تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۱۱۶۱
کد خبر: ۵۹۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری قائم مقام میدکو مطرح شد؛

۴ خواسته پالیزدار از دولت

می متالز - قائم مقام شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) امروز در نشستی خبری به بیان آخرین فعالیت‌های این هلدینگ معدنی و صنایع معدنی پرداخت و به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.
۴ خواسته پالیزدار از دولت

به گزارش می متالز، علی پالیزدار با اشاره به اینکه حیات میدکو عملا از شهریور ماه سال 1387 آغاز شد، افزود: براین اساس دکتر علی اصغر پورمند نیز در تاریخ 14 بهمن 1387 از شرکت ملی صنایع مس ایران به میدکو انتقال یافته و مدیریت میدکو را بر عهده گرفتند.



وی افزود: آقای پورمند در ابتدا میدکو را در یک آپارتمان 75 متری با 5 نفر تحویل گرفتند و هم‌اکنون که حدود 8.5 سال از حیات میدکو، این مجموعه به مجموعه‌ای بزرگ و مطرح در عرصه معدن و صنایع معدنی کشور تبدیل شده است.

وی گفت: باور من این است که میدکو امروز صاحب دانش شده است و صاحب اقتدار است. میدکو مجموعه‌ای از تجربیات گذشته است. بنده مدیرعامل فولاد خوزستان، معاون ایمیدرو و عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان بوده‌ام. آقای پورمند و سایر مدیران میدکو نیز تجربیات ارزشمندی داشتند که وارد میدکو شدند.

پالیزدار با بیان اینکه اجرای حدود 85 درصد پروژه‌های میدکو در سال جاری به اتمام می‌رسد، اضافه کرد: شعار میدکو "توسعه ما از معدن آغاز می‌شود" است و تنها مجموعه در بخش خصوصی هستیم که از معدن تا محصول نهایی را در اختیار داریم و چشم‌انداز ما تبدیل شدن به یک هلدینگ معدن و صنایع معدنی برتر در منطقه خاورمیانه با کلاس جهانی است. هدف میدکو ارتقای ارزش سهام سهامداران است و میدکو حدود 1.5 میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم دارد.

قائم مقام میدکو با بیان اینکه میدکو مجموعه‌ای کاملا مردمی است و هلدینگ میدکو با نماد "میدکو" وارد فرابورس شده است، توضیح داد: ماموریت ما در هلدینگ میدکو ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای معدن و صنایع معدنی از طریق طراحی و اجرای آن و ایجاد مدلی برای این حوزه است. ساختار ما باید مولد باشد و تولید ثروت کند و این هم شدنی است. میدکو برآیند تجارب است که به منصه ظهور رسیده است.



وی عنوان کرد: در هلدینگ میدکو هدف ما تولید ٤.٢ میلیون تن شمش فولادی، ٣ میلیون تن آهن اسفنجی، ٧.٥ میلیون تن گندله سنگ آهن، ٨ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ١.٢ میلیون تن کک متالورژی، ١.١ میلیون تن زغال سنگ فرآوری شده، ٤٠٠ هزار تن آهک و دولومیت، ٢٤ هزار تن فروسیلیسیم، ٥٠ هزار تن مس کاتد، ١٢ هزار تن لوله مسی و ٥٠٠ مگاوات برق است.

او اعلام کرد: در سال ٩٦ سه تا چهار افتتاح رسمی خواهیم داشت و تا به تولید انبوه نرسیم، افتتاح نخواهیم کرد.

پالیزدار با بیان اینکه میدکو زنجیره کامل فولاد را در اختیار داشته و 90 درصد پروژه‌های آن نیز در استان کرمان قرار دارد، عنوان کرد: ظرفیت فولاد کشور در سال آینده حدود 36.8 میلیون تن خواهد بود و میدکو 11.4 درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را در اختیار خواهد داشت. همچنین ظرفیت تولید گندله کشور در سال آینده ٤٤ میلیون تن خواهد بود که میدکو 16.8 درصد از این رقم را به خود اختصاص خواهد داد. ضمن اینکه ظرفیت تولید کنسانتره کشور در سال آینده حدود 47.8 میلیون تن خواهد بود که سهم میدکو از این رقم به 16.7 درصد خواهد رسید. ظرفیت تولید مس کاتد کشور هم 410 هزار تن (مجموعه مس سرچشمه، مس میدوک، خاتون آباد و ...) خواهد بود که میدکو ٥٠ هزار تن برابر با 12.2 درصد سهم خواهد داشت.

قائم مقام میدکو تاکید کرد: در زمینه مس کاتد روش میدکو به صورت بایولیچینگ است که در آن مرحله ذوب حذف شده و مشکلات زیست محیطی ندارد.

