تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۶۰۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روسال پیشتازانه، بر حجم تولید خود افزود

می متالز - بررسی عملکرد فصلی شرکت روسال، ریوتینتو و آلکوا به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکنندگان غیر چینی آلومینیوم در سطح جهان، تنها رشد تولید نسبت به دوره‌های مختلف گذشته را برای شرکت روسال نشان می‌دهد. این در حالی است که برای 2 شرکت دیگر، مقدار آلومینیوم تولیدی نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شد که عمدتا ناشی از تعطیلی برخی از واحدهای ذوب این شرکت‌ها در ایالات متحده بود.
روسال پیشتازانه، بر حجم تولید خود افزود

با توجه به آمار انجمن جهانی آلومینیوم (IAI)، در سال گذشته نزدیک به 59 میلیون تن آلومینیوم در سرتاسر جهان تولید شد. از این میان، حدود یک‌سوم آلومینیوم تولید شده توسط واحدهای ذوب 5 شرکت برتر جهان تولید شدند. این شرکت‌ها به‌ترتیب تناژ آلومینیوم تولیدی از قرار گروه صنعتی هونگ‌چیائو، روسال، ریوتینتو، چالکو و آلکوا بودند. از بین این 5 شرکت، اطلاعاتی در مورد عملکرد فصلی شرکت‌های چینی (هونگ‌چیائو و چالکو) در دسترس نیست، از این رو، عملکرد 3 شرکت دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نمودار 1، میزان رشد تولید آلومینیوم 3 شرکت روسال، ریوتینتو و آلکوا را در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل اول و دوره مشابه سال گذشته مقایسه می‌کند. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، شرکت روسال تنها شرکتی است که با رشد تولید، چه نسبت به دوره مشابه سال گذشته و چه نسبت به فصل اول، مواجه بوده است. باقی شرکت‌ها در فصل دوم سال جاری، آلومینیوم کمتری را نسبت به فصل دوم سال 2016 تولید کردند. این در حالی بود که ریوتینتو بیشترین رشد تولید را در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل ابتدایی سال تجربه کرد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این شرکت در فصل دوم با تولید 575 هزار تن آلومینیوم، حدود 35 درصد کمتر از ریوتینتو و همچنین حدود 38 درصد کمتر از روسال آلومینیوم تولید کرد.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، تولید آلومینیوم در شرکت آلکوا بیشتر از سایرین دستخوش تغییرات و نوسان شده است. دارایی‌های عملیاتی این شرکت در کشورهای متعددی گسترده شده است. اما با توجه به اینکه ظرفیت قابل توجهی از این شرکت در ایالات متحده واقع شده، رکود صنعت آلومینیوم آمریکا در سال‌های گذشته سبب شد که در اواخر سال گذشته، برخی از واحدهای عملیاتی و ذوب آلومینیوم این شرکت به‌‌طور کامل از فعالیت بازماند. از جمله این واحدها می‌توان به واحد ذوب واریک (Warrick Operations smelter) اشاره کرد که در فصل دوم سال جاری بهره‌برداری مجدد از تعدادی از پات‌لاین‌های آن را دوباره از سر گرفت. این امر منجر به افزایش تولید آلومینیوم این شرکت در فصل دوم نسبت به فصل اول شد، در حالیکه حجم آلومینیوم تولیدی آن در فصل دوم 2017 همچنان در سطح پایین‌تری نسبت به سال گذشته بود.

در نمودار 2، مشابه با نمودار 1، میزان تولید آلومینای شرکت‌های مورد بررسی با هم مقایسه شده‌اند. همان‌طور که در این نمودار نیز قابل مشاهده است، تنها شرکتی که شاهد رشد تولید نسبت به دوره‌های مورد بررسی بوده، شرکت روسال بوده است.

آن‌طور که از مقایسه نمودارهای ارایه شده برمی‌آید، تنها شرکت روسال در تمامی دوره‌ها بر تولید خود افزوده است. 2 شرکت دیگر، یعنی ریوتینتو و آلکوا، دارای واحدهای عملیاتی در ایالات متحده هستند که به‌دلیل رکود صنعت آلومینیوم در این کشور با معضل بزرگ تعطیلی و ورشکستگی مواجه شدند. این رکود در پی تسخیر بازار آلومینیوم ایالات متحده توسط تولیدکنندگان چینی صورت گرفت، در حالی که شرکت روسال با در دست داشتن بازار اروپای غربی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرف آلومینیوم توانست از گزند تولیدکنندگان چینی (که به دلیل دریافت یارانه و اعتبارات هنگفت از دولت، قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان دارند) مصون بماند و به‌رشد تولید خود افزایش سهم خود از بازار ادامه دهد.

عناوین برگزیده