تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۶۱۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سهم بازار تولید لوله مسی اروپای مرکزی و شرقی در حال افزایش است

می متالز - تولید لوله مسی در اروپا، به‌دلیل رشد صنعت ساختمان و صنایع تولید تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع با رشد سالانه 4 درصدی تا سال 2021 افزایش خواهد یافت. سهم 87 درصدی تولید لوله مسی در اروپا در دست کشورهای اروپای غربی است، اما سهم بازار این کشورها در حال افول بوده و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، با نرخ رشد اقتصادی بیشتر، در حال دستیابی به سهم بیشتر از بازار تولید این محصول در اروپا هستند. یکی از دلایل رشد تولید لوله مسی در این کشورها، رشد اقتصادی (شامل صنایع مصرف‌کننده لوله مسی) است.
سهم بازار تولید لوله مسی اروپای مرکزی و شرقی در حال افزایش است

به گزارش می متالز، یکی از پرکاربردترین محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی، لوله مسی است که با توجه به رشد جمعیت و شهرنشینی در سراسر جهان به‌ویژه کشورهایی نظیر چین با یک میلیارد و 380 میلیون و هند با یک میلیارد و 320 میلیون نفر جمعیت، صنایع مصرف‌کننده لوله مسی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند. لوله مسی با دوام بلندمدت، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصارف لوله‌کشی، گرمایش، سرمایش و سایر سیستم‌های تهویه مطبوع است. براساس استانداردهای آمریکایی ASTM، 6 نوع لوله مسی وجود دارد که حداقل میزان خلوص آن‌ها برابر با 99.9 درصد است.

از مزایای لوله مسی می‌توان به وزن کم، قابلیت تغییر شکل و اتصال آسان، طول عمر بالا و بازیافت‌پذیری آن اشاره کرد. از همه مهمتر این که ترکیب ویژگی‌های فوق، لوله مسی را در مصارفی نظیر سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع و همچنین لوله‌کشی‌های آب و برق (در صورت نیاز) به انتخابی اقتصادی بدل کرده است. علاوه بر این، لوله مسی، محصولی مطمئن به‌حساب می‌آید؛ چرا که نه در اشتعال شرکت می‌کند و نه باعث تسریع و گسترش آتش‌سوزی می‌شود. همچنین لوله‌های مسی، در صورت تجزیه، گازهای سمی از خود متصاعد نمی‌کنند.

در کشورهای توسعه‌یافته نظیر مناطق اروپا و آمریکای شمالی، به‌دلیل استانداردهای دقیق و سخت‌گیرانه در صنعت ساختمان و صنایع تولیدکننده تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع، مصرف لوله مسی رقم قابل توجهی را به‌خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر اقتصادهای بالغ، کشورهای در حال توسعه‌ای که با رشد جمعیت شهرنشین روبه‌رو هستند نیز، به‌دلیل رشد تقاضای تجهیزات تهویه مطبوع و دستگاه‌های سرمایشی- گرمایشی، از مصرف لوله مسی قابل توجهی برخوردارند. نمودار 1، میزان تولید لوله مسی در کشورهای اروپایی را برای سال‌های 2012 تا 2016 نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، بازار تولید لوله مسی در اروپا طی 5 سال گذشته، تغییر قابل توجهی نداشته است. با این وجود، در این مدت از سهم کشورهای اروپای غربی کاسته شده و به سهم کشورهای اروپای مرکزی و شرقی افزوده شده است. دلیل این امر، رشد بیشتر اقتصادهای در حال توسعه نسبت به اقتصادهای بالغ اروپای غربی است. با وجود رشد تولید صنعتی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی طی سال‌های اخیر، سهم بازار این کشورها از کل تولید لوله مسی اروپا، طی 5 سال گذشته، به‌طور متوسط برابر با 13 درصد بود.

نمودار 2، تولید لوله مسی در اروپا را برای سال‌های 2017 تا 2021 پیش‌بینی می‌کند. طبق این پیش‌بینی می‌توان ادعا کرد که تولید لوله مسی در اروپا با توجه به رشد اقتصادی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، روند صعودی قابل ملاحظه‌ای پیش خواهد گرفت. بر این اساس، نرخ رشد سالانه تولید لوله مسی در اروپا طی 5 سال آتی حدود 4 درصد برآورد شده است. گفتنی است، کشورهای اروپایی، از صادرکنندگان بزرگ لوله مسی در جهان به‌شمار می‌روند و سهم قابل توجهی از بازار وارداتی کشورهای دیگر به‌ویژه در مناطق خاورمیانه و آفریقا را در دست دارند.

عناوین برگزیده