تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۷
بازدید: ۵۱۲
کد خبر: ۵۹۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تضعیف ارزش دلار موجب تقویت کامودیتی‌ها شد

می متالز - در ماه آگوست 2017 مجموعه‌ای از عوامل نظیر کاهش نرخ بهره دلار آمریکا، افزایش تنش‌های سیاسی مابین دولت‌های بزرگ نظیر آمریکا و کره شمالی موجب تقویت بازار کامودیتی‌ها در دنیا شد و قیمت هر تن روی پس از مدت‌ها انتظار از مرز 3 هزار دلار عبور کرد.
تضعیف ارزش دلار موجب تقویت کامودیتی‌ها شد

نرخ بهره دلار آمریکا در 28 آگوست به کمترین میزان خود طی 33 ماه گذشته رسید و همین امر نیز موجب تقویت قیمت کامودیتی‌ها در روزهای بعد شد. شاخص ارزش دلار آمریکا، هفته پرنوسانی را طی کرد و پس از رسیدن به 92.207 واحد در 28 آگوست در روزهای 29 و 30 افزایش داشت و به 92.884 واحد رسید. در ادامه در 31 آگوست مجددا افت داشت اما این کاهش ادامه دار نبود و در روز ابتدایی سپتامبر به 92.814 واحد رسید. با وجود اینکه نرخ بهره دلار در پایان این هفته نسبت به ابتدای آن افزایش داشت اما همچنان نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشت. در کنفرانس جکسون هل، رئیس فدرال رزرو خانم یلن هیچ‌گونه جهت‌گیری در خصوص رشد نرخ بهره دلار نداشت و برخی دیگر از اعضا نیز مخالفت خود با رشد نرخ بهره دلار را اعلام کردند. تضعیف ایندکس دلار ناشی از عدم وجود چشم‌انداز رشد تورم به سمت 2 درصد، هدف فدرال رزرو بوده است.

تداوم تنش‌ها در دنیا به خصوص در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه داشت، در هفته گذشته، 28 آگوست کره شمالی موشکی بر فراز ژاپن شلیک کرد و همین امر نیز موجب تضعیف ارزش دلار و افزایش قیمت کامودیتی‌ها شد.

روند تغییر قیمت فلز روی و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، با وجود فراز و نشیب‌های مختلف طی یک ماه گذشته، در مجموع قیمت روی رشد زیادی را طی کرد و میزان رشد قیمت آن در بورس فلزات لندن حدود 13.5 درصد بود در حالی که میزان موجودی روی در انبارهای این بورس حدود 7.7 درصد کاهش داشت. بیشتر شدن نرخ رشد قیمت از نرخ کاهش موجودی انبارها، نشان از مثبت بودن سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نظیر تغییر ارزش دلار و افزایش تنش‌های جهانی است.

همچنین در هفته‌ گذشته، اختلاف قیمت فلز روی بین بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن، به‌عبارتی آربیتراژ بین این 2 بازار، افزایش یافت. افزایش آربیتراژ بین این 2 بازار موجب افزایش واردات چین و در ادامه افزایش جهانی قیمت کامودیتی مورد نظر می‌شود.

در نمودار 2 روند قیمتی سرب در بازار بورس فلزات لندن و موجودی این فلز در انبارهای این بازار طی یک ماه گذشته آورده شده است. میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در 23 آگوست به کمترین میزان خود رسید اما پس از آن در هفته گذشته رشد داشت و مجددا به محدوده 148 هزار تن رسید. گفتنی است که همچنان این میزان موجودی برای سرب در پایین‌ترین میزان خود پس از سال 2009 قرار دارد. مجموعه عواملی نظیر افزایش تنش‌های سیاسی بین کشورها، کاهش نرخ بهره دلار و پایین بودن موجودی انبارها موجب رشد قیمت این فلز در هفته گذشته شد.

عناوین برگزیده