تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۶۱۷۲
با حضور بازرسان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

ریل ملی وارد مدار تولید شد

می متالز - براساس قرارداد فروش ریل بین ذوب آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی، ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ تولید می‌شود تا در خطوط راه آهن کشور مورد استفاده قرار گیرد.
ریل ملی وارد مدار تولید شد

به گزارش می متالز، ضمن اینکه قرارداد جدید برای تحویل ۲۵ تا ۳۰ هزار تن ریل UIC۶۰ (به‌منظور خطوط بسیار پرسرعت) نیز به‌زودی بین ذوب آهن اصفهان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور منعقد می‌شود.
گفتنی است فعالان بازار سرمایه به منظور آشنایی نزدیک با فعالیت‌ها، دستاوردها و پروژه‌های ذوب آهن اصفهان هفته گذشته در این شرکت حضور یافتند و ضمن بازدید از خط تولید، با مسئولان ذوب آهن نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

امیدوارم واردات نداشته باشیم

درباه تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان، احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: ریل ملی در حال تولید است و در هفته گذشته نیز سرمایه‌گذاران از تولید ریل در ذوب آهن بازدید کردند.
صادقی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت تولید ریل به چه میزان است و آیا برنامه‌ صادراتی نیز در برنامه خود دارید، گفت: ظرفیت اسمی تولید ریل ۴۰۰ هزار تن ریل در سال است. درباره صادرات نیز در آینده به فکر صادرات هستیم، اما درکل تولید ریل کار سختی است و برنامه صادراتی آن به سادگی نیست، چراکه طول ریل به ۳۶ متر می‌رسد و صادرات آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. اما برنامه تولید ریل برای راه‌آهن جمهوری اسلامی آغاز شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولید ریل ملی به درازا کشید، عنوان کرد: مشکل شرکت ذوب آهن نبود، بلکه مشکل نبود پرداخت مالی از سوی راه‌آهن بود، زیرا راه‌آهن با مشکلات پرداخت مالی روبه‌رو بود و این موضوع، اجرای طرح را با کندی روبه‌رو کرده بود.
مدیرعامل ذوب آهن در پایان تاکید کرد: امیدواریم دیگر واردات ریل نداشته باشیم، اما از قبل قراردادهایی درباره واردات منعقد شده که براساس آن واردات می‌شود.
 

