تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۵۹۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

عمر کوتاه قراردادهای فروسیلیسیم در چین

می متالز - نرخ معاملات فروسیلیسیم در بازار بورس کالای ژنگژوی چین (ZCE)، رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت. به طوری که عمر قرارداد از 3.6 ساعت در جولای به کمتر از یک ساعت در پایان آگوست کاهش پیدا کرد. هیجانات بازار و افزایش تولیدات فولادسازان سبب افزایش قیمت این فروآلیاژ تا 7 هزار و 726 یوان بر تن شد.
عمر کوتاه قراردادهای فروسیلیسیم در چین

در هفته گذشته، معاملات آلیاژهای سخت‌کننده فولاد، رکورد کم‌سابقه‌ای را ثبت کرد. فروسیلیسیم آخرین کالایی بود که تحت تاثیر محتکران چینی، دچار افزایش قیمت شد. افزایش تقاضای چین به حدی بالا بود که بازار فروآلیاژها که از روان‌ترین بازارهای دنیاست، اکنون دچار کاهش سرعت شده‌است. در طی یک سال گذشته، کشور چین با تقلاهای دیوانه‌وار، انبارهای خود را از پنبه گرفته تا روی، پر کرده‌است. تکرار این روند محتکرانه باعث شد تا قانون‌گذاران مداخله کنند تا هیجانات بازار کنترل شود. وی لای، تحلیل‌گر مؤسسه کوفکو فیوچرز (COFCO Futures) که در شانگهای استقرار دارد، معتقد است که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت زیادی بر روی فولاد و محصولات وابسته به آن نظیر میل‌گرد، سنگ آهن و فروآلیاژها انجام شده‌ است و صاحبان سرمایه‌های این پروژه‌های کوتاه‌مدت، به طور آنی و از روی احساسات تصمیم به معامله می‌گیرند.

در چهارشنبه گذشته، رکورد تعداد قراردادهای فروسیلیسیم با بیش از 705 هزار معامله به اوج خود رسید. این حجم از معاملات در حالی انجام شد که تا اول آگوست، بازار یکی از آرام‌ترین چهارماهه‌های خود را تجربه می‌کرد و در ماه جولای، به طور میانگین، روزانه تنها 22 هزار معامله انجام شده بود. قیمت قراردادها نیز با صعود 25 درصدی نسبت به ماه گذشته به مبلغ 7 هزار و 726 یوان بر تن دست یافت. این تغییرات قیمت در نمودار 1، آورده شده است.

لازم به ذکر است که در ماه گذشته، تعداد معاملات فولاد و سنگ آهن که از جمله کالاهای پرمبادله در چین به شمار می‌روند، آنچنان افزایش یافتند که حجم معاملات کالاهایی نظیر فروسیلیسیم در برابر آنها کوچک می‌نمود. در ماه جولای به‌طور میانگین 7.9 میلیون تن شمش فولاد تقویت شده در بازار بورس آتی شانگهای رد و بدل شد. در آغاز آگوست، پس از افزایش قیمت میل‌گرد به بالاترین حد خود طی 4 سال گذشته، بازار بورس چین به جهت اینکه بخش عرضه، دچار کسری نشود، مبلغ بورس را بالا برد تا بازار را در حالت پویا نگه دارد.

بررسی ساعات معاملات، حجم و تعداد کل معاملات تسویه نشده، نشان می‌دهد که نرخ معاملات سرمایه‌گذاران چینی در خصوص کالاهایی نظیر فروسیلیسیم بسیار بالاست. در ماه آگوست مدت زمان ماندگاری قراردادها 3.6 ساعت بود اما چهارشنبه قراردادهای فروسیلیسیم کمتر از یک ساعت دوام داشتند. در همین ماه، سیلیسیم منگنز دیگر آلیاژ استفاده شده در تولید فولاد، با سرعت باورنکردنی 2.7 ساعت دست به دست شد. این سرعت، بالاترین سرعت ثبت شده برای این کالا محسوب می‌شود. عمر قراردادها برای سنگ آهن 3.8 ساعت و برای میل‌گرد 4.3 ساعت بود. لازم به اشاره است که از مدت زمان میان عقد قرارداد آتی یا انتخابی و موعد پیش‌پرداخت و یا انقضای آن با عنوان عمر قرارداد یاد می‌شود.

کارخانه‌های فولادسازی تمایل دارند که فروسیلیسیم و فرومنگنز را به همراه یکدیگر برای تولید محصولات تخت فولادی استفاده کنند که اغلب برای ساخت خودرو به کار می‌روند. هنگامی که فروسیلیسیم در فرآیند تولید مفتول به کار می‌رود، اغلب برای تولید سیم تایر است که برای این منظور از گریدهای مخصوصی از این آلیاژ استفاده می‌شود. به گفته یکی از تاجران شانگهای، افزایش قیمت فروسیلیسیم و سیلیسیم منگنز به دنبال جهش قیمت در بازار نقدی اتفاق افتاد؛ چرا که فولادسازان سرعت تولید خود را بالا برده‌اند در حالی که تولیدکنندگان فروسیلیسیم انتظار داشتند که با ملاحظات زیست‌محیطی اعمال شده در مناطق مهم، تولید فولاد کاهش یابد.

عناوین برگزیده