تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۶۱۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ایرالکو 5 هزار تن آلومینیوم را یکجا فروخت

می متالز - نوسانات معاملات آلومینیوم در بورس کالا بیش از هر فلز دیگری است. در مقاطعی این فلز به‌قدری نوسان نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیل‌گران بازار قادر به تفسیر وضعیت پیش آمده نیستند. به‌طور مثال در مقاطعی چندین هزار تن آلومینیوم در یک هفته معامله می‌شوند، اما در هفته‌های بعد خبری از معامله نیست. در هفته پیش شرکت آلومینیوم ایران توانست 5 هزار تن آلومینیوم را یک جا به فروش برساند؛ در حالی که پیش از این، چنین میزانی معامله نشده بود.
ایرالکو 5 هزار تن آلومینیوم را یکجا فروخت

به گزارش می متالز، افزایش فزاینده قیمت آلومینیوم طی یک ماه اخیر باعث شد تا نوسانات بازار آلومینیوم کشور تشدید شود. در برخی از مقاطع زمانی آلومینیوم جزو پررونق‎‌ترین فلزات در بورس کالا محسوب می‌شد و معاملات چندین هزار تنی در مورد این فلز به ثبت می‌رسید. اما در برخی از زمان‌ها نیز بورس کالا خالی از معاملات آلومینیوم بود. عدم عرضه آلومینیوم از سوی تولید کنندگان عمده کشور خلأ بسیار بزرگی در بازار به‌وجود آورد و باعث التهاب در بازار آلومینیوم شد. در عین حال با عدم عرضه شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال در بورس کالا و فروش خارج از بورس این شرکت، بازار دیگری برای معاملات ارزان‌تر آلومینیوم فراهم شد، به‌گونه‌ای که در برخی از موارد بهای هر کیلوگرم آلومینیوم خارج از بورس کالا 150 تا 200 تومان ارزان‌تر از بورس کالا بود. البته در این میان وقفه‌هایی نیز برای عرضه آلومینیوم در بورس کالا رخ داد.

اما واقعیت مهم در بازار این است که آلومینیوم‌سازان بزرگ بدهی‌های کلانی دارند و در بسیاری از موارد چاره‌ای جز تهاتر کالاهای خود در بورس کالا ندارند. این یعنی آلومینیوم معامله شده در بورس کالا به شرکت‌های طلبکار فروخته می‌شود و این شرکت‌ها نیز مجددا آلومینیوم را در بازار عرضه می‌کنند. این چرخه در برخی از موارد باعث ایجاد ابهام و التهاب در بازار می‌شود. البته شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم، به دلیل کمبود نقدینگی چاره‌ای جز تهاتر ندارند و در حال حاضر فعالان بازار نیز این موضوع را پذیرفته‌اند. اما برای بهبود روند بازار آلومینیوم باید معاملات پس از بورس نیز شفاف‌تر از گذشته شوند. گرچه در حال حاضر معاملات انجام شده در بورس کالا شفاف هستند؛ اما همان گونه که بیان شد، معاملات پس از بورس و خارج از آن بازار را دچار مشکل می‌کنند. البته شرکت‌های آلومینیوم و نیز مصرف‌کنندگان در جهت افزایش معاملات تلاش کرده‌اند؛ اما باید برای ایجاد رونق در بازار آلومینیوم، گروه‌های مصرف‌کننده در بورس کالا حضور بیشتری داشته باشند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته شرکت آلومینیوم ایران 5 هزار و 500 تن شمش اولیه آلومینیوم را در بورس کالای ایران عرضه کرد که در مقابل آن حدود 7 هزار و 300 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 5 هزار و 200 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و در این میان 5 هزار تن آلومینیوم به‌صورت یکجا معامله شد. نکته مهم در مورد این معامله این است که بیش از یک سال بود که چنین معامله‌ای در بورس کالا صورت نگرفته بود و تمامی معاملات کمتر از این میزان بودند.

عناوین برگزیده