بازدید محتمل عراقی‌ها از ریل ذوب آهن

تاکید شرکت ذوب آهن در تولید ریل بر روی تامین نیاز داخلی است، اما از کشورهای اطراف نیز درخواست‌هایی به این شرکت ارسال شده است. درباره نیاز داخلی به ریل و انواع آن، مهدی سرلک مدیر بازاریابی شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: ریل به‌طور کلی در کشورهایی مانند کشور ما که به فکر توسعه زیرساخت‌های خود است، یک کالای پرمصرف به‌شمارمی‌رود. از این‌رو در افق ۱۴۰۴ به حدود ۲۵ هزار کیلومتر ریل نیازمندیم تا بتوانیم شبکه ریلی را در کشور توسعه بدهیم و برای این منظور سالانه به حدود ۲۰۰ هزار تن ریل نیاز است.
سرلک در ادامه عنوان کرد: البته تولید ریل همراه با یک ‌سری پیچیدگی‌هایی است. برخی ریل‌های چندمنظوره که قطار با سرعت بالایی قادر به حرکت بر روی آن نخواهد بود در اصطلاح به این نوع ریل‌ها ۴۶E۲ گفته می‌شود که در بازار معروف به U۳۳ است. یک متر این ریل ۴۶ کیلوگرم است که به‌طور معمول از این خطوط برای خطوط فرعی استفاده می‌شود، جایی که قطارها با سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. از این‌رو اگر بخواهیم از خطوط پرسرعت‌تر استفاده کنیم ریلUIC۶۰ کاربرد خواهد داشت زیرا سرعت تا محدوده حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت قطارها را جوابگو خواهد بود، اما عمده مصرف ریل در دنیا ریل‌های UIC۶۰ است که در استاندارد معروف به ۶۰E۱ است.
وی در ادامه یادآور شد: براساس نیازهای کشور و به‌دلیل اینکه هیچ تولیدکننده داخلی ریل تولید نمی‌کرد، تولید ریل ملی جزو برنامه شرکت ذوب آهن قرار گرفت. تابستان سال گذشته نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری خط تولید ریل آهن افتتاح شد.
سرلک ادامه داد: میزان دقیق خطوط اصلی در افق ۱۴۰۴ باید به ۲۵هزار کیلومتر برسد و اگر قرار باشد از ریل UIC۶۰ استفاده کنیم به ۱۲۰ تن ریل برای هر کیلومتر خط راه آهن نیاز داریم که میزان قابل‌توجهی است و باید با حمایت از تولید ملی این کالای با ارزش مناسب در داخل تولید و از خروج ارز جلوگیری شود. البته در برخی مواقع به تعمیر و بازسازی ریل هم نیاز داریم که خطوط قدیمی باید تعمیر و بازسازی شوند یا خطوط فرعی برای اتصال شبکه راه‌آهن اصلی به کارخانه‌ها، انبارها و اسکله متصل شود که به این منظور هم ریل U۳۳ در حال تولید است و با تلاش‌هایی که شده است در این حوزه به خودکفایی ‌می‌رسیم.
وی ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید ریل شرکت ذوب آهن اصفهان ۴۰۰ هزار تن در سال است و برنامه‌ریزی تولید ۲۰۰ هزار تنی ریل درحال‌حاضر انجام شده و پس از تامین نیاز داخلی ریل که هدف اصلی شرکت ذوب آهن است نیم‌نگاهی نیز به بازارهای صادراتی خواهیم داشت.
مدیر بازاریابی شرکت ذوب آهن اصفهان درباره میزان ریل وارداتی عنوان کرد: از سال‌های ۹۰ تا ۹۴ سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن ریل وارد کشور شده است اما از اواخر سال۹۴ و همین‌طور سال ۹۵ رشد واردات ریل را شاهد بودیم و میزان واردات از کشورهایی مانند ترکیه، هند، اتریش و چین به بیش از ۱۲۰ هزار تن در سال نیز رسیده است.
سرلک دربار فناوری خطوط ریل ذوب آهن گفت: خطی که ذوب‌آهن برای تولید ریل نصب کرده از شرکت آلمانی کوتنر خریداری شده است و علاوه بر ریل امکان تولید تیرآهن‌های بال‌پهن و عریض نیز وجود دارد که در ساختمان‌های اسکلت فلزی مصرف بالایی دارد. درحال‌حاضر تولید ریل‌های U۳۳، UIC۶۰ و UIP۵۴ برنامه‌ریزی شده و تامین نیازهای داخلی برای خطوط اصلی، خطوط فرعی و مترو به‌صورت کامل میسر خواهد بود. سرلک خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر از کشورهای اطراف درخواست برای خرید ریل موجود است و به‌زودی هیاتی از عراق برای بازدید خط شرکت به اصفهان سفر خواهند کرد، هرچند نگاه ذوب آهن در بحث ریل بر تامین نیاز داخلی استوار است. در همین‌باره نخستین قرارداد منعقد‌شده برای تامین۴۰هزار تن ریلU۳۳ با راه‌آهن جمهوری اسلامی منعقد و تولید انبوه این کالا پس از حضور بازرسان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۱ شهریور امسال آغاز شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست واردات داشته باشیم، گفت: قبل از تولید ریل در کشور نیاز داخلی به‌طور طبیعی از محل واردات انجام می‌شد ولی طبیعی است که با تولید ملی ریل و برای حمایت از اشتغال در کشور در حال پیگیری وضع تعرفه‌های بازدارنده بر واردات ریل خارجی هستیم.
 

پیشینه تولید ریل در ایران

پیشینه تولید ریل در دنیا به حدود ۲۰۰سال می‌رسد. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای‌اسلامی، در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) تولیدکننده ریل وجود ندارد؛ ولی در برخی کشورهای اروپایی، امریکا، روسیه، چین، ژاپن، ترکیه و هند، ریل تولید می‌شود. در داخل کشور ذوب آهن اصفهان در حدود ۲۰سال پیش مطالعه و اقدام‌های لازم برای تولید ریل U۳۳ را انجام و در آخرین مرحله در سال ۱۳۷۸ این نوع ریل را تولید کرده که به علت نبود تجهیزات لازم در خط تولید، صافکاری و آزمایش، امکان صدور گواهینامه تولید، براساس استاندارد وجود نداشت.
از این‌رو به‌منظور دستیابی هرچه سریع‌تر به فناوری تولید ریل و بر پایه‌های توافق‌های انجام‌شده با شرکت کوتنر آلمان تولید ریل در کارگاه نورد ۶۵ (براساس استاندارد EN۱۳۶۷۴) و با انجام اصلاحات لازم و مجهز کردن خط تولید به تجهیزات لازم به‌منظور تولید حدود ۷۰ تن در ساعت ریل به عنوان روش کوتاه‌مدت در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در این راستا در خط تولید ریل ذوب آهن تجهیزات گران‌قیمت و خاص صافکاری افقی و عمودی ریل و دستگاه‌های جدید برای انواع کنترل هنگام تولید (Online) و آزمایش‌های غیرمخرب راه‌اندازی شد و قرارداد آن در سال ۱۳۹۳ بسته شد. با بررسی‌های انجام‌شده علاوه بر تولید ریل‌های U۳۳ و UIC۶۰ این طرح قابلیت انواع ریل‌های مترو مانند UIC۵۴ و سایر ریل‌ها با وزن کمتر از ۶۰ کیلوگرم در ازای هر متر را نیز خواهد داشت.
براساس مطالعات به‌دست‌آمده از ذوب آهن اصفهان، هزینه اجرای طرح در بخش طراحی و تامین خارجی حدود ۳۰ میلیون یورو و در بخش داخلی افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده