تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۴۹۵
کد خبر: ۶۰۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
دالبلر اعلام کرد:

ایران برای توسعه صنعت فولاد بسیار خوش‌شانس است!

می متالز - خبرنگار ماین نیوز با اوگور دالبلر مدیرعامل شرکت چولاک اوغلو متالورژی (Colakoglu Metalurji) گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:
ایران برای توسعه صنعت فولاد بسیار خوش‌شانس است!

آقای دالبلر لطفا کمی در مورد خودتان صحبت کنید و سپس به سوالات دیگر می‌پردازیم.


من در حال حاضر مدیرعامل شرکت چولاک اوغلو متالورژی هستم که یک شرکت تولیدکننده فولاد در ترکیه است. ظرفیت تولید ما سالانه حدود چهار میلیون تن است. من همچنین عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد ترکیه هستم.


وضعیت فعلی صنعت فولاد ترکیه چگونه است؟


طی 20 سال گذشته ما حدود 30 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم. شخصا معتقدم این نتیجه همکاری‌های بسیار زیادی است که طی این سال‌ها صورت گرفته است. معتقدیم باید در عین حال به تبادلات عادلانه و آزاد بین‌المللی نیز توجه کرد. باید درهای واردات نیز باز باشد. ما نباید با وضع کردن موانعی باعث ایجاد سدی در برابر این واردات شویم.


همانطور که می‌دانید ایران و دیگر کشورهای منطقه درگیر و قربانی دامپینگ چین در بازار فولاد هستند. نظر شما در این مورد چیست؟



بله این مشکل اصلی ما طی چند سال اخیر بوده است. چین بیش از هر کشوری در حال صادرات است و این فقط شامل محصولات صادراتی آنها نیست بلکه آنها روش‌هایی برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات خود نیز به کار می‌برند. باید گفت که صنعت فولاد چین از انواع حمایت‌های دولتی و ایالتی در بخش تولید برخوردار بوده و از صادرات نیز بسیار حمایت می‌شود و این باعث ایجاد یک شرایط ناعادلانه تولید و صادرات در مقایسه با دیگر صادرکنندگان می‌شود. ترکیه نیز به عنوان یک تولیدکننده بزرگ در این زمینه آسیب می‌بیند. به نظر من آنها نیز باید تحت شرایط مشابه و WTO مانند دیگر کشورها باشند تا همه در این رقابت بهره‌مند شوند.


در حال حاضر به ایران به خصوص بعد از رفع تحریم‌های اقتصادی، صادرات دارید؟


خیر هنوز این امر محقق نشده است. من معتقدم علت اصلی مشکلات مالی و پرداخت‌هاست که همچنان حل نشده باقی مانده است. اما می‌دانم که مبادلات هم در بحث صادرات و هم واردات توسط دیگر شرکت‌ها در حال انجام است. وقتی تجارت خود را سال‌ها پیش آغاز کردم ایران بزرگترین بازار هدف ما بود و ما برای سال‌ها یک دفتر نیز در تهران داشتیم که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها بسته شد.



آیا استفاده از سنگ آهن به جای قراضه در برنامه‌های شما هست؟


فولاد یک صنعت بسیار مهم در کشور ما است. بنابراین ترکیه در جایگاهی قرار دارد که سرمایه‌گذاری زیادی باید در زمینه سنگ آهن انجام دهد. در ابتدا صنعت باید به یک فضای خوب و شرایط خوب قبلی در بیاید و بعد از آن بتوانیم برگردیم به جایی که قبلا قرار داشتیم. در حال حاضر قراضه یک منبع آسان و در دسترس است و تولید فولاد از قراضه یک راه حل و روش سازگار و دوستدار محیط زیست نیز هست. من معتقدم در آینده نزدیک مورد توجه چین نیز قرار خواهد گرفت.


