تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۶۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بر اساس گزارش مرکز آمار محقق شد:

رشد 5.8درصدی بخش صنعت و 4.2درصدی حوزه معدن در سه ماهه سال 96

می متالز - بر اساس گزارش مرکز آمار در سه‌ماهه اول امسال رشد بخش صنعت با ۳.۱ درصد افزایش نسبت به بهار سال قبل به رقم ۵.۸ درصد رسیده و رشد بخش معدن هم با رشدی معادل ۸.۲ درصد نسبت به بهار گذشته به رقم ۴.۲ درصد رسیده است.
رشد 5.8درصدی بخش صنعت و 4.2درصدی حوزه معدن در سه ماهه سال 96

به گزارش می متالز، این آمار و ارقام نشان می‎دهد بخش‎های صنعتی و معدنی کشور باوجوداینکه در سال‎های قبل از سرکار آمدن دولت یازدهم، به‌شدت تخریب‌شده و نفسشان به شماره افتاده بود، با باز شدن فضای اقتصادی و بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشورمان مسیر رشد و پویایی را در پیش‌گرفته‌اند و اکنون می‎توان روی ظرفیت‎های این بخش‎ها برای نیل به سمت هدف ایجاد اشتغال از یک‌سو و مقاوم‌سازی اقتصاد کشورمان از سوی دیگر حساب کرد.
 

تلاش برای بازار سازی صادراتی

به اعتقاد عموم کارشناسان اقتصادی برای دستیابی به اهداف تولیدی و صنعتی در اقتصاد کشورمان یکی از پیش‎نیازهای اساسی و ضروری توسعه بازارهای صادراتی است. دولتمردان‌ هم به‌خوبی به این مهم واقف‏اند  و اتفاقاً یکی از آثار مهم دستیابی به توافق هسته‏ای با کشورهای جهان به‌عنوان یکی از دستاوردهای تاریخی برای کشور، فراهم شدن زمینه‎های همین بازار سازی‎های منطقه‎ای است. از سوی دیگر مقوله کیفیت به‌عنوان یکی از الزامات حضور موفق در بازارهای صادراتی هم باید موردتوجه قرار بگیرد. در این حوزه هم بعد از برجام و با گشایش‎های انجام‌شده زمینه لازم برای استفاده از فناوری‎های نوین و ماشین‌آلات پیشرفته از سوی شرکت‏ها و صنایع داخلی فراهم‌شده است و این بخش از پازل هم تکمیل‌شده است. یکی از تأکیدات مهم و اساسی در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی هم برونگرایی است. به این معنی که ابتدا باید با شناسایی ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های داخلی با تولید مناسب و کیفی ارزش‌افزوده ایجاد کرد که حاصل آن‌هم قاعدتاً افزایش تولید و اشتغال خواهد بود و  وجه درون‌زایی سیاست‎های اقتصاد مقاومتی هم به این مهم اشاره دارد. بعدازآن برای ادامه این چرخه تولید و استفاده از این ارزش‌افزوده حاصل‌شده، باید بتوان تقاضا ایجاد کرد. تقاضای داخلی هم علی‎القاعده محدود است؛ بنابراین باید در فکر حضور در بازارهای صادراتی بود که همان  وجه برونگرایی است. دولتمردان‌ هم این اصول را در نظر گرفته و آن‌طور که قائم وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده تلاش‎هایی برای هموار کردن راه حضور بیش‌ازپیش  محصولات ایرانی در بازارهای منطقه‎ای در جریان است.

مجتبی خسرو تاج  با بیان اینکه اقتصاد و صادرات متکی بر بازار رقابتی است و باید با ایجاد رقابت و نوع کالای صادراتی و تکنولوژی با پویایی در این زمینه پیش برویم تا بتوانیم در بازارهای منطقه و جهان سهم بیشتری داشته باشیم، می‏گوید: «برنامه‎هایی در حوزه مبادلات تجاری تدوین کرده‎ایم که در بلندمدت تجارت ما در کشورهای مختلف شکننده نباشد و حتی در برخی از کشورها بنگاه‎های تولیدی ایران در حال فعالیت تولیدی هستند.»

عناوین برگزیده