تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۶۱۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات مصنوعات فولادی ایران، رشد 12 درصدی داشت

می متالز - واحدهای فولادی ایرانی در 5 ماه نخست سال 96 (همزمان با 21 ماه مارس تا 22 آگوست سال 2017) در حوزه صادرات به‌خوبی عمل کردند. این واحدها در صادرات بسیار موفق بوده و همچنان در حال رکورد زنی در صادرات فولاد هستند. گفتنی است که تولیدکنندگان محصولات طویل فولادی کشور، سهم عمده‌ای از تمرکز خود را به بهبود موقعیت فروش خود در خارج از کشور قرار داده‌اند. این در حالی است که تولیدکنندگان فولاد تخت، تمرکز خود را بر فروش محصولاتشان در بازار محلی و داخلی متمرکز کرده‌اند.
صادرات مصنوعات فولادی ایران، رشد 12 درصدی داشت

به گزارش می متالز، آمارهای ارایه شده از سوی انجمن فولادسازان ایران برای صادرات فولاد در طول دوره 5 ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که میزان صادرات محصولات فولادی ایران در این دوره به حدود 2.64 میلیون تن رسید؛ بنابراین میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 12 درصدی را تجربه کرد.

همان‌طور که در نمودار 1 پیداست، شرکت ذوب آهن اصفهان، با افزایش 133 درصدی، بیشترین رشد صادرات را در مدت زمان یاد شده نسبت به سال گذشته از خود نشان داد؛ حجم صادرات این شرکت از حدود 250 هزار تن در 5 ماه نخست سال 95 به بیش از 585 هزار تن در 5 ماه آغازین سال 96 افزایش یافت. گفتنی است که عمده حجم صادرات این شرکت را بیلت فولادی تشکیل داد که افزایش تقاضای این محصول، مهمترین عامل در رشد چشم‌گیر صادراتی آن بود. شرکت فولاد خوزستان نیز در دوره یاد شده، موقعیت خود را از منظر فروش در بازارهای بین‌المللی بهبود بخشید. حجم صادرات محصولات این واحد از 675 هزار تن در دوره یاد شده سال 95، با رشد 72 درصدی به بیش از یک میلیون و 163 هزار تن رسید. لازم به ذکر است که این شرکت بیشترین حجم صادرات فولاد را در اختیار داشت.

در همین حال شرکت فولاد مبارکه تمرکز خود را بر تأمین نیاز داخلی ایران قرار داد و در نتیجه میزان صادرات آن کاهش یافت. اما همچنان بازار صادرات اسلب مبارکه با رشد مواجه بود. در این مدت میزان صادرات اسلب شرکت فولاد مبارکه نیز رشد 35 درصدی را تجربه کرد و به بیش از 208 هزار تن رسید. همان‌طور که در نمودار 1 پیداست، حجم صادرات شرکت فولاد هرمزگان نیز در دوره یاد شده، افزایش 20 درصدی داشت و از 290 هزار تن در سال 95 به 348 هزار تن رسید.

صادرات برای بسیاری از دیگر واحدهای فولادی کشور نیز با افزایش همراه بود. برای نمونه حجم صادرات شرکت‌های فولاد خراسان و فولاد آلیاژی ایران نیز رشد 49 درصدی داشت. صادرات فولاد خراسان از 34 هزار تن به 51 هزار تن رسید. فروش خارجی شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز از 25 هزار تن به 38 هزار تن افزایش یافت. اما در مواردی همچون شرکت فولاد اکسین، میزان صادرات به‌دلیل تمرکز بیشتر بر فروش داخلی، در مسیر نزولی قرار گرفت و از 12 هزار تن در سال 95 با 70 درصد افت به 3 هزار تن در سال جاری و دوره مورد بحث کاهش یافت.

عناوین برگزیده