تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۵۹۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در بازارهای جهانی؛

قیمت آلومینیوم از مرز ۲.۱ هزار دلار گذشت

می متالز - در هفته گذشته، عوامل متعددی باعث شدند تا میانگین قیمت آلومینیوم حدود ۲ دلار بر هر تن، نسبت به هفته پیش از آن رشد داشته باشد. این مقدار جزئی از رشد، در حالی بود که قیمت آلومینیوم در طول هفته گذشته در کل در سطح بالایی قرار داشت و از همین منظر تحت فشار قرار داشت.
قیمت آلومینیوم از مرز ۲.۱ هزار دلار گذشت

به گزارش می متالز، در نمودار ۱، تغییرات قیمت نقدی معاملات آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌همراه نوسانات موجودی آلومینیوم انبارهای این بورس در ۴ هفته گذشته ارایه شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل رؤیت است، قیمت آلومینیوم از اواسط ماه آگوست در سطح تقریبا ۲.۱ هزار دلاری به‌ازای هر تن بوده است. این در حالی بود که در این دوره، موجودی انبارها با رشد همراه بود.

همان‌طور که در نمودار نیز نشان داده شده، قیمت هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، ۲۹ آگوست، با رشد ۰.۲۲ درصدی موجودی انبارها، حدود ۰.۲۱ درصد افت کرد و به سطح ۲ هزار و ۹۲ دلار رسید. البته غیر از رشد موجودی انبارها در این روز، رشد شاخص ارزش دلار نیز عامل دیگری برای کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن بود. در روز چهارشنبه نیز، رشد ۰.۶۹ درصدی ارزش دلار که در پی انتشار نتایج مثبت اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) ایالات متحده رخ داد، سبب کاهش قیمت آلومینیوم در این روز شد. در این روز، موجودی آلومینیوم به مقدار جزئی ۲۲۵ تن کاهش یافت.

پس از آن، آلومینیوم روزهای پنج‌شنبه و جمعه را با قیمت ثابت ۲ هزار و ۱۱۳.۵ دلار بر هر تن سپری کرد که نسبت به روز چهارشنبه، رشد ۲.۲۷ درصدی داشت. در طول این ۲ روز، مجموعا از موجودی انبارها، حدود ۸۰۰ تن کاسته شد. اصلی‌ترین علت رشد آلومینیوم در این روز، افزایش چشم‌گیر قیمت آلومینا در بازار چین عنوان شد. آلومینا که سهم قابل توجه بین ۳۵ تا ۴۰ درصدی از هزینه‌های تولید آلومینیوم را دارد، در هفته گذشته در بازار چین با رشد قیمتی شدیدی مواجه شد. این امر سبب بالا رفتن قیمت تمام شده آلومینیوم تولیدی در بازار چین شده و از این رو قیمت معاملات آلومینیوم در بازار نیز رشد کرد.

به‌طور کلی در هفته گذشته، قیمت میانگین معاملات نقدی آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن حدود ۲ هزار و ۹۶ دلار بر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن رشد نزدیک به ۲ دلار به‌ازای هر تن را داشت. موجودی انبارها نیز در مجموع در طول هفته گذشته، نزدیک به ۲ هزار تن افزایش یافت.

قیمت آلومینوم در حالی در هفته گذشته تقریبا ثابت باقی ماند که عوامل افزاینده مهم و غیر قابل اغماضی وجود داشت. گفتنی است که بررسی تاریخچه معاملات آلومینیوم نشان می‌دهد که قیمت این فلز به محض عبور از ۲ هزار دلار به‌ازای هر تن، شدیدا تحت فشار قرار گرفته و بازار سعی بر کاهش آن خواهد داشت. اما در هفته گذشته، عواملی دیگری (غیر از عوامل ذکر شده در فوق) چون رشد شاخص PMI چین و افزایش لغو شدن‌های ضمانت‌های تحویل کالا در معاملات (که خود به نوعی حاکی عرضه ناکافی فلزات در بازار است) رشد قیمت فلزات پایه را به‌دنبال داشت.

عناوین برگزیده