تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۶۰۴۲
سرویس خبر : انرژی

دستور جدی برای تامین آب شرب با کیفیت

می متالز - معاون اول رئیس‌جمهوری محدودیت منابع آب را موضوعی نگران‌کننده برای امروز و آینده ایران دانست و گفت: البته در این خصوص هنوز وارد بحران جدی نشده‌ایم اما مساله محدودیت منابع آب موضوع جدی است که باید به آن بپردازیم و باید آن را به مساله‌ای ملی تبدیل کنیم.
دستور جدی برای تامین آب شرب با کیفیت

اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از طرح ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران با بیان اینکه مساله محدودیت منابع آب از اصلی‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود، افزود: برای برنامه ریزی در جهت توسعه پایدار باید همواره محدودیت‌ها را در نظر گرفت و در میان محدودیت‌های مختلف هیچ موضوعی به اندازه محدودیت منابع آب قابل توجه نیست. جهانگیری ادامه داد: تقریباً تمام مناطق کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستند و در استان‌های شمالی کشور و استان‌های کویری و جنوب شرق و غرب کشور هر کدام با مشکل کمبود آب دست به گریبان هستند. معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کمبود آب باید به مساله‌ای ملی و مورد توافق همگان در کشور تبدیل شود، تصریح کرد: همه ارکان نظام باید برای حل مساله کمبود آب بسیج شوند.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع آب اظهار کرد: مسوولیت اصلی این کار بر عهده وزارت نیرو است و در دولت یازدهم تمرکز جدی بر این موضوع معطوف شد و دشت‌هایی که نامتعادل بودند شناسایی و طرح تعادل‌بخشی در این دشت‌ها به اجرا درآمد که البته باید در دولت دوازدهم نیز با جدیت بیشتری ادامه یابد. جهانگیری با اشاره به برگزاری مستمر و مرتب جلسات شورای عالی آب در دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم بیش از 31 جلسه رسمی شورای عالی آب برگزار شد، این در حالی است که در دوره‌های گذشته تعداد جلسات این شورا تک رقمی بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ممکن است نیاز داشته باشیم که از خارج از کشور و از دریا منابع آب مورد نیاز را تامین کنیم، گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به بخش مرکزی کشور باید به یک طرح جدی تبدیل شود و به تامین آب با نمک‌زدایی از آب دریا و از طریق آب شیرین کن نیز توجه کنیم، چرا که در بسیاری از کشورها آب مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود، اما در ایران توجه چندانی به این روش نشده است. وی همچنین بر لزوم دیپلماسی قوی برای احیای حق ایران از منابع مشترک آب با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: باید از طریق مذاکره و دیپلماسی قوی از حقابه ایران از منابع مشترک آب حفاظت کنیم. جهانگیری در ادامه با اشاره به مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت منابع از صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم تصریح کرد: در دولت یازدهم تنها موردی که با اجازه خاص رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کردیم، برای تامین آب بود و دولت با استفاده از 8 میلیارد دلار از منابع این صندوق کارهای بزرگی در حوزه آب و خاک کشور به خصوص مهار آب‌های مرزی انجام داد که در آینده اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسید و موجب خرسندی مردم خواهد شد.

جهانگیری افزود: یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد تامین آب شرب با کیفیت مناسب برای همه مناطق کشور است؛ زیرا سلامت مردم از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مسوولان کشور است و کیفیت کالا و خدماتی که دولت عرضه می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که مردم دغدغه‌ای درباره سلامت خود نداشته باشند و کیفیت آب در این زمینه از اهمیت دو چندانی برخوردار است. جهانگیری با اشاره به برخی نگرانی‌های چندی پیش درباره کیفیت آب برخی مناطق تهران افزود: در این زمینه دولت برنامه‌ریزی کرده بود که اگر کیفیت آب این مناطق از حداقل لازم پایین تر باشد، آب شرب و آب مورد نیاز مصرف‌خانگی به شکل آب بسته‌بندی به مردم این مناطق ارائه شود، اما خوشبختانه با تلاش جدی دست‌اندرکاران شرکت آبفای تهران پیش از آنکه کیفیت آب این مناطق به درجه نگران‌کننده برسد، با سرمایه‌گذاری لازم آب مورد نیاز و با کیفیت برای 5/ 3 میلیون نفر از جمعیت جنوب تهران تامین شد. وی با تاکید بر اینکه مردم ساکن روستاها نیز باید مانند ساکنان شهرها از آب شرب با کیفیت مناسب برخوردار باشند، گفت: زمانی که اعلام شد آبرسانی به 6 هزار روستا در کشور از طریق تانکر انجام می‌شود، دولت تدبیر و امید تمرکز جدی بر این موضوع کرد و گام‌های موثری در راستای آبرسانی به روستاهای کشور برداشته شد. سرپرست وزارت نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه در تلاشیم تا در دولت دوازدهم بتوانیم با استمرار مدیریت هوشمند آب شهری در سراسر کشور نوسانات موجود در کلان‌شهرها را به حداقل برسانیم، گفت: تاکنون بیش از 450 هزار میلیارد ریال در زمینه آب شرب سرمایه‌گذاری شده است و در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب به ظرفیت تامین آب شرب شهری و روستایی کشور افزوده شده است. ستار محمودی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم 4/ 5 میلیون متر مکعب انشعاب آب شهری و روستایی به مردم واگذار شده است، تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در دولت گذشته عملیات آبرسانی به 5 هزار و 850 روستای کشور انجام شده است. سرپرست وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا در دولت دوازدهم بتوانیم با استمرار مدیریت هوشمند آب شهری در سراسر کشور نوسانات موجود در کلان‌شهرها را به حداقل برسانیم. وی با اشاره به راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات مشترکان، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در دولت دوازدهم در تلاش است تا طی چهار سال پیش رو بتواند مدیریت منابع آب را در کشور حاکم کند.

عناوین برگزیده