خرید محصولات طویل شکل می‌گرفت و معمولا تقاضا چندین برابر میزان عرضه بود. نمودار 1 نیز در این رابطه نشان می‌دهد که طی 5 ماه ابتدای سال 1396، ذوب آهن بیش از 458 هزار تن انواع محصولات فولادی اعم از میلگرد و تیرآهن را در بورس کالای ایران عرضه کرد که در مقابل آن بیش از 733 هزار تن تقاضا وجود داشت. در عین حال این شرکت توانست 453 هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا مورد معامله قرار دهد و به فروش برساند. این در حالی است که ذوب آهن در مدت مشابه سال گذشته تنها 370 هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد که با وجود تقاضای 512 هزار تنی، توانست 368 هزار تن محصول را به فروش برساند.

محصولات عرضه شده ذوب آهن در سال جاری عمدتاً تیرآهن، میلگرد، ناودانی، شمش بلوم، سبد تیرآهن و میلگرد و سبد مخلوط بود که سبد تیرآهن و میلگرد بیشترین آمارها را به‌خود اختصاص داد. به‌طوری که این محصول بیش از نیمی از عرضه و معاملات را در اختیار داشت. در 5 ماه ابتدای سال 1396، بیش از 239 هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن از سوی ذوب آهن در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 386 هزار تن داشت و این شرکت توانست تمامی محصول عرضه شده خود را به فروش برساند. دیگر محصول مهم ذوب آهن، تیرآهن بود که به میزان 103 هزار تن عرضه شد که تقاضایی آن حدود 187 هزار تن بود و این شرکت توانست تمامی تقریبا تمامی این محصول را معامله کند. میلگرد نیز به میزان 56 هزار تن در بازار عرضه شد که با 86 هزار تنی، ذوب آهن توانست تمامی این محصول را معامله کند. سبد مخلوط نیز از سوی ذوب آهن به میزان 47 هزار تن عرضه شد که هم تقاضا و مهم معامله صورت گرفته به میزان 41 هزار تن بود. در عین حال ذوب آهن شمش بلوم و ناودانی را نیز به‌ترتیب به میزان 10 هزار تن و یک هزار و 600 تن در بورس کالا عرضه کرد که هر دو محصول به فروش رفتند.

عناوین برگزیده