تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۷
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۶۰۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تغییر شیوه عرضه ایرالکو جواب داد

می متالز - سال گذشته به‌دلیل رکود در ساخت‌وساز و نیز کمبود نقدینگی در صنایع مصرف‌کننده، اغلب عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا بدون نتیجه باقی می‌ماند. حتی عرضه‌های دارای متقاضی نیز با مشکل مواجه می‌شدند و برخی از مصرف‌کنندگان اعتقاد داشتند که نوع عرضه آلومینیوم در بورس کالا بحث‌برانگیز است. اما در سال جاری سیستم عرضه شرکت آلومینیوم ایران تا حد زیادی تغییر کرد و شاهد بهبود روند معاملات در بورس کالا بودیم.
تغییر شیوه عرضه ایرالکو جواب داد

یکی از مهم‌ترین معضلات بازار آلومینیوم کمبود معاملات و بازگشت عرضه‌های آن بود. به‌طوری که با وجود نیاز مبرم صنایع مصرف‌کننده آلومینیومی به این فلز، معاملات در بورس کالا صورت نمی‌گرفت. هر چند که به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت، رکود بر بازار آلومینیوم کشور حاکم بود؛ اما مصرف‌کنندگان آلومینیوم نیز اعتقاد داشتند که شیوه عرضه این فلز در بورس کالا به‌ویژه از سوی شرکت آلومینیوم ایران مورد تردید بود و این شرکت محصولات آلومینیومی را با بهای بیشتری نسبت به بازار آزاد عرضه می‌کرد. حتی چندین جلسه نیز در خصوص فرمول نهایی قیمت‌گذاری محصولات آلومینیومی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برگزار شد و در نهایت یک فرمول مشخص شد؛ اما باز هم شاهد عدم فروش محصولات آلومینیومی در بورس کالا بودیم. کمبود معامله آلومینیوم در بورس کالا به‌اندازه‌ای بود که با وجود آن‌که مجموع عرضه‌ها از سوی شرکت آلومینیوم ایران طی 5 ماه ابتدایی سال 1395 به حدود 234 هزار تن می‌رسید، تنها 39 هزار تن معامله صورت گرفت.

با تغییر مدیریت شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، این شرکت تصمیم گرفت تا شیوه عرضه خود را تغییر دهد و معاملات را شفاف‌تر سازد. هر چند که انجام این تغییرات به یکباره امکان‌پذیر نبود؛ اما از ابتدای سال جاری به‌راحتی می‌توان این تغییر را در معاملات آلومینیوم احساس کرد. به‌طور مثال در سال گذشته عرضه‌های چندین هزار تنی این شرکت در بورس کالا معامله نمی‌شد؛ در حالی که در سال جاری اغلب عرضه‌های بزرگ این شرکت به فروش رفتند. همچنین اختلاف قیمت موجود میان عرضه ایرالکو با بازار آزاد کاهش یافت و به‌تدریج خریداران به‌سمت بورس کالا متمایل شدند. هر چند هنوز هم اختلاف قیمت جزئی میان عرضه در بورس کالا و بازار آزاد وجود دارد؛ اما نوع عرضه ایرالکو یعنی سیستم نقدی ـ اعتباری باعث شده است که تمایل متقاضیان به انجام معاملات بزرگ بیشتر شود.

نمودار 1 نیز در این رابطه حاکی از آن است که طی 5 ماه ابتدای سال 1396، در مجموع بیش از 65 هزار تن انواع محصولات آلومینیومی از سوی ایرالکو در بورس کالا عرضه شد و در مقابل آن 46 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 36 هزار تن معامله به ثبت رسید. در این میان شمش اولیه آلومینیوم به میزان 53 هزار تن عرضه شد که در مقابل آن 38 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت حدود 30 هزار تن نیز معامله صورت گرفت. بیلت نیز دیگر محصول آلومینیومی شرکت ایرالکو بود که به میزان 12 هزار تن عرضه شد و تقاضایی در حدود 8 هزار تن داشت؛ در نهایت نیز 6 هزار تن معامله صورت گرفت. همچنین ایرالکو 160 تن نیز شمش آلیاژی نیز در بورس عرضه کرد که 100 تن آن معامله شد. البته این شرکت 20 تن نیز شمش خالص آلومینیوم عرضه کرد که این محصول نیز به فروش رفت.

عناوین برگزیده