البته در ایران به دلیل در دسترس بودن انرژی ارزان از DRI بیشتر استفاده می‌شود، نظر شما در این مورد چیست؟



به نظر من شما بسیار خوش‌شانس هستید. برای داشتن DRI باید دو عامل اساسی در اختیار داشته باشید سنگ آهن و انرژی و این انرژی می‌تواند چه به صورت زغال سنگ و چه گاز باشد. ما در ترکیه متاسفانه از هیچ‌کدام برخوردار نیستیم. بنابراین برای ما تولید و استفاده از DRI امکان‌پذیر نیست. ایران این امکان را دارد و وقتی از نظر هزینه‌های تولید بخواهیم بررسی کنیم این نقطه قوت بسیار مهمی است که کشور شما داراست.


این روزها شما با امارات متحده روابط تجاری زیادی داشته محصولات زیادی صادر می‌کنید.



بله ترکیه به امارات بیش از یک میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده است. ما روی هم رفته به منطقه چیزی در حدود 2.5 میلیون تن فروش و صادرات داریم. به نظر می‌رسد با افزایش قیمت نفت بازار فولاد نیز روند رشد خوبی را خواهد داشت و این به ما اجازه لذت بردن و استفاده از شرایط فعلی را می‌دهد.


آینده صنعت فولاد را چگونه می‌بینید؟ آیا شما از قیمت‌های فولاد در حال حاضر راضی هستید؟



نگرانی من در مورد قیمت‌ها نیست. نگرانی ما سود خالص ما بعد از تمام شدن پروژه‌هایمان است. امروز در مقایسه با 3 یا 4 سال گذشته شرایط خوب بوده است و قیمت‌ها به سطح قابل قبولی رسیده است. قیمت‌ها به چینی‌ها بستگی دارد. احساس می‌کنم همه ما در کشتی سوار هستیم که سکان‌دار آن چین است بنابراین آنها تعیین می‌کنند که به کدام سمت برویم. آنچه طی چند ماه اخیر شاهد آن بودیم نشان می‌دهد شرایط کمی بهتر شده است. البته چین این روزها درگیر مسائل داخلی خود است و اگر در همین موضع خود بمانند ما نیز راضی هستیم اما اگر مانند سال 2015 شرایط سختی ایجاد کنند همه به دردسر می‌افتیم.


کمی در مورد شرکتتان و محصولات تولیدی خود به تفصیل شرح دهید.



شرکت چولاک اوغلو متالورژی حدود 50 سال پیش تاسیس شد. این شرکت خانوادگی بوده و تا سال 2007 تولیدکننده محصولات طویل بودیم و در 2008 شروع به تولید محصولات تخت نورد و اسلب کردیم. همچنین رول‌های گرم نورد شده از 2010 در طیف محصولات ما قرار گرفت. اکنون ما حدود 2.5 میلیون تن کویل‌های گرم نورد شده و یک میلیون تن محصولات طویل و نیم میلیون تن محصولات نیمه آماده می‌کنیم. بطورکلی حدود 4 تا 4.5 میلیون تن میزان تولید سالانه ما است. ما حدود 2000 نفر کارمند داریم. 500 نفر از آنها در کارخانه مشغول به فعالیت هستند. کارخانه ما در حدود 45 کیلومتری استانبول در منطقه مارمارا واقع شده که توسه‌یافته‌ترین منطقه صنعتی کشور است.


در مورد تکنولوژی‌های مورد استفاده در تاسیسات و کارخانه خود کمی توضیح می‌دهید؟


ما از کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌کنیم. کوره‌های حرارتی ما را شرکت فاکس آلمان تامین می‌کند. تجهیزات بخش عملیات حرارتی مربوط به گروه اس ام اس است. دستگاه‌های ریخته‌گری محصول فوست آلپین و در بخش تولید محصولات طویل دنیلی و تنوا تامین‌کنندگان تجهیزات ما هستند.


در واقع با تجهیز کارخانه خود به بهترین و مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا نشان می‌دهید که به تکنولوژی روز معتقدید.


البته! گفته می‌شود که صنعت فولاد صنعت خطرناک، کثیف و دشواری است به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم این مشکلات را با بکارگیری مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها به حداقل رسانده و سلامت کارمندان خود را با به کار بردن بالاترین استانداردها تامین کنیم.


گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده