تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۴۱۱
کد خبر: ۶۰۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازرسی‌های زیست‌محیطی چین، پتانسیل کسری عرضه آلومینا را به‌شدت افزایش داد

می متالز - با شدت گرفتن بازرسی‌های زیست‌محیطی از واحدهای تولیدی آلومینا در کنار ارزش افزوده زیاد این محصول در قیاس با سایر محصولات بالادستی صنعت آلومینیوم، سبب شده تا توجه بسیاری از شرکت‌های معدنی به سمت سرمایه‌گذاری در این حلقه از زنجیره تأمین آلومینیوم جلب شود.
بازرسی‌های زیست‌محیطی چین، پتانسیل کسری عرضه آلومینا را به‌شدت افزایش داد

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینا در سطح جهان به‌شمار می‌رود. بازار مصرف گسترده آلومینا در چین، که به‌واسطه ظرفیت عظیم تولید آلومینیوم اولیه در این کشور شکل گرفته است، سبب شده تا بیش از نیمی از کل آلومینای تولید شده در جهان، در چین به مصرف برسد. از این رو می‌توان به بازار مهم چین در مورد محصول آلومینا اذعان کرد. این در حالی است که با آغاز بازرسی‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی که از اوایل سال جاری شدت گرفت، فعالیت تعدادی از واحدهای تولیدی آلومینا و پالایشگاه‌های این محصول در چین متوقف شد. این اقدام سبب شد تا از عرضه آلومینا در بازار چین کاسته شود و قیمت آلومینا افزایش بیابد. گرچه از تأثیر افزایش قیمت آلومینیوم به‌عنوان محصولی که به‌طور غیر مستقیم در قیمت آلومینا مؤثر است نیز نباید غافل شد.

در چین، زغال‌سنگ به‌دلیل دسترسی به منابع معدنی گسترده، سهم قابل توجهی در تأمین انرژی مورد نیاز صنایع مختلف را دارا است. فرآیند پالایش بوکسیت و تولید آلومینا نیز که عمدتا از روش مشهور بایر برای این منظور استفاده می‌کند نیازمند انرژی قابل توجه حرارتی است که در چین عمده این نیاز از طریق سوخت‌های زغال‌سنگ و کک تأمین می‌شود. نمودار 1، سهم حالت‌های مختلف انرژی را در پالایشگاه‌های آلومینای چین برای سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، زغال‌سنگ سهمی نزدیک به 73 درصدی از تأمین انرژی مورد نیاز برای تولید کل آلومینای چین را در اختیار داشت. علاوه بر آن، انرژی الکتریکی نیز حدود 9 درصد کل انرژی مصرفی برای تولید آلومینا را به‌خود اختصاص داد که این انرژی خود در چین عمدتا از طریق نیروگاه‌های حرارتی با سوخت زغال‌سنگ تولید می‌شود.

گرچه استفاده از این منبع انرژی در چین، از نظر اقتصادی در ظاهر صرفه بیشتری دارد، ولی با انتشار گازهای مضر و گلخانه‌ای بیشتر در اتمسفر، زیان‌های جبران‌ناپذیری را به محیط زیست اطراف وارد می‌کند. این امر سبب شده تا بازرسی‌های زیست‌محیطی در حال انجام در چین برای این حلقه از صنعت تحت ریسک بیشتری برای تعطیلی قرار بگیرد و همین امر پتانسیل کسری عرضه آلومینا در چین را برای میان‌مدت بیش از پیش می‌کند.

کسری عرضه و بازار بالقوه آلومینا، در کنار ارزش افزوده قابل توجه آلومینا در حلقه‌های بالادستی از زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های معدنی در چین، اقدام به احداث پالایشگاه‌های جدید آلومینا با سوخت‌های پاک‌تر بکنند و سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه افزایش یابد؛ تا جایی که به تازگی در چین، شرکت آلومینیوم شانژی هوانگژینگ (Shanxi Huaxing) بزرگ‌ترین پالایشگاه آلومینا در جهان را با ظرفیت پالایش یک میلیون تن بوکسیت در سال راه‌‌اندازی کرد. همچنین شرکت آهن و فولاد ژیوچوان (Jiuquan) نیز با خرید واحد پالایشگاه آلومینای آلپارت (Alpart) جامائیکا تصمیم به ورود به بازار این محصول را اتخاذ کرده است. این واحد که در کشور جامائیکا مستقر است به‌زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. محصول آلومینای تولیدی این واحد عمدتا در بازار چین به مصرف خواهد رسید.

عناوین برگزیده