تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۴۸۳
کد خبر: ۶۰۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
به همت مسئولان استانی و تلاش سرمایه‌گذاران:

فولاد ازنا مسیر طولانی را در نوردید

می متالز - کارخانه فولاد و مجتمع ذوب آهن ازنا با خط نورد گرم با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰هزار تن ورق گرم قرار است تا پایان سال ۹۷ وارد مدار تولید شود. عملیات اجرایی این پروژه تاکنون با ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.
فولاد ازنا مسیر طولانی را در نوردید

به گزارش می متالز، البته مجوز احداث کارخانه فولاد و ذوب‌آهن ازنا سال ۸۱ اخذ و در سال ۸۵ عملیات اجرایی این پروژه در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا واقع در استان لرستان با سرمایه‌گذاری۴۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شد. قرار بود این مجتمع به‌عنوان صنعت مادر که قابلیت تبدیل استان لرستان به قطب فولاد غرب کشور را دارد درنهایت تا سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد تا زمینه‌ساز اشتغال۱۶۰۰نفر به‌صورت مستقیم و در صورت راه‌اندازی کل مجموعه ۱۶هزار نفر غیرمستقیم را در این منطقه ایجاد کند.


تحریم‌ها عامل اصلی توقف فولاد ازنا

کارخانه فولاد ازنا یکی از پروژه‌های استان لرستان است که عمری ۱۲ ساله یافته است. درباره علل تاخیر این واحد فولادسازی و فعالیت دوباره عملیات ساخت آن منصور معتقد، مدیرعامل فولاد ازنا عنوان کرد: این کارخانه به دلایل مختلف دچار وقفه بلند‌مدت در عملیات اجرایی شده بود. سال ۸۵ کار عملیات این واحد فولادسازی در استان لرستان آغاز شد که با وجود شروع فعالیت خوب پروژه اما در سال‌های بعدی با کندی روند پیشرفت روبه‌رو شد که می‌توان علت آن را به سبب بی‌ثباتی بازار و تحریم‌های ظالمانه دانست؛ عملیات اجرایی طرح روند کندی داشت تا اینکه فعالیت آن در سال ۹۰ به طور کامل متوقف شد. پس از یک وقفه ۴ساله با اعتمادسازی آقای بازوند استاندار محترم استان لرستان انگیزه ادامه فعالیت و راه‌اندازی برای سرمایه‌گذاران فراهم شد که در این‌باره بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل که تسهیلات ارزی را به طور کامل تامین کرده و نهایت همکاری را با طرح داشته و دارند و همچنین بانک تجارت به عنوان شریک سندیکایی پروژه منابع ریالی اولیه را تامین کردند و در کنار تمامی دست‌اندرکاران استان ازجمله استانداری و اداره صنایع و فرمانداری ازنا و دیگر مراجع ذی‌ربط با ایجاد انگیزه بالا باعث شدند پروژه با تمام عوامل مرتبط ازجمله پیمانکاران و مشاوران داخلی و خارجی با سرعت برای تکمیل و راه‌اندازی شروع به‌کار کند.معتقد در پاسخ به این پرسش که چرا این پروژه با این وقفه‌های طولانی روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: یکی از موانع جدی این کارخانه، موضوع تحریم‌ها بود که در آن زمان اجازه ورود ماشین‌آلات مورد نیاز برای کارخانه را نمی‌دادند. برخی تجهیزات کارخانه ایتالیایی بودند که اجازه ورود نداشتند.
وی معتقد است: زمانی که پروژه‌ای متوقف می‌شود، راه‌اندازی مجدد آن انرژی و زمان زیادی می‌طلبد. این توان راه‌اندازی باوجود تحریم‌ها در دولت نهم و دهم وجود نداشت. البته در راه‌اندازی مجدد فولاد ازنا به‌عنوان پروژه ملی، اداره استاندارد استان لرستان بسیار تلاش کرد.مدیرعامل فولاد ازنا در ادامه عنوان کرد: این فولادسازی متعلق به بخش خصوصی است که بانک صنعت و معدن به‌صورت ارزی در این پروژه و بانک تجارت نیز به صورت ریالی در آن مشارکت داشته‌اند. البته باید خاطرنشان کرد که بانک صنعت، معدن و بانک تجارت در این زمینه کمک‌های بسیاری کردند و تسهیلات سندیکایی (وام‌هایی با مبالغ بالا) ارائه دادند. از این‌رو حدود یک سال و نیم است که دوباره پروژه با سرعت بیشتری پیش می‌رود و ماشین‌آلات آن وارد شده و براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۹۷ افتتاح می‌شود.
معتقد با اشاره به نوع تولید و بخش‌های مختلف در کارخانه ازنا بیان کرد: این کارخانه قرار است ورق فولاد تهیه ‌کند که در دو بخش نورد گرم و ذوب آهن طراحی شده است. عملیات بخش نخست یعنی تولید ورق گرم آن در حال اجرا است که بیش از ۷۵درصد با پیشرفت فیزیکی همراه بوده و تا قبل از پایان سال ۹۷ باید به پایان برسد و وارد مدار تولید شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های این فولادسازی مهیا شده است، عنوان کرد: در زمینه منابع آب و گاز مشکلی وجود ندارد. در زمینه برق نیز با وزارت کشور و استانداری در حال پیگیری تامین برق مورد نیاز هستیم.
مدیرعامل کارخانه فولاد ازنا در ادامه عنوان کرد: در پی مذاکره‌های انجام شده قرار شد از طریق سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای به این کارخانه اختصاص یابد که موافقت‌های اولیه آن انجام شده است. معتقد درباره روزآمد بودن خطوط این کارخانه عنوان کرد: دستگاه‌هایی که در کارخانه ازنا نصب‌شده جزو مدرن‌ترین دستگاه‌هایی است که خریداری شده است.


