تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۶۰۸
کد خبر: ۶۰۳۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد
صالحی خبر داد:

ارائه جدیدترین روش‌های علمی دنیا در iMat ۲۰۱۷

می متالز - دبیر ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد (iMat 2017) گفت: کارگاه‌های این کنفرانس براساس نیازسنجی صورت گرفته در صنایع، برگزار می‌شود.
ارائه جدیدترین روش‌های علمی دنیا در iMat ۲۰۱۷

به گزارش می متالز،محمدتقی صالحی درباره برگزاری ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد (iMat 2017) و تاثیر آن در توسعه صنعت متالورژی اظهار کرد: این کنفرانس جزو نخستین کنفرانس‌هایی است که در زمینه متالورژی و ریخته‌گری هر ساله برگزار می‌شود. برگزاری این کنفرانس باعث شده تا مجموعه‌ای از محققان نتایج کار خود را در آن به اشتراک گذاشته و بتوانند در سال‌های آینده از نتایج یکدیگر استفاده کنند. جالب است بدانید که این کنفرانس از زمان دانشجویی بنده برگزار می‌شد.



وی اضافه کرد: کلیه متالورژها، ریخته‌گران و مهندسان مواد در این کنفرانس حضور دارند، زیرا پیشتر 2 کنفرانس در سال برگزار می‌شد اما چند سالی است که این دو کنفرانس به صورت مشترک برگزار می‌شود. همچنین ششمین سالی است که به صورت بین المللی برگزار می‌شود. این یعنی نتایج بدست آمده در سطح بین‌المللی است.

به گفته صالحی؛ نتایج تحقیقات سالانه در صنعت متالورژی در این کنفرانس ارائه و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. بطورکلی هدف اصلی از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی ارائه روش‌های جدید و بحث و گفت‌وگو درباره تحقیقاتی است که طی سال انجام شده‌است.

نتایج ارائه شده در این کنفرانس توسط محققان به اشتراک گذاشته می‌شود تا فعالان این صنعت بتوانند از آنها استفاده کنند.

در سال‌های گذشته تحریم‌ها بر میزان استقبال کشورهای دیگر از این کنفرانس تاثیرگذار بود، صالحی در این باره گفت: چند سالی است که این کنفرانس بین‌المللی برگزار می‌شود، در سال‌های تحریم، میزان مشارکت کم بود اما قسمت ملی کنفرانس به قوت خود برگزار می‌شد.

وی با اشاره به کارگاه‌های برگزاری در حاشیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد (iMat 2017) اظهار کرد: این کارگاه‌ها بیشتر برای فعالان صنعتی برگزار می‌شود. ابتدا در ارتباط با صنایع نیاز‌سنجی صورت می‌گیرد، سپس متخصصان مربوط به این نیازها از داخل و خارج از کشور انتخاب می‌شوند، متخصصانی که در حوزه ‌خود نخبه بوده و از آنها برای حضور در این کارگاه‌ها دعوت می‌شود. در واقع این ورک‌شاپ‌ها براساس نیاز روز صنایع برگزار می‌شود.

صالحی بیان کرد: در حال حاضر تعداد کارگاه‌هایی که در ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد (iMat 2017) برگزار می‌شود مشخص نشده، اما مکاتبات لازم برای نیاز سنجی‌ها انجام شده است. تعداد این کارگاه‌ها بستگی به میزان ثبت‌نام‌ها و تعداد قطعی حاضران در کنفرانس مشخص می‌شود.

دبیر iMat 2017 افزود: در زمینه برگزاری ورک‌شاپ‌ها از دانشگاه‌ها و اساتید داخلی و خارجی استفاده می‌شود. به عنوان مثال 3 دوره گذشته پرفسور کمبل در کنفرانس حضور داشت که از افراد شماره یک این حوزه محسوب می‌شود.

فقر دانش در صنعت را باید یکی از مشکلات اصلی دانست، صالحی درباره این موضوع بیان کرد: سطح دانش و تحقیقات در حوزه‌های مختلف مانند سرامیک یا نسوز‌ها در سطح جهانی قرار دارد. مقالات ما در سطح دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اینکه چطور در صنعت کشور کاربرد داشته باشد، موضوعی است که باید روی آن کار شود. صنایع باید به این سمت حرکت کنند. باید از واسطه‌ها استفاده کرد تا نتایجی را که در دنیا کاربرد خوبی داشته وارد صنعت خودمان کنیم. دولت یا بخش خصوصی می‌تواند به عنوان واسطه‌ها ایفای نقش کنند. متاسفانه بخش خصوصی قدرتمندی در این زمینه وجود ندارد، در حالی که در سطح جهانی این کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی مهمترین مشکل صنایع موجود در کشور را رکود دانست و افزود: رکود بیشترین تاثیر را بر صنایع داشته است. در دنیا بیشترین بودجه ها به بحث تحقیق و پژوهش اختصاص پیدا می‌کند اما در کشور ما به دلیل مسائلی همچون رکود و مشکلات اقتصادی بودجه کافی به پژوهش و تحقیقات اختصاص نیافته است. در 4 سال اخیر بخش‌های صنعتی بودجه‌های تحقیقاتی خود را کاهش دادند.

به گفته صالحی، سال گذشته حدود 700 مقاله به دبیرخانه ارسال شد. امسال نیز حدود 900 مقاله ارسال شده و استقبال از کنفرانس بالا بوده است. در واقع کنفرانس ارزش علمی پیدا کرده است و جزو کنفرانس‌های اصلی در صنعت متالورژی محسوب می‌شود. از تعداد مقاله‌های ارسالی حداکثر 100 مقاله در روزهای برگزاری ارائه خواهد شد اما هنوز برنامه‌ریزی‌های علمی برای کنفرانس انجام نشده است.

دبیر iMat 2017 تصریح کرد: تلاش ما بر این است در چنین کنفرانس‌هایی ارتباط میان دانشگاه ها و صنعت بیش از گذشته شود. خوشبختانه با پشتیبانی شرکت‌های دانش بنیان این ارتباط در حال شکل‌گیری است. تمرکز ما در سال های اخیر بر موارد یاد شده بوده تا بتوانیم مشارکت صنعت و دانشگاه را در تولید فناوری افزایش دهیم. پیش‌بینی بر این است که ششمین کنفرانس از سال های گذشته بهتر باشد و امیدواریم شاهد رشد نتایج علمی آن در این دوره باشیم.

شایان ذکر است در کنار این کنفرانس نمایشگاه جانبی نیز بر مبنای آخرین دستاوردهای صنعت متالورژی و مهدسی مواد با تمرکز بر زنجیره کامل صنایع معدنی و متالورژی برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده