تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۶۱۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید مس 2017 افت غیرمنتظره دارد

می متالز - طبق داده‌های متال بولتن، درصورتی‌که تولید مس تحت تأثیر منفی اعتصابات کارگری، شرایط نامناسب آب‌وهوایی، مسائل فنی و ظرفیت بیکار قرار نگرفته بود، در سال‌ جاری، 85/ 1‌ میلیون تن مس بیشتر به زنجیره تأمین افزوده می‌شد.
تولید مس 2017 افت غیرمنتظره دارد

به گزارش می متالز، اندی کول، تحلیل‌گر MBR، در این زمینه گفت: «سال جاری یک سال استثنایی برای مذاکرات کارگری بوده است و تعلیق تولید در معادن مهم همچنان ادامه خواهد داشت.» وی در ادامه افزود: «کاهش تولید در هشت‌ماه ابتدایی سال از کل افت تولیدِ سال گذشته که 78/ 1 میلیون تن ثبت شده بود، تجاوز کرده است. مشکلات کارگری منجر به کاهش 520هزار تنی تولید شد و این درحالی است که از اواخر 2015 تاکنون، سالانه 537هزار تن از ظرفیت بیکار مانده است.» در اواخر سال 2015، مس با قیمت‌هایی معامله می‌شد که 35درصد کمتر از قیمت‌های سه‌ماهه فعلی این فلز صنعتی در بورس فلزات لندن است. آقای کول با اشاره به تعلیق عملیات‌ها در معدن «کاتانگا» در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعلیق عملیات‌های معدن «موپانی» در زامبیا گفت: «بااین‌حال، بازار به‌اندازه کافی بهبود نیافته است تا این ظرفیت بیکار دوباره راه‌اندازی شود.»

در این میان، معدن مس «کان‌سان‌شی» واقع در آفریقا که توسط کمپانی فرست کوانتوم ماینرال اداره می‌شود نیز تحت‌تأثیر منفی قطعی برق قرار گرفت و به همین دلیل شاهد 160هزار تن کاهش تولید خود بود. مشکلات قراردادی کارگری معدن «گراسبرگ»‌، فروش مس کمپانی فریپورت در سال جاری را تحت‌تأثیر قرار داده است. همچنین، در سه‌ماهه نخست سال جاری، تولید در معدن مس «اسکوندیدا» نیز دچار اختلالاتی شد و به همین دلیل 214هزار تن تولید مس کاهش یافت. از سوی دیگر، افزایش قیمت مس نیز حواشی خود را در بر دارد.

پس از بارش‌های شدید باران و برف در ماه جون که معادن بسیاری در سراسر شمال شیلی را مجبور به تعطیلی کرد، تولید مس 12هزار تن دیگر کاهش یافت و به‌این‌ترتیب، تولید بی‌اچ‌ی در شش‌ماهه ابتدایی سال به 614هزار و 300 تن کاهش یافت. شرایط نامناسب آب و هوایی نیز موجب اختلال در انتقالات معدن «چوکوئیکاماتا» شد. همچنین، معادن «سنتینلا» و «زالدیوار» نیز به‌دلیل وقفه‌های متناوب در تولید دچار چالش‌هایی شدند. عملیات‌ها در معدن «سی یرا گوردا» متعلق به کمپانی KGHM و معدن «Caserones» متعلق به کمپانی JXTG نیز تحت‌ تأثیر منفی شرایط بد آب‌وهوایی قرار گرفت. کشور پرو نیز در ماه مارس با مشکلات ناشی از سیل و رانش زمین دست‌به‌گریبان بود. تولید معدن «آنتامینا» در سه‌ماهه نخست سال 5/ 20درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 30هزار و 433 تن رسید. همچنین، تولید کمپانی «ساوترن کاپر» افت 5درصدی را در این دوره رقم زد.

عناوین برگزیده