خط نورد گرم با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰هزار تن

خط تولید فولاد ازنا خط نورد گرم است که ورق تولید خواهد کرد. درباره مشخصات فنی این کارخانه مجید محمودی، مشاور فنی کارخانه فولاد ازنا عنوان کرد: شرکت فولادی ازنا یک خط تولید نورد گرم است که در سال یک میلیون و ۷۰۰هزار تن ورق‌های فولادی گرم تولید خواهد کرد. مواد اولیه آن تختال با ضخامت‌های ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است که خروجی آن ورق گرم خواهد بود.محمودی در ادامه با اشاره به مشخصات فنی ورق‌های تولیدی کارخانه ازنا عنوان کرد: ورق‌های تولیدی با عرض‌های ۶۰۰ میلیمتر تا ۱۶۰۰ میلیمتر می‌شود که این اندازه‌ها بستگی به تختال ورودی دارد که ضخامت ورق‌های آن به ۱/۵میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر می‌رسد. وی با اشاره به قابلیت‌های خط نورد این کارخانه عنوان کرد: خط نورد گرم کارخانه ازنا قابلیت تولید انواع ورق‌های فولادی مثل ورق‌های کم‌کربن، ورق‌های معمولی و ورق‌های ای‌پی‌آی (API) را دارد که در لوله‌های نفت و گاز به کار برده می‌شود و می‌تواند ۲۰درصد ورق‌های ای‌پی‌آی تولید کند. مشاور فنی کارخانه فولاد ازنا در ادامه افزود: خط نوردی که در این کارخانه به‌کار برده شده کمی کوتاه‌تر است همراه با دو قفسه رفت و برگشتی و یک کوره پیش‌گرم ۲۵۰ تنی که در سال می‌تواند یک میلیون و ۷۰۰هزار تن تولید ورق داشته باشد. محمودی در توضیح این خطوط به کار رفته در کارخانه ازنا گفت: این خطوط نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارند، اما محدودیت تولید دارند و تا ۱/۵میلیون تن را جوابگو هستند، اما اگر ظرفیتی بالاتر برای مثال ۳میلیون تن تولید بخواهیم باید از فناوری دیگری برای این خطوط استفاده کنیم.وی در ادامه با اشاره به فناوری‌های خریداری شده در این کارخانه یادآور شد: فناوری خط آن مربوط به Tippins امریکا است که البته بخشی از تجهیزات آن نیز از چین خریداری شده و بخشی از آن نیز ساخت داخل بوده است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده