تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۶۱۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وجود درگیری بین گلنکور و رد ریور بر سر ذخایر معدن تالانگا

می متالز - شرکت رِد ریور که بهره‌بردار ذخایر معدنی تالانگا است، اعلام کرد که بهره‌برداری از این ذخایر طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، اجرایی خواهد شد.
وجود درگیری بین گلنکور و رد ریور بر سر ذخایر معدن تالانگا

به گزارش می متالز، پروژه روی تالانگا در 60 کیلومتری جنوب غربی شهر چارترز تاورز (Charters Towers) در کوئینزلند استرالیا واقع شده است. مطالعات بهره‌برداری از این معدن توسط کمپانی بهره بردار آن ، شرکت رد ریور (Red River) از سال 2012 آغاز شد و نتایج آن در نوامبر 2015 اعلام شد. در این مطالعات، سرمایه مورد نیاز حدود 17.7 میلیون دلار و مجموع درآمد حاصل از فعالیت آن در طول عمر معدن بالغ بر 628 میلیون دلار اعلام شد.

ذخیره این معدن حاوی روی، سرب، مس، طلا و نقره است. میزان ذخایر روی آن 707 هزار تن با عیار متوسط 19 درصد تخمین زده شده است که جزو ذخایر با عیار بسیار بالا محسوب می‌شود. بناست که سالانه 21 هزار تن روی، 3 هزار و 600 تن مس، 5 هزار تن سرب، 2 هزار اونس طلا و 370 هزار اونس نقره از این معدن برداشت شود. احداث واحد فرآوری این معدن از نوامبر 2016 آغاز شد و انتظار می‌رود که از اواخر سال 2017 به بهره‌برداری برسد. گفتنی است در حال حاضر شرکت رد ریور با گلنکور بر سر ذخایر مس این معدن به مشکلاتی برخورده است.

در ماه‌های قبل صحبت‌هایی مبنی بر غیر قانونی بودن برخی قراردادهای شرکت رد ریور برای بهره‌برداری از ذخایر تالانگا وجود داشت. این شرکت در سال 2014 طبق قوانین موجود این پروژه را بدست گرفت و انتظار دارد با بهره‌برداری از آن سود خوبی را نصیب سهام‌داران آن کند. مدیر عامل این شرکت در سخنرانی خود در روزهای ابتدایی سپتامبر 2017 اعلام کرد که آغاز تولید در این پروژه طبق زمان پیش‌بینی شده اجرایی خواهد شد.

این معدن در استرالیا واقع شده است که بیشترین سهم از ذخایر روی دنیا را در اختیار دارد. حدود 28.5 درصد از ذخایر قابل بهره‌برداری این فلز در این کشور واقع است. استرالیا در سال 2015 دومین کشور تولیدکننده روی معدنی در دنیا است و چین با حدود 12.5 درصد تولید جهانی رده اول را در اختیار دارد ؛ که از نسبت ذخایر استرالیا به کل ذخایر جهان بسیار کم‌تر بود.

میزان تولید معدنی روی این کشور با تعطیل شدن چند معدن بزرگ آن به‌علت به اتمام رسیدن ذخایر در سال 2016 به‌شدت کاهش یافت. تولید معدنی روی این کشور در سال گذشته با حدود 47 درصد کاهش، به 850 هزار تن رسید؛ از این رو می‌توان گفت که در سال گذشته تنها 7.1 درصد از کل تولید جهانی معدنی روی به این کشور اختصاص یافت که آن را در جایگاه سوم پس از چین و پرو قرار داد. روند تولید روی معدنی استرالیا از سال2011 تا سال 2016 در نمودار 1 آورده شده است. با بهره‌برداری از معادن جدید نظیر معدن تالانگا، انتظار می‌رود که در سال‌های آتی دوباره سطح تولید معدنی روی این کشور بالا برود.

عناوین برگزیده