تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۶۰۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نخستین پروژه صنعتی تولید کاتالیست آلومینا و بوهمایت روی میز سرمایه گذاران

می متالز - پروژه احداث نخستین خط تولید صنعتی کاتالیست گاما آلومینا و کاتالیست از بوهمایت، روی میز سرمایه گذاران قرار گرفت. فراخوان این طرح از امروز بر روی پایگاه اطلاع رسانی ایمیدرو قرار گرفته است.
نخستین پروژه صنعتی تولید کاتالیست آلومینا و بوهمایت روی میز سرمایه گذاران

به گزارش می متالز، این طرح پس از اینکه مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی آذرشهر در آذربایجان شرقی، سال گذشته موفق به تولید نیمه صنعتی بوهمایت (بوهمیت)،‌ شد در دستور کار قرار گرفت. آن پایلوت در هفته دولت سال قبل از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شده بود.

مرکز تحقیقات مواد معدنی غرب با تحقق اهداف تولیدی تا 30 تن و فروش تمامی پودر تولیدی، طی ارائه طرح توجیهی تولید پایه کاتالیست گاما آلومینا و کاتالیست از بوهمیت، به ایمیدرو و تایید اجرایی شدن آن توسط سازمان مربوطه، اینک در آستانه تحول بزرگی قرار دارد.

این مرکز طی دو تاریخ در روزهای 14 و 16 شهریور ماه، آگهی فراخوان مناقصه عمومی دو مرحله ای را منتشر می کند که در آن عملیات طراحی و راه اندازی و انتقال دانش فنی واحد صنعتی ساخت پایه ی کاتالیست گاما آلومینا و کاتالیست را به پیمانکار واجد شرایط واگذار کند.

با وقوع این مهم، مرکز تحقیقات آذرشهر اولین واحد تولید پایه کاتالیست گاما آلومینا و همچنین کاتالیست در کشور خواهد شد که برای اولین بار در ایران موفق به تولید این ماده با ارزش افزوده بسیار بالا خواهد بود.

پیش از این، مرکز تحقیقات آذرشهر با مشارکت یکی از مراجع تحقیقاتی کشور، موفق به تولید محصول پایه کاتالیستی و کاتالیستی در مقیاس آزمایشگاهی شده بود.

گاما آلومینا یکی از پایه های کاتالیستی است که به دلیل مقاومت حرارتی و مکانیکی بالای آن در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع مختلف از جمله در پالایشگاه و پتروشیمی این پایه با پوشش دهی فلزات گوناگون یا ترکیبی از فلزات به طور عمده در واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به خاص بودن فناوری و تجهیزات تولید این محصول،‌ در حال حاضر دانش فنی آن در اختیار چند شرکت خارجی بوده است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده