تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۵۱۹
کد خبر: ۶۰۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه های آینده هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در مجمع سالانه تشریح شد

می متالز - در مجمع سالانه سیمان فارس و خوزستان که با تقسیم سود ۷ تومانی هر سهم برگزار شد ، مدیران بزرگترین هلدینگ سیمانی برنامه های آینده را اعلام کردند.
برنامه های آینده هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در مجمع سالانه تشریح شد

به گزارش می متالز، مجمع سالانه سیمان فارس و خوزستان که به دلیل برخورداری از مالکیت اکثر شرکت های سیمانی ، مادر شرکت های سیمانی بشمار می رود، عصر چهارشنبه گذشته برگزار و بعد از تصویب صورت های مالی ۱۲ ماهه اردیبشهت سال جاری ، مقرر شد به هر سهم  این شرکت ۵۶۲.۵ میلیارد تومانی، ۷ تومان سود تقسیم شود.

این در حالی بود که “سفارس” با وجود سود شرکت اصلی با زیان تلفیقی ناشی از هزینه مالی شرکتها و مالیاتی، روبرو شد البته چون شرکت اندوخته سود سالهای قبل را داشت می توانست تقسیم سود داشته باشد.

همچنین در این مجمع ، ۷ عضو حقوقی هیئت مدیره جدید برای ۲ سال انتخاب شدند که شامل شستا ، سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری سیمان تامین، توسعه صنعتی معدنی کانی نوید پارس، توسعه خدمات مدیریت اهداف، سیمان های صوفیان و ارومیه هستند.

براساس این گزارش، این شرکت بزرگ سیمانی و وابسته به سازمان تامین اجتماعی است (با ۵۰.۴ درصد سهم) در حالی مجمع را برگزار کرد که با مشکل مدیریتی رو به رو بود. به طوری که تمامی هیات مدیره شرکت در سال مالی قبل به دلیل عضو بودن در دو هیات مدیره استعفا داده بودند و با توجه به ساز و کار اداری گروه تامین این موضوع طولانی شد عملا نتوانست اشخاص حقیقی جدیدی را به عنوان نماینده های حقوقی هیات مدیره تامین کند.

نماینده سازمان بورس هم اعلام کرد این موضوع می تواند تبعاتی داشته باشد و در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که آیا برای سهامداران جز مشکلاتی از جمله بستن نماد ایجاد می کند؟ گفت: این مورد هیچ گونه تبعاتی برای سهامداران جز نخواهد داشت.

در رابطه با همین موضوع، بهروز خالق که به نمایندگی از “شستا” ریاست مجمع را به عهده داشت توضیح داد: قرار شد با وجود استعفای هیات مدیره ، از آنها خواستیم تا زمان اعلام اعضای جدید همچنان به کار خود ادامه دهند و به همین صورت ادامه  یافت .

 

گزارش سرپرست بزرگترین هلدینگ سیمانی

بزرگترین هلدینگ سیمانی، با وجود نداشتن هیات مدیره ، نمی توانست مدیرعامل داشته باشد بنابراین توسط مجتبی حقیقت جو به عنوان سرپرست اداره می شود.

وی در ابتدای مجمع ، گزارش فعالیت شرکت را قرائت کرد و گفت : شرکت مدیرت ۱۲ شرکت سیمانی و ۱۳ شرکت مرتبط با سیمان را با ظرفیت تولیدی ۱۸.۱ میلیون تن داراست و  سال اخیر ۱۱.۶ میلیون تن معادل ۲۱ درصد تولید کشور را به عهده داشت. در حال حاضر ایران هفتمین تولید کننده سیمان و از لحاظ ظرفیت چهارمین کشور دنیا است و “سفارس”چهادهمین تولید کننده بزرگ دنیا شناخته می شود.

وی علت افت تولید را رقابت منفی شرکتهای تولید سیمان در پی رکود اقتصادی از سال ۹۲  و کاهش صادرات اعلام کرد.

حقیقت جو در مورد وضعیت تولید و فروش سیمان داخلی هم گفت: رکود سال ۹۲ تا حال سبب افت فروش شرکت ها شد. به طوریکه با تخفیفات و هزینه حمل بالا به رقابت ناسالم می پرداختند اما با نقش هلدینگی این شرکت از مرداد ۹۵، تلاش هایی جهت منطقه بندی بازار و برگزاری جلسات مستمر با شرکتها و انجمن صنفی انجام و منجر به کاهش تخفیفات سیمان شد.

این مقام مسئول ادامه داد: مسئولین با دیپلماسی تجاری ، سهمی را برای سیمان ایران به جهت  بازسازی سوریه و عراق باز کنند.

 

آینده صادرات سیمان به عراق

حقیقت جو در پاسخ به این سوال که با تعرفه سنگینی که عراق برای سیمان ایران بسته است، وضعیت صادراتی  به عراق چگونه خواهد بود؟ گفت : صادرات به عراق شدیدا کاهش یافته و با این حال رایزنی شده که در آبان ماه در اجلاس سه جانبه با سوریه و عراق مشکلات حل شود. در مورد سلیمانیه و اربیل مشکلی نداریم و سیمان ترکیه از این منطقه خارج شده است.

 

برنامه صادرات به دیگر کشورها

وی در مورد سایر بازارهای صادراتی سیمان گفت: در آذربایجان دو کارخانه سیمان تاسیس و صادرات به آن کشور کمتر شده است. روسیه با وجود جام  جهانی فوتبال نیاز به ۵ میلیون تن سیمان دارد اما کاهش قیمت نفت و تحریم های این کشور، تاثیر منفی بر اقتصاد آن داشته است. بازار افغانستان هم رو به رشد است. در مورد آفریقا هم تفاهم نامه ای امضا شده که طی ۵ سال، ۱۴ میلیون تن سیمان و ۶ میلیون تن کلینکر به آفریقا صادر می شود.

حقیقت جو  از مصارف جدید سیمان در جاده های بتنی خبر داد و گفت: جاده های بتنی از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی و آسیب های احتمالی برتری و بهای تمام شده کمتری دارد . البته یک رویه نازکی از قیر رویه این جاده را می پوشاند. در حال حاضر جاده قائن – بیرجند به طول ۸۰ کیلومتر در حال ساخت است . همچنین سیمان آمیخته را تولید کردیم که ۶۰ درصد از کلینکر استفاده می شود و با رعایت استانداردهای لازم از انرژی کمتری استفاده می شود و معروف به سیمان سبز است و هزینه تمام شده کاهش می یابد.

وی در مورد سال ۹۶ و وضعیت سیمان گفت : ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال قبل مثبت ارزیابی می شود. به طوریکه در ۵ ماهه سال قبل در  گروه ۴۰ میلیارد تومان زیان داشتیم ولی در ۵ ماهه سال ۹۶ حدود ۳۸ میلیارد تومان سود داشتیم که رشد ۷۸ میلیارد تومانی را نشان می دهد .

 

امید کاذب به سهامداران نمی دهیم

خالق که ریاست مجمع را به عهده داشت، اعلام کرد: آثار مثبت طرح مواظبت و مراقبت از تولید شرکتهای سیمانی، طی ماه های آتی دیده خواهد شد و امیدواریم سال آتی ، سال بهتری باشد. هرچند نمی توانیم امید کاذب به سهامداران بدهیم ولی امیدواریم این بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم.

عناوین برگزیده