پالیزدار توضیح داد: در نخستین ذخیره سنگ آهن کشور در منطقه گل گهر با ذخیره کلی تقریبا 1.3 میلیارد تن حضور داریم. ذخایر بزرگ سنگ آهن در منطقه سنگان و ایران مرکزی وجود دارد. بطورکلی در 6 منطقه کرمان فعال هستیم: کوهبنان، زرند، کرمان، بردسیر، سیرجان و شهربابک. در 20 کیلومتری همدان یعنی بین همدان و ملایر کارخانه فروسیلیس را داریم و در طبس (خراسان جنوبی) فرآوری زغال را داریم.

او با بیان اینکه زغال سنگ در کشور در منطقه طبس از همه جا بیشتر است، عنوان کرد: همچنین کرمان ٢٥٠ میلیون تن ذخیره زغال سنگ کک شو دارد. ضمن اینکه یک میلیارد تن ذخیره مس در مناطق سرچشمه، میدوک و چاه فیروزه وجود دارد.



وی با اشاره به اینکه در صنعت فولاد هزینه جابجایی مواد بالاست، توضیح داد: با برنامه‌ریزی انجام شده میزان جابجایی مواد در میدکو در منطقه کرمان 30 کیلومتر و در سیرجان 100 کیلومتر است. این در حالیست که در فولاد خوزستان حدود 1200 تا 1300 کیلومتر باید مواد را حمل کنند. هزینه حمل مواد در میدکو حدود 120 تا 150 تومان در کیلوگرم کمتر است یعنی در مجموع 400 میلیارد تومان کاهش هزینه فقط در زمینه حمل مواد.

پالیزدار برنامه سرمایه‌گذاری میدکو را حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون حدود 13 هزار میلیارد تومان آن اجرایی و محقق شده است. هلدینگ میدکو هم‌اکنون 35 پروژه را در اختیار دارد. امسال 10800 نفر بطور مستقیم در پروژه‌های میدکو مشغول فعالیت هستند و سال آینده این تعداد به 15 هزار نفر افزایش خواهد یافت. هر یک شغل مستقیم بین 10 تا 20 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند و میدکو در سال آینده 225 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموع ذخایر سنگ آهن میدکو 337 میلیون تن به شرح زیر است: آنومالی شماره 2 گل گهر با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 37 میلیون تن، آنومالی شماره چهار گل گهر 70 میلیون تن، آنومالی شماره 6 با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 90 میلیون تن و معدن جلال آباد 140 میلیون تن. بطورکلی ذخایر قطعی سنگ آهن کشور 2.7 میلیارد تن است که میدکو حدود 12.5 درصد از این ذخایر را در اختیار دارد. در ارتباط با فولاد نیز 1.7 میلیون تن از طریق کوره بلند و 2.5 میلیون تن از طریق احیاء مستقیم تولید خواهیم داشت.

پالیزدار عنوان کرد: هم‌اکنون 4 درصد از کل ذخایر مس کشور در اختیار میدکو است. معدن زغال سنگ خمرود در منطقه زرند 90 میلیون تن و بلوک دو و سه طبس شرقی 120 میلیون تن و در مجموع 210 میلیون تن زغال سنگ داریم. 4.3 میلیون تن ذخیره سیلیس هم در مناطق نهاوند و تله سپید کرمانشاه داریم. بطورکلی 706 میلیون تن ذخایر مختلف معدنی در اختیار میدکو است.

قائم مقام میدکوافزود: راه‌اندازی خطوط احیای مستقیم در کشور بین 3 تا 5.5 سال است که ما در میدکو طی 2 سال آن‌را تمام کردیم.



او با بیان اینکه میدکو در کشور 10 محدوده پهنه اکتشافی دارد، عنوان کرد: پهنه سبلان قره‌سو (منطقه مشکین شهر، اردبیل) با ١٦٩٦ کیلومترمربع که پهنه مس و پلی متال است؛ پهنه طارم سفلی (قزوین) با ٢٧٧٦ کیلومترمربع که پهنه آلونیت و پلی متال است؛ در کرمان پهنه‌های مس و آهن؛ در سیرجان پهنه‌های مس، باریت و روی و در نزدیکی زرند پهنه زغال را داریم. در مجموع در ٧٩٩٥ کیلومترمربع در حال اکتشاف هستیم.

قائم مقام میدکو افزود: برای ایجاد شرکت مس با مینتک آفریقا، بک تک و EPCM کانادا و اتوتک فنلاند مذاکرات و بازدیدهایی داشتیم که نهایتا شرکت کانادایی را انتخاب کردیم. روش تولید مس به صورت بایولیچینگ است و کنسانتره مس در Vert Mill از 40 به 10 میکرون تبدیل می‌شود. سپس در تانک‌های بزرگ با طول 18 و قطر 16 متر با همزن Agitator هم زده می‌شود و در اسید سولفوریک حل می‌شود. باکتری که در دل کنسانتره است کشت می‌شود و این فرآیند طبیعی بوده و باکتری آهن و گوگرد را از کنسانتره جدا می‌کند. محلول مس پس از تغلیظ وارد پالایشگاه شده و محصول نهایی مس کاتد تولید می‌شود. در روش پیرو متالورژی 7 تا 10 دلار در هر تن هزینه بهره‌برداری است در صورتی که در روش بایولیچینگ 5200 دلار در هر تن هزینه دارد و این حدود 30 تا 40 درصد کمتر است و مسائل و مشکلات زیست محیطی ندارد.

وی عنوان کرد: در کوره بلند زرند کرمان که 1.7 میلیون تن فولاد تولید خواهد شد با روش پاشش زغال سنگ مصرف کک را پایین آورده و می‌توانیم در این واحد 100 درصد گندله شارژ کوره کنیم. صنعت فولاد یک صنعت آب‌بر است. در واحدهای کنسانتره‌سازی سنگ آهن با سیستم Dewatering مصرف آب را 50 درصد کاهش داده‌ایم. برای اولین بار در ایران کارخانه فولاد بوتیا سیستم شارژ مداوم طراحی شده است و با روش HYL3 بوده و ٢٥٪‏ کاهش مصرف انرژی دارد.

پالیزدار هشدار داد: اگر اکتشافات جدید نشود در 17 تا 18 سال آینده ذخایر سنگ آهن کشور تمام خواهد شد. حدود 70 درصد هزینه‌های بخش اکتشاف مرتبط به حفاری است.

وی اظهار کرد: 3 میلیون و 650 هزار تن ظرفیت کک‌سازی در کشور وجود دارد که شامل 2 میلیون تن در ذوب آهن اصفهان، 1 میلیون و 200 هزار تن در میدکو و 450 هزار تن در طبس. برای هر یک تن کک حدود 1.4 تن زغال به صورت کنسانتره احتیاج است. بنابراین برای 3 میلیون و 650 هزار تن کک حدود 5 میلیون و 200 هزار تن زغال کنسانتره احتیاج خواهیم داشت. 35 درصد زغال کنسانتره اگر به لحاظ کیفیت از خارج وارد شود (1 میلیون و 820 هزار تن) 65 درصد (3 میلیون و 380 هزار تن) باید زغال به صورت کنسانتره در داخل تولید شود.



قائم مقام میدکو افزود: تولید زغال خام در کشور 2 میلیون تن است و برای تولید 3 میلیون و 380 هزار تن کنسانتره زغال نیاز به حدود 6 میلیون و 500 هزار تن زغال خام است.

وی یادآوری کرد: 40 درصد تولید انرژی دنیا از زغال سنگ است، در منطقه مزینو طبس طرح توجیهی ایجاد نیروگاه برقی از زغال حرارتی به وزارت نیرو داده شد که متاسفانه رد شد. اگر در منطقه طبس، 2000 مگاوات نیروگاه زغالی بزنیم حدود 10 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد. ذخایر احتمالی زغال کشور حدود 12 میلیارد تن است و آنچه تاکنون قطعی شده است، یک میلیارد و 100 میلیون تن است. باید اکتشافات وسیعی در بخش زغال سنگ در کشور ایجاد شود.

قائم مقام میدکو در ادامه چندین خواسته خود را از دولت به شرح زیر مطرح کرد:

١- اکتشافات را هم در زمینه زغال سنگ و هم در زمینه سنگ آهن افزایش بدهند (از 100 سال گذشته تاکنون در تمامی معادن سنگ آهن، طلا، سرب و روی، زغال سنگ و ... چیزی حدود 4 میلیون متر حفاری شده است اما در کشورهایی مانند برزیل، کانادا، استرالیا و ... همین حدود سالانه حفاری اکتشافی صورت می‌گیرد) از وزارت صمت، ایمیدرو و ... می‌خواهیم برای یک میلیون متر حفاری سالانه برنامه‌ریزی کنند. اکتشافات را باید جدی گرفت و باید یک اراده همگانی در این زمینه به وجود بیاید.

٢- حق انتفاع معادن و بالاخص زغال سنگ را حذف کنند و از محل آن اکتشافات و حفاری‌ها صورت بگیرد.

٣- تولید زغال سنگ کک شو ٣ برابر شود.

٤- دولت به معادن زغال سنگ یارانه بدهد، چون سخت‌ترین نوع معادن هستند.
 

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده