تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۶۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت :

از سرمایه گذاران دارای اهلیت در واگذاری ها استقبال می کنیم / اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات نوسازی صنایع در سال جاری

می متالز - وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه نوسازی صنعت و معدن از مهمترین برنامه های این وزارتخانه است گفت : امسال 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع در نظر گرفته شده است .
از سرمایه گذاران دارای اهلیت در واگذاری ها استقبال می کنیم / اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات نوسازی صنایع در سال جاری

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری در نشست بررسی مشکلات واحدهای بزرگ صنعتی استان مرکزی که با حضوررییس سازمان خصوصی سازی ، استاندار استان مرکزی  ، نمایندگان استان در مجلس و مدیران عامل  واحد بزرگ صنعتی استان برگزار شد افزود :  بخشی از این تسهیلات صرف نوسازی صنایع و معادن کشور خواهد شد و بخشی را به عنوان خدمات فنی و مهندسی و کمکها ی یارانه ای برای دریافت وام برای نوسازی صنایع کشورو بخشی به صورت وام برای اجرای پروژه ها قرا رمی گیرد.
وی تصریح کرد : با وجود 85 هزار واحد صنعتی فعال کشور رو به رشد است و بسیاری از واحد های تولیدی در بخش های خصوصی و غیر خصوصی متقاضیانی برای سرمایه گذاری مشترک از اروپا و چین و روسیه و ... دارند.
فرمانده اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی اظهار کرد : طی سالهای متوالی رشد صنعت منفی بود اما الان این رشد مثبت شده و کشور رو به تعالی و پیشرفت است.
 شریعتمداری با بیان اینکه کارخانه های بزرگ استان مرکزی از قبیل هپکو ،‌ایرالکو ، آذر آب ،‌ واگن پارس و ماشین سازی اراک سالها از جمله مراکز مهم صنعتی کشور بودند اضافه کرد :نرخ تعرفه باید به شکل رقابتی درمقابل تولید داخلی تعدیل شود.
وی تاکید کرد : قانون استفاده حداکثری از توان داخلی حتما باید به صورت جدی تری در وزارت خانه پیاده سازی شود.
شریعتمداری تصریح کرد : برای این امر برنامه جدی داریم و باید با قدرت اجرا شود در این راستا با حمایت نمایندگان مجلس همه تلاش خود را خواهیم کرد.
وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد : رابطه خوبی با نظام بانکی داریم و این  همکاری در آینده بیش از پیش ادامه خواهد داشت.
شریعتمداری یادآور شد : ما حاضریم واحدهای دارای مشکل را به سرمایه گذاران دارای اهلیت با شرط اصلاح ساختار و اشتغال زایی و بالا بردن مهارتها و توانایی ها و بهره  وری واگذار کنیم اما  
تولید باید رقابت پذیر و اقتصادی و قابل ارائه در بازارهای بین المللی باشد و اگر نیست اصلاح ساختار کنیم.
 

استقابل از سرمایه گذاران دارای اهلیت در واگذاریها

وی با اشاره به مشکلات هپکو گفت : ما از سرمایه گذاران و کسانی که از بخش خصوصی که شرکتهای خصولتی را بخرند و اهلیت داشته باشند و مدیریت کنند و اراده کنند برای تولید بیشتر حمایت می کنیم.
برنامه ما این است که همه آنچه در پایین دست سازمانهای توسعه ای و شرکتهای تحت نظر هست  غیر از ایدرو و ایمیدرو را  در شرف واگذاری قرار بدهیم و بخش خصوصی  می تواند از این امکان در آینده استفاده کند.
حل مشکل سرمایه در گردش باید حل شود با حمایت ما و ایجاد بازار مهمترین حمایت ماست و پشت واحدهای بزرگ هستیم و نظام بانکی کمک می کند.
برای واحدهای کوچک صندوق حمیات از واحدهای کوچک و متوسط حتما گسترش وسرمایه اش افزایش پیدا می کند.
در این نشست همچنین استاندار استان مرکزی با اشاره به وجود 3 هزار واحد متوسط و بزرگ در استان گفت : بسیاری از واحدهایی که زمانی مشکل داشتند اکنون با ظرفیت بالا مشغول به کارند. محمود زمانی افزود : در شرایطی افزایش نرخ ارز ،‌تحریمها و توقف فعالیتهای عمرانی بساری از واحد ها را زمین گیر کرد و بعد نیز معوقات بانکی و مازاد نیروی انسانی بر مشکلات افزود.
در این نشست مشترک مشکلات کارخانجات هپکو ، ایرالکو ، آذر آب ، واگن پارس و ماشین سازی بررسی شد و راهکارهایی در خصوص کاهش و رفع مشکلات مربوط از سوی مسوولین ارائه گردید.

عناوین برگزیده