تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۶۰۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توجه به پتانسیل‌های معدنی در مرزهای شرقی، امنیت آفرین است

می متالز - مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای فعالیت‌های اکتشافی و بسترسازی در مرز شرقی کشور گفت.
توجه به پتانسیل‌های معدنی در مرزهای شرقی، امنیت آفرین است

به گزارش می متالز، در مناطق مرزی کشور پتانسیل‌های معدنی بسیاری وجود دارد که سهم قابل توجهی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اثر بسزایی در آبادانی این مناطق داشته است. برای نمونه می‌توان به مرز ایران و ترکیه واقع در استان آذربایجان غربی اشاره کرد که در حوزه سنگ‌های تزئئینی فعالیت می‌شود و اشتغال گسترده‌ای را به‌همراه داشته است. یا در مرز ایران و عراق در منطقه قصر شیرین، ایلام، دهلران، مهران، سوسنگرد و ... وجود معادن قیر طبیعی، زمینه‌ساز ایجاد موقعیت‌های شغلی متعددی بود.

مرز سیستان بلوچستان نیز پتانسیل‌های معدنی فراوانی دارد، که بهره‌گیری از آن‌ها، مزیت‌های متعددی را به‌دنبال دارد. بر همین اساس در دوران فعالیت دولت یازدهم، سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) از سوی دولت موظف شد تا بخش اکتشاف را در بسیاری از مناطق کشور فعال کند. نوار مرزی شرق کشور به عرض 50 کیلومتر از سیستان بلوچستان تا شمال خراسان در معرض بررسی اکتشافی قرار گرفتند، پتانسیل‌های خوبی در این مناطق کشف شد و قرار است تا این پتانسل‌ها در آینده نزدیک به مزایده گذاشته شود.

گفتنی است این مناطق طی سال‌های گذشته با انواع نا امنی‌ها و مشکلات متعدد مواجه بودند. اما توسعه معادن در سال‌های اخیر زمینه را برای بهبود فضا و ایجاد امنیت در آن‌ها فراهم کرده است. در واقع با بهره‌گیری از پتانسیل‌های معدنی و ایجاد موقعیت‌های شغلی، بهبود در این مناطق حاصل شد. بنابراین توجه به معادن و تلاش به توسعه آن‌ها بهترین خدمتی بود که می‌توانست در مناطق شرقی کشور اجرایی شود.

عناوین برگزیده