تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۰
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۶۱۵۰
سرویس خبر : محیط زیست
یارمحمدی مطرح کرد:

سدسازی های کشور افغانستان علت خشکی تالاب هامون/ احیا و نجات تالاب هامون نیازمند همکاری مشترک ایران و افغانستان

می متالز - عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: سدسازی های کشور افغانستان و خودداری این کشور از پرداخت حقابه موجب خشکی کامل تالاب هامون شده است.
سدسازی های کشور افغانستان علت خشکی تالاب هامون/ احیا و نجات تالاب هامون نیازمند همکاری مشترک ایران و افغانستان

به گزارش می متالز، علیم یارمحمدی با انتقاد از خشکی کامل تالاب هامون با بیان اینکه این تالاب سرمنشا ریزگردهای سیستان است درباره اظهارات مسئول امور تالاب ها مبنی بر اقدام مشترک ایران و افغانستان برای احیای تالاب، گفت: احداث سدهای انحرافی و برداشت‌های بی‌پایان آب از بستر هیرمند منجر به خشکی تالاب هامون شده است؛ انتظار می رود با اقدام مشترک دولتین ایران و افغانستان شاهد بهبود وضعیت تالاب مذکور باشیم زیرا ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه سدسازی های گسترده افغانستان بر روی هیرمند موجبات خشکی تالاب هامون را فراهم کرده است، تصریح کرد: حیات تالاب هامون وابسته به هیرمند و آب های برون مرزی بوده که سرچشمه آن در کشور افغانستان است اما متاسفانه شاهد کارشکنی هایی از سوی این کشور هستیم به گونه ای که با ایجاد سدهایی بر روی رودخانه هیرمند که تأمین‌کننده آب تالاب هامون به شمار می رود خشکی کامل تالاب را رقم زده است.

وی با تاکید بر اینکه احیای هامون نیازمند پیگیری حقابه تالاب از سوی افغانستان است، افزود: نجات و احیای تالاب هامون نیازمند همکاری مشترک ایران و افغانستان است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب هامون زندگی مردم سیستان را مختل کرده است، گفت: زندگی و معیشت مردم استان وابسته به آب تالاب بوده و نیاز است حقابه تالاب از سوی دولت پیگیری شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: اثرات ناشی از خشکی تالاب هامون مردم سیستان را آزار می دهد و میزان ریزگردها نسبت به گذشته تشدید شده است.

عناوین برگزیده